The Forecasting and Research Laboratory in Communication, Culture and Cooperation (LAPREC)

The Forecasting and Research Laboratory in Communication, Culture and Cooperation (LAPREC) is a research group at the Autonomous University of Barcelona and recognized by the Generalitat of Catalonia (SGR-GRC 13888). Attached to the Department of Journalism and Communication Studies from the 90s, the LAPREC approached from a multidisciplinary perspective, researches and projects in the field of communication policies and cultural industries, discourse analysis and communication, cultural studies and communication and cooperation for development and social change. Currently, it carries out the project "The social construction of Inter-Mediterranean space and its correlation in the tematic agendas of the media. The information in press and television "(CSO2012-35955) (2013-2016), funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (MINECO).

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2023-09-04
15:07
20 p, 996.7 KB Comentarios sobre inmigración en tres periódicos en línea españoles : aproximación a un discurso racista enmascarado / Ferré Pavia, Carme, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo original e inédito se analizan los comentarios sobre cuatro temas relacionados con la inmigración escritos por los lectores en tres periódicos online españoles. El objetivo es determinar si contienen racismo y si se hace necesario establecer códigos éticos o sistemas de moderación de la participación de los usuarios en la prensa digital. [...]
This article analyses the readers' comments about four immigration affairs in three Spanish online newspapers, with the purpose of defining their level of racism and whether it is necessary to establish ethical codes or moderation guidelines for reader participation in the digital press. [...]

2016
Rev. Q. tecnol. comun. educ.Revista Q. tecnologia, comunicacion, educacion, Vol. 10 Núm. 20 (2016) , p. 137-156  
2023-05-19
07:25
14 p, 692.1 KB Intérprete o terrorista : el árabe en el cine de contraterrorismo. El caso de En tierra hostil y La noche más oscura / Molina, Lucía (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Montero Dominguez, Xoán, ed.
El objetivo que se plantea este artículo es analizar cómo el cine de Hollywood muestra la figura del intérprete en zonas de conflicto y cómo muestra su idioma, el idioma del otro. Para ello, revisaremos dos películas cuya acción se sitúa en las intervenciones militares de Estados Unidos en Iraq y en Afganistán en el marco de la ofensiva internacional denominada "guerra contra el terrorismo" emprendida tras los atentados terroristas del 11-S. [...]
Peter Lang, 2019 (Studien zur romanischen Sprachwissenschaft und interkulturellen Kommunikation ; Volume 137)
Intérpretes de cine. Análisis del papel mediador en la ficción audiovisual, 2019, p. 114-128  
2023-04-12
05:30
15 p, 834.7 KB El uso de redes sociales por parte de los estudiantes de Comunicación de Colombia y Costa Rica / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Marín-Ochoa, Beatriz-Elena (Universidad Pontificia Bolivariana) ; Rodríguez, Carlos
Este artículo analiza el uso de las redes sociales por parte de los estudiantes de Comunicación de Costa Rica y Colombia. El principal objetivo es conocer el nivel de dominio que los estudiantes de comunicación poseen sobre las redes sociales, para contribuir al rediseño de los planes curriculares y tipificar la concepción que hacen de la Web 2. [...]
This article analyses the use of social networks by students of Communication in Costa Rica and Colombia. The main objective is to understand the level of knowledge that students of Communication have of social networking in order to contribute to the redesign of curricula, develop educational strategies and categorize the students' use of the Web 2. [...]

2016
Rev. Q. tecnol. comun. educ.Revista Q. tecnologia, comunicacion, educacion, Vol. 11 Núm. 21 (2016) , p. 18-32  
2023-04-12
05:30
2 p, 133.9 KB Motivaciones de uso de las redes sociales de los estudiantes de periodismo de América Latina y España / Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
El uso de las redes sociales (RRSS) ha sido clasificado en diferentes estudios a partir de una serie de tipologías de acuerdo a motivaciones personales, sicológicas, sociales, comunicacionales o profesionales. [...]
2017
Informação & Sociedade: Estudos, Vol. 27 Núm. 3 (2017) , p. 191-203  
2023-04-12
05:30
10 p, 280.4 KB Los estudiantes de Comunicación en las redes sociales : Estudio comparativo entre Brasil, Colombia y España / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
El estudio de las redes sociales ha generado importantes datos y reflexiones sobre la concepción y el tipo de utilización que los jóvenes hacen de las plataformas digitales online. Sin embargo, se plantea la necesidad de trabajos que analicen el público joven desde una mayor segmentación y especificación de perfiles. [...]
Research on social media has generated important data and reflections on the conception and the type of use young users make of the digital online platforms. However, studies that analyze young people from a greater profile segmentation and specification are required. [...]

2018 - 10.1590/2318-08892018000200010
Transinformação, Vol. 30 Núm. 2 (2018) , p. 267-276  
2022-10-19
19:35
13 p, 293.0 KB Women mayors in Spain : an analysis of gender differences in the management and quality of information on municipal websites / Herrero Gutiérrez, Francisco Javier (Universidad de Salamanca) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Carrascosa, Lara (Universidad de La Laguna)
This article analyses the differences in the level of transparency and quality of information on the institutional websites of Spanish councils depending on whether the mayor's office is held by a woman or a man. [...]
2021 - 10.3390/socsci10040128
Social sciences, Vol. 10 Núm. 4 (april 2021) , 128  
2022-10-19
17:05
10 p, 706.8 KB Transparent information and access to citizen participation on municipal websites / Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferré Pavia, Carme, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Herrero Gutiérrez, Francisco Javier (Universidad de Salamanca)
This study analyses the information and tools for citizen participation on the institutional websites of local bodies to improve participation in the management of local resources in a context following the introduction of Spain's Transparency Law. [...]
2021 - 10.3145/epi.2021.mar.11
El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 2 (2021) , e300211  
2022-09-30
17:16
13 p, 4.2 MB Journalism students and information consumption in the era of fake news / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Portalés Oliva, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Technological platforms, such as social media, are disrupting traditional journalism, as a result the access to high-quality information by citizens is facing important challenges, among which, disinformation and the spread of fake news are the most relevant one. [...]
2021 - 10.17645/mac.v9i1.3516
Media and Communication, Vol. 9 Núm. 1 (2021) , p. 338-350  
2022-09-23
20:07
7 p, 390.3 KB El periodisme a l'era de la desinformació digital : un servei essencial per a la democràcia / Crusafon Baqués, Carmina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Les notícies falses s'han convertit en el competidor del periodisme. El mercat publicitari digital està en mans de Google i Facebook. Als 'deserts mediàtics' dels Estats Units ha desaparegut la premsa de proximitat i la ciutadania no té accés a notícies locals.
2021
Pensem.cat, Núm. Dossier Canvi 20-21 (2021)  
2022-03-04
15:59
12 p, 134.3 KB From organization to coordination, the change in the public spaces of communication in the Arab world and its connection to the social networks in the 2011 movements / Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
In this article we shall analyse the change in the public spaces of communication in the Arab world and its connection with the social networks during the recent revolutionary events in Tunisia and Egypt. [...]
En este artículo se analiza el cambio de los espacios públicos de comunicación en el mundo árabe y su conexión con las redes sociales durante los acontecimientos revolucionarios recientes, especialmente, en Túnez y Egipto. [...]

2015
Comunicación, Núm. 32 (2015) , p. 11-22