1.
|
|
2.
|
19 p, 564.9 KB |
Análisis del uso y apropiación social de un sistema de e-portafolios para la enseñanza y el aprendizaje
/
Dorado Perea, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Bertran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
El presente trabajo se centra en los aspectos de la docencia de las asignaturas anuales de Comunicación e Interacción Educativa (CIE) y Antropología y Filosofía de la Educación (AFE), durante el curso académico 2011-12, que implica a los diferentes grados de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. [...] This research is focused on some respects of teaching at graduate level on subjects "Educational Communication and Interaction" (CIE) and "Anthropology and Philosophy of Education" (AFE) in Faculty of Education at the Autonomous University of Barcelona. [...]
2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)
|
|
3.
|
12 p, 583.0 KB |
Indicadores para la construcción de prácticas colaborativas en entornos virtuales de aprendizaje
/
Noguera, Ingrid (Universitat de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ;
Gros Salvat, Begoña (Universitat de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
El objetivo de este artículo es analizar las prestaciones pedagógicas requeridas para el diseño y apoyo de tareas colaborativas con soporte tecnológico. Para ello, se ha realizado un estudio de casos en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que ha permitido analizar el diseño realizado por expertos en la conducción de prácticas colaborativas. [...] The aim of this paper is to analyse the pedagogical affordances required in designing and supporting collaborative tasks in virtual environments. We conducted a case study at the Open University of Catalonia (UOC) in order to study the design made by experts in collaborative practices. [...]
2014
Revista latinoamericana de tecnología educativa, Vol. 13 Núm. 1 (2014) , p. 51-62
|
|
4.
|
19 p, 1.3 MB |
MOTEMO-OUTDOOR: ensuring learning and health security during the COVID-19 pandemic through outdoor and online environments in higher education
/
Mateo Canedo, Corel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Crespo-Puig, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Cladellas, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Méndez Ulrich, Jorge Luis (Universitat de Barcelona. Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic d'Educació) ;
Sanz Ruiz, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
The restriction measures put in place during the COVID-19 pandemic posed notable challenges for formal teaching-learning processes because they had to be adapted to ensure health security. An active learning programme applied to three environments (indoors, outdoors, and online) was tested with 273 undergraduate university students in a within-subjects experimental study. [...]
2023 - 10.1007/s10984-023-09456-y
Learning Environments Research, 2023
2 documents
|
|
5.
|
|
6.
|
18 p, 678.6 KB |
Infographics, a better medium than plain text for increasing knowledge
/
Hernández-Fernández, Antoni (Universitat Politècnica de Catalunya) ;
Morera-Vidal, Francesc (Escola Massana (Barcelona, Catalunya))
Infographics in social networks present more elaborate proposals than simple text. In this study we analyze the general patterns of Twitter infographic messages to determine its main characteristics. [...] La infografia a les xarxes socials, presenta propostes més elaborades que el text simple. En aquest estudi analitzem els patrons generals dels missatges infogràfics que figuren a Twitter per determinar les seves característiques principals. [...] La infografía en las redes sociales, presenta propuestas más elaboradas que el texto simple. En este estudio analizamos los patrones generales de los mensajes infográficos que figuran en Twitter para determinar sus características principales. [...]
2022 - 10.5565/rev/grafica.204
Grafica, Vol. 10 Núm. 19 (2022) , p. 23-40 (Investigación)
|
|
7.
|
|
8.
|
9 p, 222.4 KB |
L'ús de les tècniques de reproducció assistida : una nova mirada sobre la reproducció i l'embaràs humà basada en el debat i l'argumentació
/
Vila Gatius, Jaume (INS Salas i Xandri (Sant Quirze del Vallès, Catalunya)) ;
Montalban Quesada, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
L'alfabetització científica promou apropar la ciència a tothom formant ciutadans amb capacitat de comprendre, decidir i actuar en temes científics. Per aconseguir-ho, una de les estratègies en l'àmbit pedagògic és vincular els coneixements científics a la vida quotidiana. [...] Scientific literacy promotes putting science closer to people and educating citizens with ability to understand, decide and act in scientific issues. One strategy for that in pedagogy is to bind scientific knowledge and everyday life together. [...] La alfabetización científica promueve acercar la ciencia a todos formando ciudadanos con capacidad de comprender, decidir y actuar en temas científicos. Para conseguirlo, una de las estrategias en el ámbito pedagógico es vincular los conocimientos científicos a la vida cotidiana. [...]
2021 - 10.5565/rev/ciencies.440
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 42 (2021) , p. 23-31 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)
|
|
9.
|
10 p, 3.3 MB |
A virtual dairy herd as a tool to teach dairy production and management
/
Calsamiglia, Sergio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Animal i dels Aliments) ;
Espinosa, G. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Animal i dels Aliments) ;
Vera Rodríguez, Gonzalo (Centre de Recerca en Agrigenòmica) ;
Ferret, Alfred (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Animal i dels Aliments) ;
Castillejos, Lorena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Animal i dels Aliments)
The objective of this project was to develop and test a web-based virtual dairy herd to help students understand the structure and functioning of a dairy herd, and to promote active learning. At the beginning of the course, the instructor defines the profiles of herds to be assigned to students (e. [...]
2020 - 10.3168/jds.2019-16714
Journal of dairy science, Vol. 103, Issue 3 (March 2020) , p. 2896-2905
|
|
10.
|
14 p, 1.6 MB |
E-learning de las asignaturas del ámbito matemático-estadístico en las universidades españolas : oportunidades, retos, estado actual y tendencias
/
Steegman, Cristina (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Huertas, M. Antònia (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Juan, Ángel A. (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Prat, Montserrat (Prat Moratonas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En la primera parte de este artículo se tratan los aspectos clave del e-learning de las asignaturas universitarias de carácter matemático-estadístico. En concreto, el artículo discute los principales beneficios que las diferentes tecnologías -entornos on-line de aprendizaje y software especializado- proporcionan a estudiantes, profesores y universidades implicadas en la docencia de este tipo de asignaturas, así como los retos y dificultades a los que se ve expuesto cada uno de estos agentes del sistema universitario. [...] The first part of this article deals with key aspects of e-learning in mathematics and statistics studies at universities. It discusses the main benefits the different technologies - online learning environments and specialised software - for students, lecturers and universities giving these subjects, as well as the challenges and the difficulties these groups face. [...]
2008 - 10.7238/rusc.v5i2.329
Revista de universidad y sociedad del conocimiento, Vol. 5, Num. 2 (2008)
|
|