LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències)

El grup LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) pertany al grup de recerca consolidat LICEC (referència 2014SGR1492) per l'AGAUR (Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca). Té com a finalitat investigar el desenvolupament de les competències comunicatives en el marc de l'aprenentatge de les ciències. L'objectiu general del grup és investigar els processos mitjançant els quals l'alumnat participa en i transfereix les pràctiques científiques, el que equival a investigar els processos de desenvolupament de les tres competències científiques d'ús de proves, modelització i indagació científica.

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2018-07-17
22:42
22 p, 616.4 KB Potencialidades y dificultades de incorporar la novela como contexto en clase de ciencias / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El objetivo de este artículo es discutir las potencialidades y dificultades de incorporar la novela como contexto en las clases de ciencias así como los factores que interfieren en ello, desde la perspectiva de la alfabetización científica. [...]
2018 - 10.3895/rbect.v11n2.8432
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Vol. 11, núm. 2 (2018) , p. 136-157  
2018-03-21
22:39
5 p, 483.7 KB Aprendre a pensar críticament en situacions on la ciència és present / Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Promoure el pensament crític requereix plantejar a l’aula situacions de la vida real amb una certa controvèrsia, que puguin ser problematitzades i que estimulin els estudiants a parlar i compartir diferents formes de veure-les. [...]
2018
Perspectiva escolar, Núm. 398 (2018) , p. 33-37  
2018-02-21
22:38
10 p, 1.0 MB Enabling positive experiences in an informal learning environment for the youngest ages / Pedreira, Montserrat ; Márquez, Conxita
This article is grounded in the premise that educators of out-of-school activities ought to build environments in which children can enjoy science and have positive experiences. The idea is backed by a broad consensus on learning science in early childhood. [...]
2018
Journal of Emergent Science (JES), Núm. 14 (2017/2018) , p. 6-15  
2018-02-08
10:55
17 p, 434.0 KB Espacios de ciencia de libre elección : posibilidades y límites / Pedreira, Montserrat (Universitat de Vic) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
Coincidiendo con el inicio del siglo XXI, en Cataluña han ido surgiendo escuelas de infantil y primaria que modifican su organización espacio-temporal, de manera que en diversos momentos del día, los niños y niñas dejan su sala para acceder a espacios habilitados con propuestas agrupadas por temáticas (el espacio de ciencias, de comunicación, de arte…) a las que acceden en libre elección y en grupos de distintas edades. [...]
Santiago de Chile : Ed. Mario Quintanilla. Laboratorio GRECIA-UC, 2017
Enseñanza de las Ciencia e Infancia. Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica, 2017, p. 151-169  
2017-10-25
16:41
10 p, 2.1 MB Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del Cambio Climático / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LIEC (Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències))
El artículo propone una mirada a herramientas y actividades didácticas en torno al Cambio Climático desde la enseñanza de las ciencias basada en la indagación (ECBI) y el trabajo a partir de concepciones erróneas. [...]
The article focuses on didactic tools and activities about Climatic Change from two perspectives: Inquiry-Based Science Education (IBSE) and misconceptions. These resources have been collected at the Geological Information for Teachers (GIFT) meeting, held in the context of the annual European Geosciences Union conference (EGU 2014). [...]

2014
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 22, Num. 3 (2014) , p. 287-296  
2017-07-24
22:35
14 p, 397.3 KB Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos : del contexto a la acción / Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)
Actualmente, se están impulsando numerosas metodologías didácticas basadas en el trabajo por proyectos. En relación a ellas se identifican algunas características comunes, aunque en la práctica se conceptualizan y aplican de manera muy diversa. [...]
Nowadays, many didactic methodologies framed on Project Based Learning (PBL) are being promoted. In relation to them, some common characteristics are identified, although they are conceptualized and applied rather differently. [...]

2017 - 10.17979/arec.2017.1.1.2020
Ápice : revista de educación científica, Vol. 1, Núm. 1 (2017) , p. 3-16  
2017-06-06
06:03
6 p, 84.6 KB Dificultades en la transferencia del modelo de mecánica newtoniana / Hinojosa, Julià (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LiEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències)) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LiEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències))
El modelo de mecánica newtoniana es útil para explicar fenómenos muy diversos y el reto de su enseñanza es que los estudiantes sean capaces de utilizarlo en situaciones y contextos diversos. Se estudia a lo largo de la secundaria, y no siempre los profesores ayudamos a construirlo a partir de las dificultades que conlleva su aprendizaje. [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 1748-1753 (Innovacions didàctiques)  
2017-06-06
06:03
5 p, 1.2 MB Escritura de artículos y diseño de experimentos : andamios para escribir, pensar y actuar en el laboratorio / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LIEC (Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències))
Las estrategias de aprendizaje de las ciencias mediante la indagación promueven el desarrollo de razonamientos y habilidades científicas por parte del alumnado. Para fortalecer estos aspectos del alumnado, en el marco de actividades de indagación se han desarrollado y aplicado andamiosdidácticos que, mediante la mejora de la escritura científica del alumnado, promueven una mayor comprensión de las actividades prácticas y los razonamientos científicos que participan en ellas.
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 1085-1089 (Innovacions didàctiques)  
2016-01-08
08:05
3 p, 175.3 KB Les Jornades de controvèrsia sòcio-científica i recerca i innovació responsables : ciències per a qüestionar i canviar el món. Pensar, comprendre, decidir / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LIEC (Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències)) ; Lope, Sílvia (Catalunya. Generalitat. Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE))
Les controvèrsies sòcio-científiques i la recerca i innovació responsables constitueixen enfocs educatius clau per a la formació d’una ciutadania crítica i contexts rellevants per a l’ensenyament de les Ciències. [...]
Socio-Scientific Issues (SSI) and Responsible Research and Innovation (RRI) are key educational approaches for educating Critical Citizenship, and constitute relevant context for Science Education. To promote the use of such approaches in school Science Education, we have organized and developed a Seminar on the topics, with the participation of several Science Education stakeholders. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 30 (Desembre 2015) , p. 29-31 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2015-07-09
11:20
3 p, 907.8 KB Redefinir y ressignificar la història de l’alquímia / Solsona Pairó, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LIEC (Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències))
Des d’un enfocament didàctic, incloure la història de la ciència en l’educació científica als centres educatius és útil perquè l’alumnat es motivi i adquireixi coneixements. És el cas de la història de l’alquímia en la primera edat moderna, que ofereix narratives de pràctiques científiques amb valors i expectatives concretes en situacions històriques, polítiques i socials. [...]
2015
UAB divulga, Juny 2015, p. 1-3