Daniel Jones Research Group in Communication Structure and Policies​


The aim of the Daniel Jones Research Group in Communication Structure and Policies is to contribute to the academic analysis, both critical and comparative, of media systems in the Western European area, with emphasis on the countries of Mediterranean Europe and particularly the Spanish and Catalan media systems. We, the group members, suscribe to the focus that theorists place on the Political Economy of Information, Communication and Cultura. At he same time, our approaches incorporate a historic perspective and have ties with social constructivism.

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2024-04-02
20:38
16 p, 245.9 KB The Evolution of government intervention in the Mediterranean media system : Spain, France, and Portugal / Fernández Viso, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura) ; Fernández Alonso, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
Based on the comparative analysis of the three Western media system models distinguished by Daniel Hallin and Paolo Mancini (2004), this article revisits their thesis of a tendency towards the convergence of the Mediterranean model and the Liberal model-in terms of the weakening of links between media institutions and the political sphere-two decades after it was first posited. [...]
2024 - 10.17645/mac.7738
Media and Communication, Vol. 12 (2024) , a7738  
2023-06-22
21:15
18 p, 259.9 KB An in-depth look at media subsidies in Spain's autonomous communities in 2019 / Aguado-Guadalupe, Guadalupe (Universidad Carlos III de Madrid) ; Blasco Gil, José Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article focuses on public subsidies for the communication media in Spain for the year 2019, presenting an in-depth analysis of the situation. State subsidies for media is a phenomenon that became widespread in Europe during the 1960s and 1970s. [...]
En el presente artículo se aborda la situación de las subvenciones a los medios de comunicación en España en 2019, con la finalidad de aportar una radiografía de la situación. Las ayudas públicas a los medios de comunicación son un fenómeno extendido por Europa entre los años sesenta y setenta del siglo XX. [...]

2020 - 10.51698/tripodos.2020.48p153-170
Trípodos, Núm. 48 (2020) , p. 153-170  
2022-04-02
16:22
17 p, 365.6 KB Televisión de proximidad o televisión local? El impacto de la proximidad cultural en los estudios de televisión en la era digital / Martori, Aida (Universitat Autònoma de Barcelona)
El término televisión local ha sido tradicionalmente utilizado para hacer referencia a los prestadores que informan sobre lo que sucede en un municipio o ciudad. Sin embargo, este artículo pretende abrir un diálogo acerca del término televisión de proximidad que, en base a las teorías de proximidad cultural, se considera un concepto más amplio y preciso para referirse a un fenómeno cada vez más heterogéneo. [...]
The term local television has traditionally been used to refer to providers who report on what happens in a municipality or city. However, this article aims to open a dialogue about the term proximity television that, based on theories of cultural proximity, is considered a broader and more precise concept to refer to an increasingly heterogeneous phenomenon. [...]
Tokiko telebista terminoa erabili izan da tradizionalki udalerri edo hiri batean gertatzen denari buruzko informazioa ematen duten telebistei buruz hitz egiteko. Alabaina, artikulu honen asmoa da gertuko telebista terminoaren inguruko eztabaida zabaltzea. [...]

2019 - 10.1387/zer.21073
ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, Vol. 24 Núm. 47 (2019) , p. 147-163  
2022-04-02
08:28
22 p, 223.3 KB Políticas de medios y clientelismo : beneficiarios de las campañas de publicidad institucional de la Generalitat de Cataluña (2007-2018) / Fernández Alonso, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Badia Masoni, Quique (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo describe y analiza las políticas en materia de publicidad institucional impulsadas por la Generalitat de Cataluña entre 2007 y 2018. Se aportan datos originales del impacto de las diferentes campañas en las cuentas de los principales medios (prensa, radio, televisión y digitales), comparándolos con las cifras de audiencia. [...]
This article describes and analyzes the institutional advertising policies promoted by the Generalitat of Catalonia between 2007 and 2018. Original data are provided on the impact of the different campaigns on the financial records of the main media (press, radio, television and digital), compared with their audience figures. [...]

2021
Revista de estudios políticos, Núm. 191 (2021) , p. 325-346  
2021-10-08
16:08
20 p, 384.3 KB Políticas de comunicación de los gobiernos catalanes en los años del procés independentista (2012-2020) / Fernández Alonso, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo sistematiza y analiza las principales estrategias de los gobiernos nacionalistas catalanes en materia de políticas de medios en los años del denominado procés independentista, que arranca con la gran manifestación separatista de septiembre de 2012 y se eclipsa con el estallido de la pandemia del Covid-19. [...]
This article systematises and analyses the successive Catalan nationalist governments' main media policy strategies in the years of the so-called 'pro-independence process', which began with a massive separatist demonstration in September 2012 and has since been eclipsed by the COVID-19 pandemic. [...]

2021 - 10.12795/araucaria.2021.i47.14
Araucaria: revista Iberoamericana de filosofía, política, humanidades y relaciones internacionales, Vol. 23 Núm. 47 (2021) , p. 295-314  
2020-07-01
18:02
22 p, 212.7 KB Historia de una travesía inconclusa : la comunicación para el desarrollo y el cambio social en la investigación y la docencia universitarias en España / Fernández Viso, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
Los estudios de comunicación para el desarrollo y el cambio social cuentan con medio siglo de existencia en el ámbito académico internacional. Razones de índole histórico-política y factores contextuales explican su tardía recepción en España, ya en los años ochenta, así como la marginal atención que les ha prestado nuestra academia hasta la primera década de los años 2000. [...]
The studies of Communication for Development and social change have half a century of existence in the international academic level. Reasons of a political nature and contextual factors explain its late reception at Spain, in the eighties, as well as the marginal attention that has given them our Academy until the first decade of the 2000s. [...]

2012
CIC : cuadernos de información y comunicación, Vol. 17 (2012) , p. 41-62  
2019-11-18
10:41
25 p, 300.7 KB El papel de la comunicación en la construcción nacional de Cataluña : Jordi Pujol y la instrumentalización política de lo medios / Guimerà Orts, Josep Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Desde el inicio de su actividad política bajo el franquismo y durante los veinti-trés años que presidió la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol mostró un gran inte-rés per intervenir en los medios de comunicación. [...]
From the beginning of his political activity under the Franco regime and dur-ing the 23 years of his presidency of the Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol showed a great interest to intervene in the media. [...]

2018 - 10.18042/hp.40.13
Historia y política, Núm. 40 (2018) , p. 363-387  
2019-10-17
19:35
17 p, 776.1 KB Economia i finançament de la comunicació / Díez, Mercè (Díez Jiménez) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
L'economia del sector de la comunicació a Catalunya i Espanya va mantenir durant el bienni 2015- 2016 la tendència moderadament positiva que ja s'entreveia al 2014, per bé que amb uns nivells d'ingressos per publicitat i aportacions dels usuaris molt lluny dels rècords assolits el 2007. [...]
Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2017 (Lexikon Informes; 5)
Informe de la comunicació a Catalunya, 2017, p. 51-67  
2019-10-17
18:46
15 p, 807.8 KB Els grups de comunicació / Díez, Mercè (Díez Jiménez) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
El present capítol analitza el sistema comunicatiu català des del punt de vista de les empreses i grups de comunicació que hi actuen, parant especial atenció en les que tenen seu al Principat. El text s'obre amb un apartat de contextualització sobre la situació econòmica que ha caracteritzat el bienni. [...]
Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2015 (Lexikon Informes; 4)
Informe de la comunicació a Catalunya, 2015, p. 45-59  
2018-11-21
19:28
16 p, 467.2 KB Impact of the digital dividend release on regional digital terrestrial television in Spain : the cases of Andalusia, Catalonia, the Balearic Islands and Navarre / Gutiérrez Montes, Eladio ; Espín Heras, Marc ; Fernández Alonso, Isabel
Este artículo describe y analiza las implicaciones para la televisión terrestre de cobertura autonómica derivadas de la supresión, en el Plan Técnico Nacional de TDT de 2014, de un múltiplex por comunidad. [...]
This article describes and analyses the implications for regional terrestrial television in Spain of the withdrawal of one multiplex per self-governing region, as imposed by the 2014 National Technical Plan for Digital Terrestrial Television (DTT). [...]

2016 - 10.15581/003.29.4.29-44
Comunicación y sociedad, Vol. 29 Núm. 4 (2016) , p. 29-43
2 documents