ComSET. Sound, Strategic and Transparency Communication Research Group
ComSET, Sound, Strategic and Transparency Communication, arises from synergies between three research group from UAB: Radio Advertising and Communication Research (Publiradio), Business and Institutional Communication Research (DCEI), and the Laboratory of Journalism and Communication ). The ComSET develops its scientific work in organizations communications field, but it put special attention in how they use sound tools to reach audiences more active and with changing consumption habits. To do that, COMSET puts special attention in the creativity as a strategic element. Nowadays, organizations are looking to expand touchpoints with their stakeholders. So, they use intangibles values and digital narratives to create new contents and formats.
Among ComSEt main assets, it has the Audiobranding Observatory , which focuses on sound strategies for branding, and the Infoparticipa Seal , which rewards the transparency and quality of information from public administrations.
The main topics where ComSET are working:
  • Configuration and dynamics of the digital sono-sphere.
  • Audible communication of organizations.
  • Sound advertising formats and new creative and communication resources.
  • Strategies in the field of corporate communication.
  • Communication efficiency and transparency of public institutions (town halls, county councils and councils).
  • Usage statistics Most popular
    Latest additions:
    2024-09-25
    12:58
    13 p, 1.1 MB Planteamiento de retos en el aula : implicación de entidades sociales en un proyecto de trabajo transversal en la UAB / Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona)
    Madrid AMEC Ediciones 2023 (Colección Textos para la Innovación Docente 64)  
    2024-09-25
    12:42
    14 p, 422.7 KB Recomendaciones para la transmisión de resultados de investigación al estudiantado universitario / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona)
    Madrid AMEC Ediciones 2023 (Colección textos para la innovación docente) (Colección Ruta Directa a la Innovación Docente 2)  
    2023-06-01
    12:05
    26 p, 697.4 KB Uso del podcast corporativo como herramienta de comunicación de los ODS en las principales entidades financieras españolas / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona)
    Introducción: La RSC se erige como el mecanismo a través del cual las organizaciones integran los ODS en sus estrategias corporativas. Por otra parte, la comunicación de las iniciativas de responsabilidad y compromiso con la ciudadanía representan un factor importante en la consecución de la legitimidad social de la empresa. [...]
    Introduction: Corporate social responsibility (CSR) is the mechanism through which organizations integrate the Sustainable Development Goals (SDGs) into their corporate strategies. On the other hand, the communication of responsibility and commitment initiatives with citizens is an important factor in achieving social legitimacy for the company. [...]

    2023 - 10.4185/rlcs-2023-2011
    Revista latina de comunicación social, Núm. 81 (2023) , p. 97-122
    2 documents
    2023-02-24
    17:49
    15 p, 3.3 MB Las funciones del gestor de la RSC en las organizaciones / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona)
    Hablar de comunicación organizacional es hablar de la gestión estratégica de los valores intangibles de una empresa o institución. Elementos que han ido ganando peso en las compañías año tras año, llegando a constituir hoy en día hasta el 90% del valor de mercado de una organización, según el estudio Intangible Assets publicado por Ocean Tomo (2020). [...]
    2022
    VIII Congreso Internacional de la AE-IC : Comunicación y ciudad conectada. Barcelona, : 2022  
    2022-12-12
    14:17
    13 p, 3.6 MB Del propósito corporativo a la marca con propósito a través de las narrativas de la salud y de la enfermedad. El caso de P&G y Ausonia / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vidal-Mestre, Montse (Universitat Internacional de Catalunya) ; Freire Sánchez, Alfonso (Universitat Abat Oliba CEU)
    El propósito de marca se presenta como un importante elemento en el diseño estratégico y creativo de las comunicaciones de las empresas. Esto se suma a la asunción de los ODS como propios, respondiendo a las demandas sociales y medioambientales de la ciudadanía. [...]
    The brand purpose is presented as an important element in the strategic and creative design of company communications. This is added to the assumption of the SDGs as their own, responding to the social and environmental demands of citizens. [...]

    Alicante (España): Revista Mediterránea de Comunicación, 2022 (Colección Mundo Digital)
    La comunicación como herramienta post COVID-19, 2022, p. 7-19  
    2022-12-02
    17:14
    13 p, 723.0 KB The sound of responsibility : evolution of the use of radio advertising as a corporate social responsibility (CSR) communication channel before and after Covid-19. A significant increase / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona)
    Radio is an audio communication medium that has always stood out for its credibility and close relationship to its audience, which makes it an appealing option for organizations that want to make their responsible behavior known. [...]
    La radio es un medio de comunicación sonoro que siempre ha destacado por su credibilidad y cercanía con la audiencia, lo que la convierte en una interesante opción para las organizaciones que quieren dar a conocer sus actuaciones responsables. [...]

    2022 - 10.3145/epi.2022.sep.21
    El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 5 (2022)
    2 documents
    2022-04-29
    14:51
    18 p, 353.9 KB Sonic identity and audio branding elements in Spanish radio advertising / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona.)
    The emotional potential of sound is an excellent resource for companies and institutions seeking to test new ways of communicating with their stakeholders through the senses. However, there are still few organizations that include sound as a conveyer of their corporate identity. [...]
    El potencial emocional que té el so és un recurs excel·lent per a les empreses i institucions que busquen testar noves vies de comunicació amb els seus públics interessats a través dels sentits. [...]
    El potencial emocional que tiene el sonido es un excelente recurso para las empresas e instituciones que buscan testar nuevas vías de comunicación con sus públicos de interés a través de los sentidos. [...]

    2021 - 10.5565/rev/analisi.3330
    Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 65 (2021) , p. 103-119  
    2021-06-17
    10:26
    16 p, 643.1 KB The strategic value of corporate social responsibility CSR : the present and future of its management / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (Ana María) (Universitat Abat Oliba CEU)
    Corporate social responsibility (CSR) has in recent years become the central theme of many debates on the role of organizations in society. The voluntary incorporation of strategies that influence economic profitability and in turn on social and environmental issues is already a reality in companies. [...]
    La responsabilidad social corporativa (RSC) se ha convertido en los últimos años en el tema central de muchos debates que giran en torno al rol de las organizaciones en la sociedad. La incorporación voluntaria de estrategias que influyen en la rentabilidad económica y a su vez en cuestiones sociales y medioambientales es ya un hecho en las empresas. [...]

    2021 - 10.3145/epi.2021.may.12
    El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 3 (Maig 2021) , p. e300312
    2 documents
    2021-03-27
    15:29
    22 p, 3.7 MB El gestor de la Responsabilidad Social en las empresas : dircom vs dirse / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona)
    El valor real de las organizaciones se sitúa en elementos que van más allá de los aspectos materiales y financieros. Hoy en día, la valía concedida a las compañías se encuentra en los denominados valores intangibles, que ya suponen más del 80% del valor de mercado de las organizaciones. [...]
    2020
    Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC), 2020, p. 1776-1797  
    2021-03-26
    14:46
    13 p, 10.6 MB Feminist stereotypes and women's roles in Spanish radio ads / Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
    This article takes a quantitative approach to Spanish radio advertising and the stereotypes and female roles that it broadcasts in a medium that has traditionally had high female audience rates in our country. [...]
    2021 - 10.17645/mac.v9i2.3762
    Media and Communication, Vol. 9 Núm. 2 (2021) , p. 39-51