Resultats globals: 13 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 12 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Articles 12 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
5 p, 162.4 KB Hacia un lenguaje semiótico del arte : la semiología del arte de Omar Calabrese / Cid Jurado, Alfredo Tenoch
Un recorrido por la trayectoria académica e intelectual en la obra del semiólogo italiano Omar Calabrese permite recuperar sus principales contribuciones metodológicas para al estudio del arte desde una perspectiva semiótica. [...]
A follow-up in the academic and intellectual career in the work of the Italian semiologist Omar Calabrese allows us to recover his main methodological contributions to the study of art from a semiotic perspective. [...]

2023 - 10.35659/designis.i38p21-29
DeSignis, Núm. 38 (2023) , p. 21-29  
2.
14 p, 362.4 KB La naissance d'une histoire française de la peinture espagnole : Louis Viardot (1800-1883) / Sangla, Louise (Université Toulouse II - Jean Jaurès)
Cet article met en lumière le rôle de l'historien et critique d'art hispaniste Louis Viardot (1800-1883) dans le phénomène de redécouverte de la peinture espagnole au début du XIXe siècle en France. [...]
This article highlights the role of the Hispanist historian and art critic Louis Viardot (1800-1883) in the rediscovery of Spanish painting in early 19th-century France. Following a "civilizationist" ambition, Viardot became interested in Hispanic culture even before France plunged into an uncontrolled hispanomania around 1830. [...]

2020 - 10.5565/rev/locus.384
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 123-136 (Articles)  
3.
48 p, 4.5 MB Central Italian "Tabernacula" : a Survey / Pasqualetti, Cristiana (Università degli Studi dell'Aquila)
This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). [...]
Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.515
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230  
4.
55 p, 16.1 MB El tabernáculo de la Virgen de los Reyes y la memoria documental de otros tabernáculos góticos de la catedral de Sevilla / Laguna Paúl, Teresa (Universidad de Sevilla)
Estudio del tabernáculo de la Virgen de los Reyes (h. 1278) y su instalación en la capilla Real renacentista (1579). Revisión y noticias documentales del tabernáculo encargado al orfebre Sancho Martínez (1366), aportaciones al conocimiento del tabernáculo de la Virgen de la Sede y al tardogótico de la Virgen de la Antigua (1497-1499) de la catedral de Sevilla.
Study of the tabernacle of the 'Virgen de los Reyes' (Virgin of the Monarchs, c. 1278) and its installation in the Renaissance royal chapel (1579). Review and documentary information of the tabernacle entrusted to the silversmith Sancho Martínez (1366), and contributions to the knowledge of the tabernacle of the 'Virgen de la Sede' (Virgin of the See) and to the Late Gothic one of the 'Virgen de la Antigua' (Virgin of the Old One [Cathedral], 1497-1499) of the cathedral of Seville.

2020 - 10.5565/rev/medievalia.511
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 275-329  
5.
34 p, 10.9 MB Images and Altar Structures in Romanesque Catalonia : a Restored Virgin and Child Sculpture in the Museu Nacional d'Art de Catalunya / Camps Soria, Jordi (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Medieval images that have survived to the present time are known to be decontextualised, and very often appear as isolated or free-standing objects, as is the case with statues of the Virgin and Child. [...]
Es bien sabido que las imágenes medievales han llegado a la actualidad descontextualizadas y muy a menudo como objetos aislados o totalmente exentos, tal como sucede con las tallas de la Virgen con el Niño. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.505
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 395-427  
6.
26 p, 13.0 MB (Dis)closed : Tabernacle Altarpieces in the Rhineland / Ralcheva, Pavla (Universität zu Köln)
Most of the tabernacle altarpieces preserved throughout Europe are fragmented, overpainted, and reconstructed, thus impeding a closer analysis of their image program. A detailed study of the earliest fully preserved representatives of this altarpiece type originating from the Lower and Middle Rhine as well as some other little-known late medieval examples from this region will cast some light upon topics such as the construction and evolution of the form as well as the iconography and media used in its creation and its possible impact on the spectator. [...]
La mayoría de los retablos-tabernáculo conservados por toda Europa presentan un carácter fragmentario o están repintados y reutilizados, lo que impide un análisis profundo de su programa iconográfico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.504
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 157-182  
7.
64 p, 31.7 MB Movement on the Altar : Gothic Tabernacle-altarpieces in the Crown of Aragon (and Their Context) / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
The arrival of tabernacle-altarpieces in regions under the Crown of Aragon makes up part of a complex context revolving around the evolution of altar furnishings from the late Romanesque to the early Gothic period. [...]
La llegada de los retablos-tabernáculo a los territorios de la Corona de Aragón forma parte de un complejo contexto que gira entorno a la evolución del mobiliario de altar desde el último románico hasta la llegada del primer gótico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.498
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 331-393  
8.
42 p, 20.8 MB Closing the Tabernacle : European Madonna Tabernacles c. 1150 - c. 1350 / Andersen, Elisabeth (Norsk institutt for kulturminneforskning)
There are at least twenty-nine Madonna tabernacles from 1150-1350 with one or more wings preserved, most of them in Scandinavia and Spain. These tabernacles housed a sculpture of the Virgin and Child. [...]
Existen al menos veintinueve retablos-tabernáculo marianos del periodo comprendido entre 1150 y 1350 que conservan uno o más de sus paneles de cierre. La mayoría de ellos se encuentran en Escandinavia y en España. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.497
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 59-100  
9.
44 p, 16.5 MB Minor or Major? : Castilian Tabernacle-Altarpieces and Monumental Arts / Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid)
This article explores the origin and distinctive features of Castilian tabernacle-altarpieces. Less attention will be paid to the well-known specimens of the fourteenth century (as for example the Castildelgado and Yurre altarpieces) and the focus will be on some poorly preserved, fragmented and manipulated specimens of the late thirteenth century, for which proposals of reconstruction are provided in some instances. [...]
Este artículo indaga en el origen y en los rasgos distintivos de los retablos-tabernáculo castellanos. Por ello se presta especial atención no tanto a los ejemplares bien conocidos del siglo XIV (como, por ejemplo, los retablos de Castildelgado y de Yurre) como a algunos ejemplares de finales del siglo XIII pobremente conservados, fragmentados y manipulados, para algunos de los cuales se ofrecen propuestas de reconstrucción. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.495
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 231-274  
10.
22 p, 184.5 KB Pintura y Terror : Jacques-Louis David en 1793-1794 / García Hernández, Miguel Ángel (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
Entre 1793 y 1794, durante el llamado «Gran Terror», los retratos de los «mártires revolucionarios» de Jacques-Louis David han desarticulado las bases de la pintura de historia al eliminar la narración y el espacio de la perspectiva tal y como habían sido concebidos desde el Renacimiento. [...]
Entre 1793 i 1794, durant l'anomenat «Gran Terror», els retrats dels «màrtirs revolucionaris» de Jacques-Louis David van desarticular les bases de la pintura d'història en eliminar la narració i l'espai de la perspectiva tal com havien estat concebuts des del Renaixement. [...]
During the so-called "Reign of Terror" from 1793 to 1794, the portraits of "revolutionary martyrs" by Jacques-Louis David dismantled the foundations of history painting, thus erasing the principles of pictorial narrative and perspective existing since the Renaissance. [...]

2016 - 10.5565/rev/locus.252
Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 145-166 (Articles)  

Articles : 12 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
16 p, 125.6 KB Afinidades quevedianas en la Cima del Monte Parnaso (1672) de José Delitala / Candelas Colodrón, Manuel Ángel (Universidade de Vigo)
El diálogo entre la Cima del Monte Parnaso de José Delitala y la poesía impresa de Que-vedo en 1648 y 1670 es explícito desde los mismos paratextos de la edición de 1672 de Cagliari. Desciendo ahora al detalle textual para comprobar que esa afinidad muestra una correspondencia con el propósito preliminar que el incógnito Jaime Salicio instituye en sus diacrisis. [...]
The dialogue between the Cima del Monte Parnaso by José Delitala and the printed poetry of Quevedo in 1648 and 1670 is explicit from the same paratexts of the 1672 edition of Cagliari. I now turn to the textual detail to verify that this affinity shows a correspondence with the preliminary purpose that the unknown Jaime Salicio institutes in his diacrisis. [...]

2018 (Studia aurea monográfica ; 7)
Studia aurea monográfica, Núm. 7 (2018) , p. 145-160  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.