Advertising and Public Relations Research Group (GRP)

The Advertising and Public Relations Research Group (GRP) was founded in 2005. Its main lines of research are: advertising creativity; the relationship between gender and advertising; counter-advertising (social advertising); public relations; and mural graphics with political and social content. The GRP is linked to the Department of Advertising, Public Relations and Audiovisual Communication of the Universitat Autò (official number 1335). It has obtained funding from various public bodies: the Ministry of Science and Innovation, the Ministry of Education and Science, the Directorate General for Higher Education and Scientific Research, the Catalan Women's Institute and the Centre for Contemporary History of Catalonia. Their latest publications have appeared in the International Journal of Advertising, Public Relations Review...

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2023-07-25
16:39
19 p, 296.0 KB Female leadership in communication management in Spain : making a difference in a sexist culture / Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fuentes Lara, Cristina (Universidad Rey Juan Carlos) ; Moreno, Ángeles (Universidad Rey Juan Carlos)
This paper aims to explore the position of women in the communication management sector in Spain from their own experiences. The study examines female communication and leadership styles, emphasising the cost of leadership in which they are leaders or led. [...]
2022 - 10.1108/CCIJ-04-2022-0047
Corporate communications, Vol. 27, Núm. 5 (2022) , p. 74-92  
2023-07-25
16:39
12 p, 589.7 KB 30 años de producción científica sobre comunicación institucional de las universidades : evolución histórica del 1990 al 2020 / Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Capriotti, Paul (Universitat Rovira i Virgili) ; Oliveira, Andrea (Universitat de Girona)
El interés científico por la comunicación institucional de las universidades es cada vez más notable. Sin embargo, no se identifican investigaciones bibliométricas publicadas en revistas indexadas en Scopus y WOS, que permitan conocer el desarrollo de la producción científica en el ámbito. [...]
The scientific interest in the institutional communication of universities is increasingly notable. However, there are no bibliometric studies published in journals indexed in Scopus and WOS that allow us to know the development of scientific production in the field. [...]
O interesse científico na comunicação institucional das universidades é cada vez mais notável. No entanto, não são identificadas pesquisas bibliométricas publicadas em periódicos indexados na Scopus e WOS, que permitam conhecer o desenvolvimento da produção científica na área. [...]

2023 - 10.5209/esmp.80639
Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 29 Núm. 1 (2023) , p. 235-246  
2023-07-25
16:39
18 p, 610.8 KB El estado de la cuestión de la investigación sobre la comunicación digital de las universidades / Oliveira, Andrea (Universitat de Girona) ; Capriotti, Paul (Universitat Rovira i Virgili) ; Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article analyses the current state of research on institutional digital communication in universities. An analysis of WOS- and Scopus-indexed research on the subject over the last 30 years (1990-2020) was carried out based on seven factors: volume and evolution of scientific production; number of universities and geographical area; communication tools; social networks; communication dimensions, and content. [...]
Esta investigación analiza la situación actual de la investigación sobre la comunicación institucional digital de las universidades. Para ello, se realizó un análisis de la producción científica sobre el tema en los últimos 30 años (1990-2020), indexada en WOS y Scopus, en base a siete aspectos: volumen y evolución de la producción científica, número de universidades y áreas geográficas, instrumentos de comunicación, redes sociales, dimensiones de comunicación y contenido. [...]

2022 - 10.17979/redma.2022.26.2.9240
Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, Vol. 26 Núm. 2 (2022) , p. 1-18  
2023-07-21
19:11
19 p, 672.8 KB Prácticas epistémicas de la e-Research en comunicación : el caso PARC / Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Blanco, Josep Ma (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tenerife Sociedad Latina de Comunicación Social 2014 (CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación)
Ciencias Sociales y Humanidades Digitales : Técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración, 2014, p. 195-213  
2022-10-18
19:34
18 p, 346.3 KB Responsabilidad social corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19 : la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter Corporate / Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Oliveira, Andrea (Universitat de Girona) ; Triano Morales, Raquel
La Responsabilidad Social Corporativa (RSC) es considerada una actividad legitimadora para las organizaciones y un valor esencial para la reputación fundamentalmente en situaciones de crisis. Las redes sociales, especialmente Twitter, son herramientas beneficiosas para la comunicación de la RSC. [...]
Corporate Social Responsibility (CSR) is considered a legitimizing activity for organizations and an essential value for reputation fundamentally in crises. Social networks, especially Twitter, are beneficial tools for CSR communication. [...]

2022 - 10.26441/RC21.1-2022-A23
Revista de Comunicacion, Vol. 21 Núm. 1 (2022) , p. 451-468  
2022-10-07
16:06
20 p, 641.0 KB La estrategia aplicada a las relaciones públicas en el medio digital : el caso español / Cuenca-Fontbona, Joan (Universitat Ramon Llull) ; Compte-Pujol, Marc (Universitat Oberta de Catalunya) ; Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introducción: El propósito de este artículo es el de conocer si los departamentos de comunicación de las empresas españolas de mayor facturación planifican estratégicamente la actividad de relaciones públicas (RP) en el medio digital, cuál es la tipología y la función comunicativa de los planes que se diseñan y cuáles son las herramientas más utilizadas del ecosistema digital. [...]
ABSTRACT Introduction: The purpose of this article is to find out if the communication departments of the Spanish companies with the highest turnover strategically plan the public relations (PR) activity in the digital environment; what the typology and the communicative orientation of the plans that they design are; and which the most used tools in the digital ecosystem are. [...]

2022 - 10.4185/RLCS-2022-1537
Revista latina de comunicación social, Núm. 80 (2022) , p. 163-182
2 documents
2022-02-15
11:45
30 p, 240.6 KB La otra evasión : libros y lectura para prisioneros durante la Primera Guerra Mundial / González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente artículo estudia un fenómeno poco explorado por la historiografía de la Gran Guerra: la organización de bibliotecas y servicios de lectura para prisioneros. Se parte del problema que supuso para los países beligerantes la atención a un número de cautivos sin precedentes. [...]
This article studies a largely unexplored phenomenon by the historiography of the Great War: the organization of libraries and reading services to prisoners. The starting point is the problem that represented for the belligerent countries the aid to a number of prisoners without precedents. [...]

2014 - 10.3989/hispania.2014.017
Hispania, Vol. 74 Núm. 247 (2014) , p. 525-554  
2022-02-08
19:54
17 p, 868.5 KB La movilización de la lectura en España durante la Primera Guerra Mundial / González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo identifica y describe las iniciativas que se pusieron en marcha en España para proporcionar lectura a los combatientes, prisioneros y heridos durante la Primera Guerra Mundial. Se dedica una atención especial a la labor desarrollada por las organizaciones que atendieron al contingente de voluntarios españoles que lucharon en el ejército francés. [...]
This article identifies and describes the initiatives launched in Spain to provide reading material to combatants, prisoners and the wounded during First World War. Special attention is paid to the work of organizations who attended the Spanish volunteers who fought in the French army. [...]

2014 - 10.5209/rev_HICS.2014.v19.47282
Historia y Comunicación Social, Vol. 19 (2014) , p. 15-31  
2020-11-18
11:20
20.6 KB Young people's drinking habits / Roca, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. SGR - Grup de Recerca en Publicitat i Relacions Públiques
This table contains the coded data from the reception test linked to an experimental study on actual alcohol consumption among young people. This test was carried out for the research entitled "Brand name effects on alcohol counter-advertising behaviour". [...]
Universitat Autònoma de Barcelona, 2020 - 10.5565/ddd.uab.cat/234008
2 documents
2020-07-07
18:40
15 p, 323.7 KB El lenguaje audiovisual en los grados de comunicación : nueva metodología docente / Bernadas Suñé, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta la experiencia en la aplicación de un nuevo planteamiento docente para la puesta en marcha de la asignatura Lenguajes comunicativos escritos y audiovisuales, para los Grados de Periodismo y Publicidad y Relaciones Públicas de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
The article presents the experience in implementing a new approach to teaching the subjectPrint and Audiovisual Communicative Language' in Journalism and Advertising and Public Relations degrees at the Autonomous University of Barcelona. [...]

2011 - 10.15178/va.2011.117E.353-367
Vivat academia, Núm. 117 Extra (2011) , p. 353-367