Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS)

El grup Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS) forma part del Departament de Sociologia de la UAB. El GEPS té una llarga experiència de recerca en l’àmbit de les polítiques educatives i socials. Des de la meitat dels anys noranta, el GEPS desenvolupa recerca competitiva i aplicada en qüestions com la formació de polítiques, els seus processos d’implementació i l’avaluació d’impactes de polítiques socials diverses, i especialment de polítiques educatives. Des de l’any 2005 els GEPS pertany al Grup Interdisciplinari de Polítiques Educatives (GIPE), grup de recerca consolidat reconegut per la Generalitat de Catalunya i que desenvolupa projectes de recerca nacionals i internacionals en els àmbits de l’economia de l’educació, la sociologia de l’educació i els estudis comparats de sistemes educatius.

Les àrees d’especialització professional del GEPS inclouen: les polítiques socials i les desigualtats; l’avaluació de polítiques educatives; les polítiques de salut, les relacions entre educació, pobresa i exclusió social; la mercantilització educativa i la governança global.

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2024-04-23
06:32
69 p, 1.5 MB L'escolarització a Tarragona : diagnòstic i propostes d'equitat educativa / Bonal, Xavier ; Zancajo, Adrián ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Ajuntament de Tarragona, 2019  
2024-04-23
06:32
62 p, 2.3 MB Equivalència territorial en la planificació educativa a Barcelona : diagnòstic i propostes / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Consorci d'Educació de Barcelona, 2019  
2024-02-09
05:43
24 p, 434.1 KB Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241  
2022-05-25
20:21
295 p, 2.0 MB La concertada a debat : reformes contra les desigualtats educatives des d'una mirada internacional i comparada / Zancajo, Adrián (Universiy of Manchester) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fontdevila, Clara (University of Glasgow) ; Fundació Jaume Bofill
L'educació concertada va ser instaurada fa gairebé quaranta anys, un període en què Catalunya s'ha situat entre els set països de l'OCDE amb un pes més elevat de matrícula a escoles privades dependents de fons públics, per darrere dels Països Baixos, el Regne Unit, Irlanda, Bèlgica, Xile i Corea. [...]
Barcelona : Fundació Jaume Bofill, setembre 2021 (Polítiques (Fundació Jaume Bofill) ; 90)  
2022-01-12
10:50
15 p, 2.3 MB Opting out of neighbourhood schools : the role of local education markets in student mobility / Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Zancajo, Adrián (University of Manchester. Manchester Institute of Education) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Open enrolment policies assume that students living in disadvantaged areas can access better schools outside their neighbourhood. However, characteristics of individuals, quality of schooling and neighbourhood characteristics interact in very complex ways to produce heterogeneous patterns of school choice in local educational markets. [...]
2021 - 10.1002/psp.2542
Population, space and place, Vol. 28, núm. 5 (July 2022) , p. e2542  
2021-03-04
11:15
25 p, 457.7 KB The politics of educational transitions : evidence from Catalonia / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jacovkis Halperin, Judith (Universitat Autònoma de Barcelona)
Transitions to upper secondary education are of crucial importance to understanding educational inequalities. They are also vital to explaining the contemporary dynamics of Early School Leaving (ESL). [...]
2020 - 10.1177/1474904120976042
European Educational Research Journal, Vol. 20, Núm. 2 (2020) , p. 212-227  
2020-05-19
10:38
29 p, 365.3 KB Movimientos sociales y resistencia al accountability en Chile : estrategias discursivas, identidad y acciones de la campaña Alto al SIMCE / Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Villalobos, Cristóbal (Universidad de Chile) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
El artículo busca analizar la campaña Alto al SIMCE en Chile, mediante un marco analítico que combina distintas herramientas heurísticas de las teorías de movimientos sociales. Específicamente, el artículo explora los marcos discursivos presentes en las narrativas del movimiento, así como también aspectos vinculados a la formación y trayectoria de la campaña, la identidad colectiva, las alianzas y los repertorios de acción colectiva empleados por los actores para tratar de incidir en las políticas educativas. [...]
The main objective of the article is to analyze the Alto al SIMCE (Stop the SIMCE) campaign in Chile through an analytical framework that combines different heuristic tools from social movement theories. [...]

2020
Revista Izquierdas, Vol. 49, Núm, 115 (Marzo 2020) , p. 2427-2455  
2019-02-11
16:40
21 p, 306.2 KB Naming and blaming early school leavers : an analysis of education policies, discourses and practices in Spain / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Early school leaving (ESL) is one of the main challenges facing the Spanish education system. With 24, 9% of the population made up by 18-24 year olds who have not completed compulsory secondary schooling or pursued further or higher education,1 Spain thereby doubles the ESL percentage regarding the EU-27 (12. [...]
Palgrave Macmillan, 2015 - 10.1057/9781137415356
Power and education. Contexts of oppression and opportunity, 2015, p. 146-166  
2019-02-08
18:41
6 p, 395.1 KB L'abandonament escolar en context : algunes reflexions després del Seminari Abjoves / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Els dies 12 i 13 de maig del 2016 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona el Seminari Internacional ABJOVES (http://ABJOVES. es/seminario/). El seminari, concebut com a acte de cloenda del projecte I+D+i L'abandonament escolar prematur a Espanya: una anàlisi de les decisions, motivacions i estratègies educatives dels joves va comptar amb l'assistència de més de 140 persones que des de diferents institucions -universitats, administracions educatives, centres educatius, etc. [...]
2016
butlletí inf@ncia, Núm. 97 (setembre 2016)  
2018-11-14
17:40
4 p, 173.4 KB Una reflexió sobre l'educació en temps de crisi / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
2015
Nous horitzons, Vol. 210 (2015) , p. 88-91