Ciències
The journal Ciències publishes orginal articles in catalan about matters linked to learning and/or spreading of the sciences. It’s addressed to primary and secondary teachers in their teaching function : making the exchange of experiencies and practice activities easier, helping them to keep update in scientific and didactic contents and, informing them of the initiatives of professional community.

 

Latest additions:
2017-09-04
07:59
8 p, 781.6 KB Context, Entorn i Servei : l'aprenentatge mitjançant projectes, de les àrees científiques a la Interdisciplinarietat / Redondo, Miriam (Institut Quatre Cantons (Barcelona, Catalunya)) ; Ruiz, Neus (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya)) ; Sánchez, Sara (Institut Montserrat Colomer (Sant Esteve Sesrovires, Catalunya)) ; Solé, Rosa (Institut Montserrat Colomer (Sant Esteve Sesrovires, Catalunya)) ; Calvet, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació) ; Caño, Marta (Institut de Cornellà (Cornellà, Catalunya))
El treball en contextos rellevants que proposa l'Aprenentatge Basat en Projectes, implica que, a més dels continguts científics, el projecte recluti continguts d'altres matèries. Aquesta interdisciplinarietat té una gestió complexa que, d'altra banda, permet projectes més connectats al món real. [...]
Project-Based Learning approaches in Science Education imply working in real contexts, and this need the work from several disciplines. The interdisciplinary approach is complex to develop but allows to construct projects with strong connections with the real world. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 49-56 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
7 p, 263.5 KB Espai, context i creativitat : aprenentatge de les matemàtiques / Planella, Montserrat (Institut Castell d'Estela (Amer, Catalunya)) ; Vilches, Santi (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya)) ; Font, Jordi (Institut Baix a Mar (Vilanova i la Geltrú, Catalunya)) ; Grau, Roger (Institut Baix a Mar (Vilanova i la Geltrú, Catalunya)) ; Gorriz, Maite (Institut Pla Marcell (Cardedeu, Catalunya))
L'ensenyament de les matemàtiques implica l'adquisició d'habilitats de planificació matemàtica i la capacitat d'identificar les matemàtiques en els contexts. En aquest sentit, l'Aprenentatge Basat en Projectes és una oportunitat perquè les matemàtiques recuperinaquest paper de motor. [...]
Mathematics learning implies the development of planning skills and the ability to identify mathematics in Contexts. Project-Based Learning is an opportunity to give to Mathematics this role as a driving force. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 42-48 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
7 p, 409.7 KB La conjectura i la planificació : aprenentatge de les matemàtiques mitjançant projectes / Margelí, Sílvia (Institut de Sils (Girona, Catalunya)) ; Perpinyà, Sílvia (Institut de Sils (Girona, Catalunya)) ; Monsergas, Marisa (Institut Sant Pol de Mar (Barcelona, Catalunya)) ; Sol, Manel (Institut Vilatzara (Vilassar de Mar, Catalunya)) ; Chiva, Salvador (Institut Les Vinyes (Castellbisbal, Catalunya))
L'aprenentatge de les matemàtiques implica un doble viatge: des de la modelització matemàtica de fenòmens fins a l'aplicació dels models i eines matemàtiques a la resolució de problemes. Ambdues aproximacions impliquen la necessitat d'un context problemàtic com a lloc de partida o d'arribada. [...]
Mathematics learning implies a double journey: from mathematic modeling of phenomena to the application of mathematic models and tools to problem solving. Both approaches need to propose a problematic context as a departure or arrival. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 35-41 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
7 p, 575.7 KB Els contextos quotidians i els Estudis de Cas com a espai didàctic per a l'ensenyament de les Ciències basat en Projectes / Marchán Carvajal, Iván (Institut de Cornellà (Cornellà de Llobregat, Catalunya)) ; Palou, Laia (Institut Salas i Xandri (Sant Quirze del Vallès, Catalunya)) ; Royo, Pere (Institut-Escola Les Vinyes (Castellbisbal, Catalunya)) ; Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
L'Aprenentatge Basat en Projectes suposa una oportunitat per a l'ensenyament de les ciències, perquè inclou el paper del Context en l'aprenentatge, i la necessitat d'un aprenentatge actiu basat en la resolució de conflictes. [...]
Project-Based Learning is an opportunity for Science Education, as it includes in learning activities a main role for the Context, and the need to solve conflicts through active learning activities. We propose several experiences based on diverse methodological frames (Case Studies, Inquiry, Socio-Scientific Issues) on chemical reactions, solutions, mitosis, plate tectonics, kinematics and dynamics) and we discuss its applications to Science Education.

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 8-14 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
6 p, 122.2 KB Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM : claus metodològiques i reptes / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El desenvolupament competencial de les àrees científiques ha trobat en l'Aprenentatge Basat en Projectes un espai didàctic candidat. El treball coordinat des de les diverses disciplines (Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) permet aprendre tot instrumentalitzantels aprenentatges cap a un objectiu amb un sentit en el món real. [...]
The development of the scientific competence has in Project-Based Learning a candidate didactic space. The coordinated work form several disciplines (Science, Technology, Engineering and Mathematics) allow to learn by doing in purposeful, meaningful projects. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 2-7 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
8 p, 685.0 KB De l'electricitat a la fusta : espais d'aprenentatge de la Tecnologia mitjançant projectes / Josa, Zulema (Institut Príncep de Girona (Barcelona, Catalunya)) ; Pintó, Esther (Institut Torre Vicens (Lleida, Catalunya)) ; Serra, Carles (Institut Marta Estrada (Granollers, Catalunya)) ; Feliu, Jaume (Institut Salas i Xandri (Sant Quirze del Vallès, Catalunya))
Les activitats de construcció i disseny permeten orientar l'ensenyament de la Tecnologia cap a espais metodològics més contextualitzats que permeten el desenvolupament d'habilitats de planificació i gestió de projectes. [...]
Design and construction activities allow to teach Technology in a contextualized frame and to develop skills of planning and managing projects. Project-Based Learning propose for this kind of activities a frame for assessment and classroom management. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 21-28 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
6 p, 539.5 KB Els gèneres de comunicació científica i el laboratori com a espai didàctic per a l'ensenyament de les Ciències basat en Projectes / Touron, José Luis (Escola Virolai (Barcelona, Catalunya)) ; Vergara, Quique (Escola Maristes Champagnat (Badalona, Catalunya)) ; Arcas, Albert (Institut de Sant Pol de Mar (Barcelona, Catalunya)) ; Costa Vila, Marcel (Institut Obert de Catalunya (IOC))
Els contextos de Creació del Coneixement Científic són espais clau perquè l'alumnat desenvolupi els procediments i visions epistèmiques de la Ciència, a més d'una apropiació profunda dels models científics. [...]
Contexts of construction of scientific knowledge are key places to develop procedural and epistemic aspects of scientific competence, together with a deeper understanding of scientific models. Project-Based Learning is an opportunity to develop learning activities wherestudents learn sciences participating in these contexts. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 15-20 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-09-04
07:59
6 p, 155.2 KB Apps i automatismes, oportunitats amb propòsit per a l'aprenentatge de la Tecnologia mitjançant projectes / Villar, Jordi (Institut Badalona VII (Badalona, Catalunya)) ; Zurita i Món, Sílvia (Institut de Tordera (Tordera, Catalunya)) ; Giménez, Francesc (Institut de Gurb (Gurb, Catalunya))
La creativitat i les TIC són elements clau del procés tecnològic que poden incloure's en l'ensenyament de la Tecnologia mitjançant metodologies com l'Aprenentatge Basat en Projectes. Aquesta metodologia permet el desenvolupament de projectes oberts a noves solucions creatives. [...]
Creativity and ICTs are key elements of the Technologic process that can be included in Technology teaching through Project-Based Learning Methodologies. This didactic approach allow to develop projects open to new solutions, creative and innovative. [...]

2017
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 29-34 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)  
2017-02-28
16:13
9 p, 1.1 MB Ensenyar ciències i anglès a través de la docència compartida / Valdés Sánchez, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Espinet Blanch, Mariona (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En el context de l’Europa multicultural i d’un món globalitzat han fructificat les polítiques lingüístiques que promouen l’aprenentatge de llengües diferents a la llengua materna. En l’àmbit educatiu es promou l’aprenentatge de l’anglès, com a llengua franca de la comunitat econòmica europea, i l’enfocament AICLE (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengua Estrangera), en el que una llengua estrangera és usada com a llengua d’instrucció d’altres matèries com per exemple les ciències, es troba vivint un procés d’expansió a Catalunya i arreu d’Europa. [...]
In the context of a multicultural Europe and a globalized world, language policies have arisen to promote the learning of languages other than the mother tongue. In the European Economic Community educational policies promote the learning of English as a lingua franca. [...]

2013
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 25 (Juny 2013) , p. 26-34  
2017-01-19
06:17
7 p, 482.0 KB L’elaboració de sabó casolà com a eina per construir el model Canvi Químic / Lozano Mena, Glòria
En aquest article es presenta el disseny i la implementació d’una Unitat Didàctica (UD) titulada "D’oli brut a sabó: màgia, física o química?", que versa sobre el model canvi químic. La UD ha estat contextualitzada en l’elaboració de sabó a partir d’oli de cuina usat, una experiència senzilla però molt il·lustrativa, que permet treballar diversos aspectes d’aquest model científic.
This article presents the design and implementation of a didactic unit entitled "From used cooking oil to soap: magic, Physics or Chemistry?" which deals with the chemical change model. The didactic unit has been contextualized in the making of soap from used cooking oil, a simple but very illustrative experience that allows working several aspects of this sci-entific model.

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 32 (Desembre 2016) , p. 20-26 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)