Articles de recerca

Col·lecció d'articles científics escrits pel personal docent i investigador de la Universitat Autònoma de Barcelona o bé publicats a les revistes de la universitat.

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2024-12-03
05:34
El «Mozo de laboratorio» del Madrid científico : la prensa como género discursivo crítico para el debate sobre las lenguas de especialidad / Lorenzo, Miguel Ángel Puche (Universidad de Murcia) ; Garriga Escribano, Cecilio (Universitat Autònoma de Barcelona)
La prensa se convierte en el siglo XIX en uno de los canales que más influye en la lengua de la ciencia y de la técnica, y contribuye al nacimiento de nuevos géneros discursivos o a la reconfiguración de otros más tradicionales. [...]
In the nineteenth century, the press became one of the channels that most influenced the language of science and technology, and contributed to the birth of new discursive genres or the reconfiguration of other more traditional ones. [...]

2024
Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana, Vol 22 Núm 44 (2024) , p. 49-61  
2024-12-02
20:25
Antibiotic Efficacy against Methicillin-Susceptible Staphylococcus aureus Biofilms on Synthetic and Biological Vascular Grafts / Tello-Díaz, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Cirurgia) ; Muñoz, Estela (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Palau Gauthier, Marta (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Gomis Rodriguez, Xavier (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Gavaldà, Joan (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Gil-Sala, Daniel (Hospital Clínic i Provincial de Barcelona) ; Fernández-Hidalgo, Nuria (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Bellmunt-Montoya, Sergi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Cirurgia)
Background: Biofilm formation is one of the greatest challenges encountered in vascular graft infections. Our aim is to compare the efficacy of 5 antibiotics against methicillin-susceptible Staphylococcus aureus (MSSA) biofilms on the surface of 4 vascular grafts. [...]
2024 - 10.1016/j.avsg.2024.05.038
Annals of Vascular Surgery, Vol. 108 (November 2024) , p. 475-483  
2024-12-02
17:45
Early outcomes adults hospitalized with severe COVID-19 receiving tocilizumab / Sánchez-Montalvá, Adrián (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Sellarès-Nadal, Júlia (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Espinosa-Pereiro, Juan (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Fernández-Hidalgo, Nuria (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Pérez-Hoyos, Santiago (Hospital Universitari Vall d'Hebron. Institut de Recerca) ; Salvador, Fernando (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Durà, Xavier (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Miarons, Marta (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Antón, Andrés (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Eremiev-Eremiev, Simeón (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Sempere-González, Abiu (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Monforte-Pallarés, Arnau (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Bosch-Nicolau, Pau (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Augustin Recio, Salvador (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Sampol, Júlia (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Guillén-del-Castillo, Alfredo (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Almirante, Benito (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina
Background: Modulation of the immune system to prevent lung injury is being widely used against the new coronavirus disease (COVID-19) despite the scarcity of evidence. Methods: We report the preliminary results from the Vall d’Hebron prospective cohort study at Vall d’Hebron University Hospital, in Barcelona (Spain), including all consecutive patients who had a confirmed infection with the severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2) and who were treated with tocilizumab until March 25th. [...]
2024 - 10.1016/j.medcle.2021.06.023
Medicina Clínica, Vol. 158, Núm. 11 (June 2024) , p. 509-518  
2024-12-01
02:13
12 p, 223.8 KB Male football comedy. A reappraisal of traditional, declassed, toxic masculinity. : Ted Lasso as an improved continuation of British television sports series / Tous, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
This research focuses on British television sports sitcoms (2002-2023), which in this study we term 'male football comedy', and their depiction of declassed male characters in what has been termed the 'crisis of masculinity'. [...]
Esta investigación se centra en las sit-coms deportivas británicas (2002-2023), que denominamos "comedia futbolística masculina", y en su representación de personajes masculinos desclasados de la denominada crisis de masculinidad. [...]

2024
Historia y comunicación social, Vol. 29 Núm. 2 (2024) , p. 391-402  
2024-12-01
02:13
11 p, 1.0 MB ¿Está contaminado el aire de la escuela? Una propuesta de indagación basada en la modelización para el aula de primaria / Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Diseñar secuencias de enseñanza y aprendizaje (SEA) desde un paradigma STEM con valores y que involucren al alumnado en prácticas científicas auténticas es un reto para los docentes. Por ello, en el siguiente artículo se describen tanto los principios de diseño como las actividades clave de una SEA que parte de la problemática de la contaminación atmosférica diseñada siguiendo un proceso iterativo. [...]
Designing values-based STEM teaching and learning sequences (TLS) that engage pupils in real scientific practices is not an easy task for teachers. This paper describes the design principles and main activities of a model-based inquiry TLS for fifth- and sixth-class primary school pupils focused on the phenomena of pollution. [...]

A Coruña : Asociación ÁPICE, 2021 - 10.17979/arec.2021.5.2.7613
Ápice. Revista de Educación Científica, Vol. 5, Núm. 2 (2021) , p. 87-97  
2024-12-01
02:13
16 p, 461.3 KB ¿Cómo influye el nivel socioeconómico en la autopercepción de la competencia digital del alumnado de educación secundaria en España? / Niño Cortés, Luz Mayra (Universitat Rovira i Virgili) ; Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cárdenas Sanabria, Irma Zoraida (Universidad Nacional Experimental del Táchira) ; Usart Rodríguez, Mireia (Universitat Rovira i Virgili)
En el contexto de la educación secundaria y en una sociedad digitalizada, resulta crucial investigar la brecha digital en educación. Esta brecha, entendida desde las desigualdades sociales en el desarrollo de competencias digitales, implica indagar el desarrollo de la Competencia Digital (CD) y los factores que la determinan. [...]
In an increasingly digitalized world, it is crucial to understand the digital divide in education. This divide, derived from social inequalities in acquiring digital skills, prompts research into the development of Digital Competence (DC) and its determinants. [...]

Palma de Mallorca, 2024 - 10.21556/edutec.2024.89.3277
Edutec (Palma de Mallorca), Núm. 89 (2024) , p. 174-189  
2024-11-29
20:20
As novas narrativas da ficção televisiva e a Internet / Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona)
A constante retroalimentação entre a televisão e as novas tecnologias expande os limites de interpretação e confgura novos modelos narrativos e novas modalidades de cooperação textual que estão modifcando de maneira radical os paradigmas de texto e de interpretação. [...]
2010 - 10.11606/issn.1982-8160.v3i2p79-102
MATRIZes, Vol. 3 Núm. 2 (2010) , p. 79-102  
2024-11-29
20:20
Afectación de hábitos, relaciones, adaptación, somatización y salud mental durante la pandemia de Covid-19 en México / Camacho, Everardo José Fernando (Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente) ; Hernández Vidrio, Mariana (Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente) ; Martínez Martínez, Luis Javier (Universidad Autónoma de San Luis Potosí) ; AAlcala-Sanchez, Imelda G. (Universidad Autónoma de Chihuahua) ; Sanz Ruiz, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
Objetivo. Valorar el impacto de la pandemia de COVID-19 en México respecto a los hábitos de vida, relaciones, nivel de adaptación, somatización e indicadores de salud mental. Método. El estudio utilizó un diseño transversal en el que participaron 7,693 adultos, los cuales respondieron el cuestionario en línea PSY-COVID, diseñado ad hoc, desde el 4 de junio hasta el 31 de julio de 2020. [...]
Objective. To assess the impact of COVID pandemic social distancing measures on living habits, adaptation level, and somatization in a sample of 7,693 Mexican participants. Method. A one-wave PSY-COVID online survey was voluntarily completed after being distributed throughout México from June 4 to July 21, 2020. [...]

2023 - 10.25009/pys.v32i3.2792
Psicología y salud, Núm. Especial (2023) , p. 55-67  
2024-11-29
18:47
10 p, 149.4 KB The defining characteristics of esports players. A systematic review of the samples used in esports research / Mendoza, Guillermo (Universidad de Málaga) ; Bonilla, Iván (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jiménez, Manuel (Universidad Internacional de La Rioja)
Despite the proliferation of studies on esports, there is a lack of consensus as to as the precise definition of an esports player. Studies have used competitive gamers, casual gamers, or recreational gamers as samples, and this poses serious issues for the generalization of their results. [...]
A pesar de la proliferación de estudios sobre deportes electrónicos, existe una falta de consenso en cuanto a la definición precisa de un jugador de deportes electrónicos. Los estudios han utilizado jugadores competitivos, jugadores casuales o jugadores recreativos como muestras, y esto plantea serios problemas para la generalización de sus resultados. [...]

2023 - 10.51698/aloma.2023.41.1.111-120
Aloma, Vol. 41 Núm. 1 (2023) , p. 111-120  
2024-11-29
17:36
13 p, 354.9 KB Opportunities of media literacy : motivation for science in School Students through the science reporters video games / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Villarejo Carballido, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Scientific literacy among citizens has become a social need, crucial for countering the rampant spread of misinformation. While the educational potential of video games has been explored, their role in motivating interest in science has yet to be thoroughly investigated. [...]
2023 - 10.59670/ml.v20i9.5927
Migration Letters, Vol. 20 Núm. 9 (2023) , p. 93-105