Resultats globals: 22 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 19 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 19 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
22 p, 16.5 MB Ripensare i confini : l'incursione degli architetti modernisti nel «lettering» di ispirazione medievale / Ramazza, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Il presente studio esplora il contatto tra architetti modernisti catalani e la produzione di libri, sotto il punto di vista specifico del lettering di ispirazione medievale. L'indagine permette di approfondire le modalità di rielaborazione delle forme medievali durante il Modernismo, condivise anche dal restauro «in stile» alla maniera di Viollet-le-Duc e argomento spesso trascurato in quanto considerato una sfortunata inflessione del gusto. [...]
This paper explores links between Catalan Modernist architects and book production, specifically from the perspective of medieval-inspired lettering. The paper examines the ways in which medieval forms were reworked during the Modernist period, along with "in style" restoration inspired by Viollet-le-Duc, a topic that is often overlooked because it is considered an unfortunate expression of taste. [...]

2022 - 10.5565/rev/locus.460
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 117-138 (Articles)  
2.
24 p, 9.6 MB El prat de Marcel : aproximació a una pintura de Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876-1918) / Capellà Simó, Pere (Universitat de les Illes Balears. Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques)
El Retrat de Marcel de Montoliu, infant, de la pintora Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876 - 1918), es presenta com un testimoni fefaent de la revaloració de l'infant i el seu joc que s'esdevingué, a les acaballes del segle XIX, arreu del món occidental. [...]
The Portrait of Marcel de Montoliu as a child by the painter Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876-1918) offers compelling evidence of the re-evaluation of children's play that took place at the end of the 19th century throughout the West. [...]
El Retrato de Marcel de Montoliu, niño, de la pintora Lluïsa Vidal (Barcelona, 1876 - 1918), se presenta como un testigo fehaciente de la revalorización del niño y su juego que tuvo lugar, a finales del siglo XIX, en todo el mundo occidental. [...]

2022 - 10.5565/rev/locus.450
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 139-162 (Articles)  
3.
13 p, 9.0 MB Virginia Woolf en sus diarios : cotidianidad y proceso creativo en la vida de una escritora / de Miguel, Olivia (Universitat Pompeu Fabra)
La traducción de los Diarios de Virginia Woolf (1915-1941), cuya edición completa no se había realizado nunca en castellano, supone un intenso desafío por la complejidad verbal y biográfica de la autora. [...]
The translation into Spanish of Virginia Woolf's Diaries (1915-1941), the complete edition of which has never before been published in Spanish, represents an intense challenge due to the verbal and biographical complexity of the author. [...]

2021
1611 : revista de historia de la traducción, Núm. 15 (2021) (Articles)  
4.
7 p, 183.4 KB ¿En automóvil o a lomos del asno? : Escenarios ambiguos del transporte en el modernismo / Hahn, Kurt (Universität Graz)
Cuando el modernismo hispanoamericano entra al escenario de la literatura mundial, las grandes convulsiones en el sector de los medios de transporte y comunicación están en pleno desarrollo. Por sí solas, las biografías viajeras de sus representantes demuestran en qué medida, a finales del siglo XIX, se multiplican tanto los desplazamientos humanos como la transferencia de datos, saberes y mercancías. [...]
By the time Spanish American Modernismo emerges on the world's literary stage, great developments of transportation and communication are in the throes of progress. The travel biographies of prominent representatives of Modernismo alone demonstrate the extent of human migration and the transfer of knowledge, data and goods at the end of the nineteenth century. [...]

2021 - 10.35659/designis.i34p83-95
DeSignis, Núm. 34 (2021) , p. 83-95 (Escenarios/Sceneries)  
5.
17 p, 105.1 KB «Huella de Rubén Darío en la conciencia poética de Vicente Huidobro. El ruiseñor está contento de ambas melodías» / Tovar, Paco (Universitat de Lleida)
Rubén Darío ya esbozaba los términos de su poética modernista en 1888 ("Catulle Mendès. Parnasianos y decadentes"), insistía en su credo estético en 1986 ("Los colores del estandarte") y confirmaba todo ello al escribir su "Prefacio" a Cantos de vida y esperanza y componer sus "Dilucidaciones" para El canto errante. [...]
Rubén Darío already outlined the terms of his modernist poetics in 1888 ("Catulle Mendès. Parnasianos y decadentes", insisted on his aesthetic creed in 1986 ("Los colores del estandarte") and confirmed all this by writing his "Preface" to Cantos de vida y esperanza and compose his "Dilucidaciones" for El canto errante. [...]

2017
Centroamericana, Vol. 27 Núm. 2 (2017) , p. 225-241  
6.
20 p, 306.4 KB "En los matorrales del ensueño, voy entonando khaswas", el modernismo domesticado de Gamaliel Churata / Usandizaga, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona)
El trabajo sigue la presencia del modernismo en la obra de Gamaliel Churata, desde sus inicios declaradamente modernistas hasta las últimas obras poéticas, para comprobar que no es regularmente decreciente a partir de El pez de oro (1957): desaparece en Resurrección de los muertos, pero vuelve en obras posteriores como Khirkhilas de la Sirena y otros libros de poemas. [...]
The work follows the presence of the 19th century modernism in the work of Gamaliel Churata, from his avowedly modernist beginnings to his last poetic works, to verify that it does not diminish regularly after El pez de oro (1957): it disappears in Resurrección de los muertos, but it returns in later works such as Khirkhilas de la sirena and other poetry books. [...]
El treball segueix la presència del modernisme en l'obra de Gamaliel Churata, des dels seus inicis declaradament modernistes fins a les seves últimes obres poètiques, per comprovar que no decreix de manera regular a partir d'El pez de oro (1957): desapareix a Resurrección de los muertos, però retorna a obres posteriors com Khirkhilas de la sirena i altres llibres de poemes. [...]

2020 - 10.5565/rev/mitologias.695
Mitologías hoy, Vol. 21 (2020) , p. 241-260 (Dossier)  
7.
22 p, 2.5 MB La casa i la ciutat en Josep Puig i Cadafalch : de la casa Amatller (1898-1900) a la casa Casarramona (1921-1924) / Rosselló Nicolau, Maribel (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Teoria i Història de l'Arquitectura i Tècniques de Comunicació)
Les cases Amatller i Casarramona representen dos plantejaments diferents respecte a la relació entre la casa i la ciutat en Puig i Cadafalch. Són dos projectes que sintetitzen contundentment l'evolució del pensament i la tasca de l'arquitecte i que ens permeten entendre la implicació urbana de molts altres habitatges. [...]
The Casa Amatller and Casa Casarramona represent two approaches to the house and the city in Puig i Cadafalch. The two designs convincingly sum up the evolution in Puig's thought and work and help us to understand his urban involvement in many other cases. [...]
Las casas Amatller y Casarramona representan dos planteamientos diferentes respecto a la relación entre la casa y la ciudad en Puig i Cadafalch. Son dos proyectos que sintetizan contundentemente la evolución del pensamiento y la tarea del arquitecto y que nos permiten entender la implicación urbana de muchas otras viviendas. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.322
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 207-228 (Articles)  
8.
10 p, 100.8 KB "Piccolo mondo antico" en la parábola intelectual de Fogazzaro / Molina Castillo, Fernando (Universidad de Sevilla)
Se analiza la presencia de las tres líneas principales de la ideología de Antonio Fogazzaro (espiritualismo, evolucionismo y modernismo religioso) en su principal novela, Piccolo mondo antico (1895), habida cuenta del largo proceso de su elaboración y del estudio que en esos mismos años dedicó a tales líneas, que expuso en ensayos, conferencias y en el epistolario.
Si analizza la presenza delle tre linee più rilevanti dell'ideologia di Antonio Fogazzaro (spiritualismo, evoluzionismo e modernismo) nel suo romanzo principale, Piccolo mondo antico (1895), tenendo conto del lungo processo di elaborazione del testo e dello studio che in quegli stessi anni l'autore dedicò a tali linee di pensiero e che espose in saggi, conferenze e nei carteggi.
S'analitza la presència de les tres línies principals de la ideologia d'Antonio Fogazzaro (espiritualisme, evolucionisme i modernisme religiós) en la seva novela cabdal, Piccolo mondo antico (1895), tenint en compte el llarg procés d'elaboració del text i de l'estudi que en aquells mateixos anys l'autor va dedicar a aquestes línies de pensament i que va exposar en assaigs, conferències i en l'epistolari.
It's analyzed the presence of the main three lines of Antonio Fogazzaro's ideology (spiritualism, evolutionary theory and religious modernism) in his masterpiece, Piccolo mondo antico (1895), considering the long process of composition of this novel in addition to the interest that the author dedicated at the same period to those lines, expressed in essays, lectures and letters.

2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 133-142 (Dossier 1)  
9.
18 p, 309.4 KB Delmira Agustini, transitando y superando la órbita dariana / Pleitez Vela, Tania (Universitat de Barcelona)
El objetivo de este ensayo es revisitar el camino trazado por la poeta Delmira Agustini (1886-1914) en diálogo con la propuesta poética de Rubén Darío (1867-1916). De esta forma se podrá recalcar hasta qué punto los símbolos del modernismo fueron reinterpretados, incluso superados, por la uruguaya para emprender la ruta hacia una subversiva representación del deseo femenino a principios del siglo XX.
L'objectiu d'aquest assaig és revisitar el camí traçat per la poeta Delmira Agustini (1886-1914) en diàleg amb la proposta poètica de Rubén Darío (1867-1916). D'aquesta manera, es podrà recalcar fins a quin punt els símbols del modernisme van ser reinterpretats, fins i tot superats, per la uruguaiana per emprendre la ruta cap a una representació subversiva del desig femení a la primeria del segle XX.
This essay aims to revisit the path traced by the poet Delmira Agustini (1886-1914) in dialogue with Rubén Darío's poetic proposal in order to emphasize just how the symbols of Modernism were reinterpreted, even outnumbered, by the Uruguayan. [...]

2016 - 10.5565/rev/mitologias.323
Mitologías hoy, Vol. 13 (2016) , p. 83-100 (Dossier: Escritoras entre siglos)  
10.
18 p, 810.1 KB La influència d'Isidre Nonell en el jove Picasso / Escala i Romeu, Glòria
La influència que el pintor Isidre Nonell (Barcelona, 1872-1911) hauria exercit sobre l'obra juvenil de Picasso és un assumpte molt poc tractat, o tractat de forma molt tangencial en el conjunt de la bibliografia picassiana. [...]
The influence of the painter Isidre Nonell (Barcelona, 1872-1911) on Picasso's early work is a topic that has not yet been explored in depth in the literature on Picasso. The impact of Nonell on the most extraordinary painter of the twentieth century has often been underestimated or overlooked, likely due to the fact that Picasso was an exceptional artist and author of a unique and very personal work that is beyond comparison. [...]
La influencia que el pintor Isidre Nonell (Barcelona, 1872-1911) habría ejercido sobre la obra juvenil de Picasso es un asunto muy poco tratado, o tratado de forma muy tangencial en el conjunto de la bibliografía picassiana. [...]

2015 - 10.5565/rev/locus.243
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 169-185 (Articles)  

Articles : 19 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
16 p, 1.3 MB El imaginario de las visiones musicales y sus implicaciones ideológicas : entre el folklore popular y el simbolismo nacionalista / Aparicio, José Miguel Pérez (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Las "visiones musicales" fueron el formato lírico propuesto por la burguesía conservadora catalana para consolidar un género de teatre líric català durante el Modernismo como parte del proyecto cultural del catalanismo. [...]
The "musical visions" were a format of lyric theatre proposed by the Catalan conservative bourgeoisie to consolidate a genre of Catalan lyric theatre during Modernism, as part of the Catalanist cultural project. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia, 2022
Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia. Bellaterra, 15-16 de desembre, 3es : 2022  

Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
9 p, 116.8 KB Espaço e memória em Saramago : pilares de suporte na defesa de valores éticos / Ruivo, Horácio (Universidade Aberta)
Ler Saramago é confirmar o papel de um escritor atento, preocupado e interventivo, num tempo em que o acesso à cultura não promoveu o esperado sentido crítico dos cidadãos. Em consonância com o pensamento de Bauman e Lipovetsky e a ideologia do pós-modernismo, Saramago revela constante atenção face a uma sociedade que menospreza a ética e se encontra fragilizada no que toca aos valores de humanidade, solidariedade e justiça social. [...]
Reading Saramago is to confirm the role of an attentive, concerned and interventional writer, in an era in which accessing culture did not promote the expected critical sense of citizens. In line with the thinking of Bauman and Lipovetsky and the ideology of postmodernism, Saramago reveals a constant attention towards a society that disregards ethics and does not live up to respecting the values of humanity, of solidarity and social justice. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions, 2021
José Saramago e os Desafios do Nosso Tempo, 2021, p. 53-61  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
30 p, 893.5 KB The End of Innocence: Redefining the Heroine in Elizabeth Bowen's The Last September (1929) / Mora Serret, Andrea ; Monnickendam, Andrew, dir. (Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The protagonist of Elizabeth Bowen's The Last September, Lois Farquar, is a girl that has been surrounded by childhood and adolescence's innocence whose transition into adulthood is defined by the Anglo-Irish War, self-discovery and the interactions with the other characters which are depicted as dysfunctional as they are full of silences and lack of comprehension. [...]
La protagonista de The Last September d'Elizabeth Bowen, Lois Farquar, és una noia que sempre s'ha vist envoltada per la innocència que caracteritza la infantesa i l'adolescència. Tot i així, el seu pas al món adult es veu marcat per la Guerra d'Independència Irlandesa, el descobriment de sí mateixa i les relacions disfuncionals amb els que l'envolten. [...]
La protagoista de The Last September de Elizabeth Bowen, Lois Farquar, es una chica que siempre se ha visto envuelta en la inocencia innata de la infancia y la adolescencia pero que, cuyo paso al mundo adulto, se caracteriza por la Guerra de Independencia Irlandesa, el descubrimiento de sí misma y las relaciones disfuncionales con los que la rodean. [...]

2020
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.