Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura
ANÀLISI is about the communication and culture in general, and specially it’s about the phenomenons linked to the mass media. The journal tries to promote the interdiciplinary contribution and the critical and controversial analysis about studied subjects : semiotic analysis of the communication, the repeat and serial nature in the cinema and television, democracy and communication, and the media and cultural politics. The journal’s approach is specially based on topical subjects and problems about the communication study development.
Usage statistics Most popular
Latest additions:
2019-01-08
07:41
28 p, 462.7 KB Gender-based violence in discourse : a comparative study on anti-violence communication initiatives across Europe, in Austria and Spain / Wolf, Birgit (University of Vienna)
Considering the efforts to resolve the widespread societal phenomenon of violence against women, awareness-raising and the role of the media comprise one of the key targets by the most important international agreements to combat it. [...]
Des de la dècada de 1970, el moviment de les dones contra la violència ha realitzat contribucions essencials per reconèixer la violència de gènere com una violació dels drets humans i ha estat un actor crucial en el camp de la prevenció de la violència i la sensibilització en aquest àmbit. [...]
Desde la década de 1970, el movimiento de las mujeres contra la violencia ha realizado contribuciones esenciales para reconocer la violencia de género como una violación de los derechos humanos y ha sido un actor crucial en el campo de la prevención de la violencia y la sensibilización en este ámbito. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3164
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 1-27 (Articles)  
2019-01-08
07:41
18 p, 199.9 KB Dibujando al profesional del mañana : estudio Delphi sobre capacidades de la comunicación estratégica en España / Gutiérrez-García, Elena (Universidad de Navarra) ; Recalde, Mónica (Universidad de Navarra)
El concepto de capacidades profesionales es novedoso para el mundo de la academia y de la profesión, donde ha prevalecido el de competencia. La noción de capacidad proviene de la teoría del desarrollo humano, promovida por Amartya Sen y Martha Nussbaum, y también de los estudios profesionales, como los de Stan Lester. [...]
The concept of professional capabilities is new among scholars and practitioners in the strategic communication field where the competency concept has been the traditional scientific approach. The capability approach originated from human development theory developed by Amartya Sen and Martha Nussbaum and from professional studies, such as those of Stan Lester. [...]
El concepte de capacitats professionals és nou per al món de l’acadèmia i de la professió, on ha prevalgut el de competència. La noció de capacitat prové de la teoria del desenvolupament humà, promoguda per Amartya Sen i Martha Nussbaum, i també dels estudis professionals, com els de Stan Lester. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3153
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 139-156 (Articles)  
2019-01-08
07:41
18 p, 205.6 KB La televisión de los mileniales : una aproximación a sus hábitos de visionado / Guerrero Pérez, Enrique (Universidad de Navarra) ; González Oñate, Cristina (Universitat Jaume I) ; Kimber Camussetti, David (Universidad de los Andes (Xile))
La televisión vive una etapa de transformación sin precedentes debido a la naturaleza disruptiva de las innovaciones tecnológicas derivadas de la digitalización y la convergencia del medio con internet. [...]
The TV industry is undergoing an unprecedented transformation due to the disruptive nature of technological innovations derived from the digitalization and convergence of the medium with the Internet. [...]
La televisió viu una etapa de transformació sense precedents a causa de la naturalesa disruptiva de les innovacions tecnològiques derivades de la digitalització i la convergència del mitjà amb internet. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3151
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 121-138 (Articles)  
2019-01-08
07:41
26 p, 2.1 MB A Multimodal Analysis of the Representation of Hegemonic Masculinity and Hegemonic Femininity on "Men’s Health" and "Women’s Health" Cover Pages (January 2011 – June 2016) / Elyamany, Nashwa (Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport. College of Language and Communication)
In essence, the goal of this project is to interrogate the multi-semiotic manifestations of hegemonic masculinity and femininity in male and female body culture as manifested on Men’s Health and Women’s Health cover-page corpora that spanned from 2011 to mid- 2016. [...]
L’objectiu d’aquesta investigació és indagar en les operacions i manifestacions multisemiòtiques de l’hegemonia masculina i l’hegemonia femenina en la cultura del cos masculí i femení tal com està manifestada en les portades de Men’s Health i Women’s Health. [...]
El objetivo de esta investigación es indagar en las operaciones y manifestaciones multisemióticas de la hegemonía masculina y la hegemonía femenina en la cultura del cuerpo masculino y femenino tal como está manifestada en las portadas de Men’s Health y Women’s Health. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3146
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 51-76 (Articles)  
2019-01-08
07:41
22 p, 306.4 KB La coincidencia entre las notas de prensa y los breves de economía : análisis cuantitativo y cualitativo de dos periódicos españoles / Martínez, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Micó, Josep-Lluís (Universitat Ramon Llull) ; Pozo, Francesc (Universitat Politècnica de Catalunya)
La presente investigación tiene como objetivo comparar entre las notas de prensa de empresas y organismos públicos y los breves publicados por los medios de comunicación. Con ello se pretende detectar si la nota de prensa es procesada o contrastada antes de ser publicada o si, por el contrario, es difundida tal como llega a la redacción. [...]
The objective of this research is to compare the press releases of companies and public organizations and the briefs published by the media. With this goal in mind, it is intended to detect if the press release is processed or contrasted before being published, or if, on the contrary, it is disseminated as it arrives at the newsroom. [...]
Aquesta recerca té com a objectiu comparar les notes de premsa d’empreses i organismes públics i els breus publicats pels mitjans de comunicació. Amb això es pretén detectar si la nota de premsa és processada o contrastada abans de ser publicada o si, per contra, és difosa tal com arriba a la redacció. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3143
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 29-50 (Articles)  
2019-01-08
07:41
14 p, 163.9 KB El análisis de la calidad televisiva sobre los magazines a través de los discursos de la audiencia en Facebook y Twitter / Ferrer Ceresola, Rosa M. (Universitat Autònoma de Barcelona)
La producción y la emisión de magazines como programas de entretenimiento entre los distintos canales de televisión españoles presentan notables diferencias, sobre todo en relación a los valores de calidad o no calidad que registran. [...]
The production and broadcasting of magazine programs as entertainment present notable differences on Spanish television channels, particularly in relation to their quality or non-quality values. The copying of formats, the violation of democratic values, the scarce diversity, controversial content, the distortion of reality and the rise in news of little transcendence have replaced own production, originality, creativity, diversity and pluralism in the information that is disseminated and in the opinions of the guests or collaborators who come to the set to discuss a particular issue. [...]
La producció i l’emissió de magazins com a programes d’entreteniment entre els diferents canals de televisió espanyols presenten notables diferències, sobretot en relació amb els valors de qualitat o no qualitat que registren. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3135
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 91-104 (Articles)  
2019-01-08
07:41
14 p, 183.8 KB El discurs mediàtic al voltant de la gastronomia : les narratives culinàries a la premsa catalana / Fusté Forné, Francesc (Universitat Ramon Llull) ; Masip, Pere (Universitat Ramon Llull)
L'especialització periodística es caracteritza per la narració d’uns continguts que encaixen amb els interessos de la societat. Una de les especialitzacions que més ressò ha tingut al llarg dels darrers anys és la que desenvolupa la temàtica gastronòmica. [...]
Specialist journalism consists in the narration of content related to social interests. One of the niches with the greatest impact in recent years is gastronomy. Despite the boom experienced by gastronomy on television and Internet, printed media is still a reference concerning gastronomy communication, and one of the reasons for its increasing popularity. [...]
La especialización periodística se caracteriza por la narración de unos contenidos que encajan con los intereses de la sociedad. Una de las especializaciones que ha tenido más eco a lo largo de los últimos años es la que desarrolla la temática gastronómica. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3129
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 77-90 (Articles)  
2019-01-08
07:41
16 p, 191.7 KB Funcionalidad de los componentes narrativos cinematográficos en los nuevos formatos televisivos : los "dating shows" / Puebla-Martínez, Belén (Universidad Rey Juan Carlos) ; Magro Vela, Silvia (Universidad Rey Juan Carlos) ; Fernández Valera, Javier (Universidad Complutense de Madrid)
Desde hace poco más de una década un nuevo formato televisivo está presente en las parrillas de la televisión española: el dating show. Se trata de espacios de entretenimiento, una combinación entre diferentes formatos y contenidos como son el concurso y el reality. [...]
For little more than a decade, a new format has been present in Spanish television programming: dating shows. These entertainment programs are a combination of different formats and content such as game shows and reality shows where emotional rewards prevail over the monetary component of traditional contests. [...]
Des de fa poc més d’una dècada, un nou format televisiu és present en les graelles de la televisió espanyola: el dating show. Es tracta d’espais d’entreteniment, una combinació entre diferents formats i continguts com són el concurs i el reality. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3113
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 105-119 (Articles)  
2018-06-04
05:06
18 p, 248.2 KB Calidad de las noticias y paridad informativa de protagonistas y fuentes / González-Gorosarri, Maria (Universidad del País Vasco)
El concepto de calidad de las noticias se entiende como sinónimo de profesionalidad. Sin embargo, no aparece ligado al género de la información ni a la paridad informativa. El presente análisis pretende establecer la relación entre la calidad de las noticias y el género de la información, atendiendo a los protagonistas de las noticias y a las fuentes informativas. [...]
News quality is understood as a synonym for professionalism. However, it is not related to gender parity of such information, or information equality. This analysis aims to establish the connection between news quality and information equality, focussing on the protagonists of those news reports and on the information sources. [...]
El concepte de qualitat de les notícies s'entén com a sinònim de professionalitat. No obstant això, no apareix lligat al gènere de la informació ni a la paritat informativa. Aquesta anàlisi pretén establir la relació entre la qualitat de les notícies i el gènere de la informació, atenent als protagonistes de les notícies i a les fonts informatives. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3117
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 58 (June 2018) , p. 29-46 (Articles)  
2018-06-04
05:06
12 p, 152.1 KB Widening landscapes of TV storytelling in the digital media environment of the 21st century / Buonanno, Milly (Sapienza Università di Roma)
In this paper I intend to revisit from a critical perspective some issues related to the contemporary landscape of fictional TV storytelling: scripted shows whose consumption and reputation have witnessed significant changes in the 21st century. [...]
En aquest article pretenc tornar a examinar des d'una perspectiva crítica alguns temes relacionats amb l'escenari actual de la narrativa televisiva de ficció: els programes de ficció amb una producció, consum i reputació que han estat testimonis de canvis significatius en la dècada dels 2000. [...]
En este artículo pretendo volver a examinar desde una perspectiva crítica algunos temas relacionados con el actual escenario de la narrativa televisiva de ficción: los programas de ficción cuya producción, consumo y reputación han sido testigos de cambios significativos en la década de los 2000. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3133
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 58 (June 2018) , p. 1-12 (Articles)