GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi)
El GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis), és un grup d’investigació consolidat de la Universitat Autònoma de Barcelona, creat a l’any 1980, reconegut per la Generalitat de Catalunya (Grup 2009SGR1013) i adscrit al Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat.
Centra la seva activitat en l’estudi dels processos de producció, difusió i recepció en tots els mitjans audiovisuals, incloent-hi els nous mitjans i suports.
Els seus resultats són aplicables a les estratègies creatives, programàtiques i de planificació de l’activitat comunicativa, al camp audiovisual i de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). De la mateixa manera, són també aplicables a la interpretació de les conseqüències socials i a l’orientació de les polítiques de comunicació.

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2020-05-27
17:57
136 p, 619.8 KB Mapping digital media : Spain / Llorens Maluquer, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Luzón Fernández, Virginia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Puertas Grau, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona)
Since 2005, Spain has designed and implemented aggressive digitization policies that secured the switchoff of analog television in 2010, and developed the digital terrestrial television (DTT) market to saturation point. [...]
De 2005 a 2010, España diseñó y llevó a cabo agresivas políticas de digitalización que permitieron asegurar el fin de la televisión analógica en 2010, pero que arrastró a la Televisión Digital Terrestre (TDT) a un punto de saturación y a una multiplicación de la oferta gratuita. [...]

Open Society Media Program 2012 (Mapping Digital Media)
2 documents
2020-04-27
20:32
6 p, 279.6 KB Cable y satélite : equipamiento del hogar y consumo televisivo / Fernández Peña, Emilio (Universitat Autònoma de Barcelona)
2000
Revista latina de comunicación social, Núm. 33 (2000)  
2020-04-27
19:26
8 p, 1.9 MB Hable con ella a la luz de la teoría fílmica feminista / Palencia Villa, Rosa María (Universitat Autònoma de Barcelona)
2003
Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Vol. 2 Núm. 2 (2003) , p. 36-50  
2020-04-24
16:52
35 p, 1.3 MB La representación cinematográfica en la construcción de la identidad subjetiva de género y del quehacer político / Palencia Villa, Rosa María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Palencia Villa, Mercedes (Universidad de Guadalajara)
A partir de la historia oral de una destacada militante mexicana, analizamos la relación entre la construcción de su identidad subjetiva de género y la apropiación de un discurso y quehacer político feminista, mediante su identificación con el personaje principal de la película Retrato de Teresa (P. [...]
Starting from the personal history of an outstanding Mexican activist, weanalyse the relationship between subjective construction of gender identityand the assumption of a feminist discourse and political work through heridentification with the main character of the film Retrato de Teresa (P. [...]

2014 - 10.32870/lv.v5i39.475
Revista de estudios de género. La Ventana, Vol. 5 Núm. 39 (2014) , p. 62-96  
2020-04-23
18:13
18 p, 474.9 KB TV news and social audience in Europe (EU5) : on-screen and twitter strategies / Delgado Reina, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lluis Gumiel, Pau (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Paz, Elisa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; García Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Social networks have altered how viewers watch television and consume information. This new context has obliged broadcasters to adapt their practices to reach viewers in all platforms. In this article, we focus on how the evening news programmes from the general-interest DTT channels in the five main European markets (France, Germany, Italy, Spain, and the United Kingdom) appeal to their social audience. [...]
2018 - 10.15847/obsOBS12420181317
Observatorio (OBS*), Vol. 12 Núm. 4 (2018) , p. 104-124  
2020-04-23
17:33
14 p, 676.5 KB A discrete proposal : appeals to the social networks of popular programmes in Europe / Monclús Blanco, Belén (Universitat Autònoma de Barcelona) ; García Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Delgado Reina, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Prado, Emili (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Franquet, Rosa, 1955- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Mendoza, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article shows the results of an empirical research dealing with on-screen appeal strategies calling for the use of social networks during the most-watched programmes on general DTT channels in France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom in 2016-2017. [...]
El artículo presenta los resultados de una investigación empírica sobre las estrategias de apelación en pantalla a las redes sociales de los programas más vistos en los canales generalistas de TDT en Francia, Alemania, Italia, España y el Reino Unido en 2016-2017. [...]
O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa empírica sobre as estratégias de apelação em tela às redes sociais dos programas mais assistidos nos canais generalistas do TDT na França, Alemanha, Itália, Espanha e Reino Unido em 2016-2017. [...]

2019 - 10.7764/cdi.45.1562
Cuadernos.Info, Núm. 45 (2019) , p. 227-240  
2020-04-23
17:09
14 p, 610.5 KB Discussion and mediation of social outrage on Twitter : the reaction to the judicial sentence of "La Manada" / Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Coromina Rodríguez, Òscar (Universitat Autònoma de Barcelona)
In recent years, digital feminism has been prominent in the international public sphere and the massive release of individual testimonies of violence against women has had an important presence on social media. [...]
2020 - 10.15581/003.33.1.93-106
Communication & Society, Vol. 33 Núm. 1 (2020) , p. 93-106  
2020-04-23
16:48
12 p, 758.3 KB General-television programming in Europe (UE5) : public versus commercial channels / Prado, Emili (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Delgado Reina, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; García Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Monclús Blanco, Belén (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i de Publicitat)
Technological convergence has affected the media context of generalist television, modifying access and the consumption of content. The design of the scheduling of the general-interest linear television is a key element in understanding the policies that the operators follow when offering genres and formats, and in observing the similarities and differences between public and private ownership. [...]
El acceso y el consumo de la televisión generalista ha variado tras la convergencia tecnológica. El diseño de las programaciones de la televisión lineal generalista es clave para entender las políticas que los operadores están aplicando en la oferta de géneros y formatos, y observar las divergencias y similitudes entre cadenas de titularidad pública o privada. [...]

2020 - 10.3145/epi.2020.mar.04
El Profesional de la información, Vol. 29 Núm. 2 (2020)
2 documents
2019-03-07
17:09
9 p, 532.1 KB Ficción televisiva en Europa (EU5): origen, circulación de productos y puesta en parrilla / Delgado Reina, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi) ; Prado, Emili (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi)
circulación de contenidos de ficción entre países y mercados televisivos se ha diversificado gracias a la multiplicación de canales y formas de acceso y consumo. A pesar de la facilidad, la ubicuidad y la universalidad de acceso, la televisión lineal en abierto sigue siendo el medio hegemónico en los grandes mercados europeos. [...]
The circulation of scripted television shows across countries and markets has diversified due to the proliferation of chan-nels and forms of consumption and access. Despite ubiquity and universal access, open linear TV remains the dominant medium in the major European markets. [...]

2017 - 10.3145/epi.2017.ene.14
El Profesional de la información, Vol. 26 Núm. 1 (2017) , p. 132-140  
2019-03-07
15:41
23 p, 223.9 KB Info-show en la televisión europea : en busca del engangement social de la audiencia / Franquet, Rosa, 1955- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Gomez Bernal, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Coromina Rodríguez, Òscar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Guerrero Rojas, Sheila (Universitat Autònoma de Barcelona)
Desde la invención de la televisión, el acto de visionado siempre ha tenido vinculado un componente social, pasando a convertirse en un agente socializador al que se le asocia una actividad de condición colectiva. [...]
2018
AdComunica, V. 15 (2018) , p. 141-163