Locus amoenus
Publica treballs d’història de l’art, anàlisi estilística i iconogràfica, estudis sobre fonts textuals i documentals i ressenyes crítiques de llibres i exposicions. Vol ser un mitjà a disposició dels professionals de la història de l’art i dels veritables afeccionats.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2023-12-24
05:10
14 p, 146.4 KB Margarita de Prades y la disputa sobre la propiedad de las reliquias reales / Martin Lloris, Catalina (Universidad Católica de Valencia. San Vicente Martir) ; Gómez-Ferrer Lozano, Guillermo (Universidad Católica de Valencia. San Vicente Martir)
Entre los acontecimientos más significativos de la vida de la reina Margarita de Prades se encuentra su enconada defensa como legítima propietaria de la colección de reliquias que heredó de Martín el Humano. [...]
Entre els esdeveniments més significatius de la vida de la reina Margarida de Prades es troba la seva aferrissada defensa com a legítima propietària de la col·lecció de relíquies que va heretar de Martí l'Humà. [...]
Among the most significant events in the life of Queen Margarida de Prades was her fierce defence as the rightful owner of the collection of relics she inherited from Martí l'Humà. She was subjected to a lawsuit by the Order of Celestines that guarded them, negotiated with Ferran d'Antequera and demanded financial compensation in exchange for Alfons el Magnànim taking them over. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.479
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 23-36 (Articles)  
2023-12-24
05:10
22 p, 13.8 MB El voladís de la Casa de la Universitat de la Ciutat de Mallorca : un compendi d'escultura i fusteria al segle XVII / Bauçà de Mirabò Gralla, Concepció (Universidad Pontificia de Comillas. Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez)
La darrera restauració del voladís de l'Ajuntament de Palma recuperà en gran part el valor artístic i simbòlic que aquest havia perdut després d'anys de degradació. L'esmentat element segueix jugant avui un paper rellevant en l'escenografia que desplega la façana de l'edifici consistorial en presidir la plaça de Cort, un nucli fonamental de la vida ciutadana de Palma. [...]
The most recent restoration of the cornice of Palma town hall largely recovered the artistic and symbolic importance it had lost after years of degradation. Today, this element continues to play an important role in the decoration that runs along the facade of the town council building that presides over Plaça de Cort, a key focus of public life in Palma. [...]
La última restauración del voladizo del Ayuntamiento de Palma recuperó en gran parte el valor artístico y simbólico que este había perdido tras años de degradación. El mencionado elemento sigue jugando hoy un papel relevante en la escenografía que despliega la fachada del edificio consistorial al presidir la plaza de Cort, un núcleo fundamental de la vida ciudadana de Palma. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.474
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 37-58 (Articles)  
2023-12-24
05:10
20 p, 5.3 MB Una estació de ferrocarril a la muntanya : els edificis de viatgers de la línia Ribes-Queralbs-Núria / Gorini Santo, Carles (Fundació Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural)
La línia del ferrocarril Ribes-Queralbs-Núria és potser la primera en què s'ha pogut documentar l'autoria arquitectònica dels edificis de viatgers de les estacions, obra de Raimon Duran i Reynals. [...]
The involvement of architects in the design of railway stations was a rare occurrence before the end of the 19th century. When they were involved, it was mainly to give passenger buildings in large cities the importance that the railway company desired. [...]
La línea del ferrocarril Ribes-Queralbs-Núria es quizás la primera en la que se ha podido documentar la autoría arquitectónica de los edificios de viajeros de las estaciones, obra de Raimon Duran i Reynals. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.467
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 137-156 (Articles)  
2023-12-24
05:10
20 p, 3.3 MB La conquista del espacio : la presencia femenina en la Agrupació Fotogràfica de Catalunya / Bonet Carbonell, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este estudio aludimos a las dificultades de las mujeres en su acercamiento a la práctica de la fotografía, concretadas durante buena parte del siglo XX en su alejamiento de importantes organizaciones, como las asociaciones de aficionados. [...]
En aquest estudi al·ludim a les dificultats de les dones en el seu acostament a la pràctica de la fotografia, concretades durant bona part del segle XX en el seu allunyament d'importants organitzacions, com les associacions d'aficionats. [...]
For much of the 20th century, it was difficult for women to join major photography organisations. An example of this is their lack of participation in amateur clubs. In this context of marginalization, some initiatives were launched to establish a stable female presence, channelling the strong motivation of a group of women that must be considered pioneers in this adverse environment. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.458
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 191-210 (Articles)  
2023-12-24
05:10
18 p, 4.5 MB Les tribunes a les esglésies del segle XVIII tarragoní : de la necessitat barroca a la pèrdua acadèmica / Serra Masdeu, Anna Isabel (Universitat Rovira i Virgili)
Les tribunes es van deixar d'incloure a l'interior de les esglésies barroques tarragonines a mesura que anava transcorrent el segle XVIII. De l'esclat de la pràctica manifesta en ordes religiosos establerts en els principals nuclis habitats, es va passar a l'arraconament parroquial només necessari en espais més petits, com ara ermites o capelles. [...]
Galleries and balconies were increasingly absent from Baroque churches in Tarragona as the 18th century progressed. From an initial explosion of demand among religious orders in the main settlements of Tarragona, they went into decline and were only necessary in smaller spaces such as hermitages or chapels. [...]
Las tribunas se dejaron de incluir en el interior de las iglesias barrocas tarraconenses a medida que iba transcurriendo el siglo XVIII. De la irrupción de la práctica manifiesta en órdenes religiosas establecidas en los principales núcleos habitados, se pasó al arrinconamiento parroquial solo necesario en espacios más pequeños, como por ejemplo ermitas o capillas. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.431
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 91-107 (Articles)  
2023-12-24
05:10
16 p, 14.6 MB El periple dels quadres del llegat Cambó a l'Argentina / Berenguer Amat, Mireia (Museu Nacional d'Art de Catalunya) ; Cornet Arilla, Alícia (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
La present investigació pretén donar a conèixer una part de la història més desconeguda d'una col·lecció de renom: la col·lecció Cambó. El seu propietari, l'empresari i polític català Francesc Cambó, en la seva darrera voluntat, en va llegar una part important a la Ciutat Comtal. [...]
The present study aims to shed light on the unknown story behind a famous art collection: the Cambó collection. In his will, Catalan businessman and politician Francesc Cambó left a significant part of his collection to the city of Barcelona. [...]
La presente investigación pretende dar a conocer una parte de la historia más desconocida de una colección de renombre: la colección Cambó. Su propietario, el empresario y político catalán Francesc Cambó, en su última voluntad, legó una parte importante de la misma a la Ciudad Condal. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.492
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 157-172 (Articles)  
2023-12-24
05:10
16 p, 13.8 MB Una nova peça del Mestre de Cabestany : el «titulus crucis» de la portada de Sant Pere de Rodes / Castiñeiras, Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i Musicologia)
La troballa en el mercat d'antiquaris d'una peça marmòria, fins ara desconeguda, procedent de la portada de l'església del monestir de Sant Pere de Rodes (el Port de la Selva, Alt Empordà) obre la possibilitat de reconstruir millor el programa iconogràfic de la façana duta a terme pel Mestre de Cabestany cap a l'any 1163. [...]
The discovery on the antique market of a previously unknown fragment of marble from the portal of the monastic church of Sant Pere de Rodes (El Port de la Selva, Alt Empordà) offers us a more accurate reconstruction of the iconography of the facade created by the Master of Cabestany in around 1163. [...]
El hallazgo en el mercado de anticuarios de una pieza marmórea, hasta ahora desconocida, procedente de la portada de la iglesia del monasterio de Sant Pere de Rodes (el Port de la Selva, Alt Empordà) abre la posibilidad de reconstruir mejor el programa iconográfico de la fachada llevada a cabo por el Maestro de Cabestany hacia el año 1163. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.504
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 7-22 (Articles)  
2023-12-24
05:10
8 p, 5.9 MB Tres «modelli» donados como originales de David Teniers el Joven por la duquesa-viuda de Pastrana al Museo del Prado que atestiguan una venta ilegal / Posada Kubissa, Teresa (Museo Nacional del Prado)
En 1889 ingresaron en el Museo del Prado tres cuadros donados por la duquesa-viuda de Pastrana como originales de David Teniers el Joven. Estos tres cuadros no han sido nunca incluidos en los catálogos del Museo y Díaz Padrón tampoco los recogió en sus dos compendios de la pintura flamenca de dicha pinacoteca. [...]
El 1889 van ingressar al Museu del Prado tres quadres donats per la duquessa-vídua de Pastrana com a originals de David Teniers el Jove. Aquests tres quadres no han estat mai inclosos en els catàlegs del Museu i Díaz Padrón tampoc no els va recollir en els seus dos compendis de la pintura flamenca d'aquesta pinacoteca. [...]
In 1889 three paintings were donated to the Prado Museum by the Dowager Duchess of Pastrana which were originally believed to be originals by David Teniers the Younger. These three paintings have never been added to the museum's catalogues, nor did Díaz Padrón mention them in his two compendia of the Flemish paintings in the Prado. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.482
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 59-66 (Articles)  
2023-12-24
05:10
24 p, 10.3 MB «Un art tan noble i lliberal» : un pleito sobre el ejercicio y la liberalidad de la escultura en València (1691) / Navarro-Rico, Carlos Enrique (Universitat de València)
El gremio de carpinteros de València sostuvo en 1691 un pleito contra la autoridad municipal y el escultor Antonio Lasala, a quien no consideraban habilitado para emplear la madera por no ser maestro examinado en el oficio. [...]
El gremi de fusters de València va sostenir el 1691 un plet contra l'autoritat municipal i l'escultor Antonio Lasala, a qui no consideraven habilitat per emprar la fusta perquè no era mestre examinat en l'ofici. [...]
This study presents a lawsuit opened in 1691 by the València carpenters' guild against the municipal authority and the sculptor Antonio Lasala, who was not considered qualified to use wood because he was not a qualified master of the guild. [...]
Nel 1691, la corporazione dei falegnami di València avviò una causa contro l'autorità comunale e lo scultore Antonio Lasala, che non riteneva qualificato per l'uso del legno perché non era un maestro del mestiere. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.503
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 67-89 (Articles)  
2023-12-24
05:10
18 p, 4.4 MB «Que se entreguen a su legítimo propietario» : restitución de obras de arte depositadas por el SDPAN en el Museu Nacional d'Art de Catalunya / Mateos Rusillo, Santos M. (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Acabada la Guerra Civil Española, la dictadura franquista emprendió la labor de devolver a sus lugares de origen el patrimonio histórico-artístico mueble que los gobiernos de los territorios leales a la República habían almacenado en depósitos de protección. [...]
Acabada la Guerra Civil Espanyola, la dictadura franquista va emprendre la labor de retornar als seus llocs d'origen el patrimoni historicoartístic que els governs dels territoris lleials a la República -País Basc i Catalunya- havien emmagatzemat en dipòsits de protecció. [...]
Following the end of the Spanish Civil War, Franco's dictatorship undertook the task of returning to their places of origin the historical and artistic heritage that the regional governments loyal to the Republic had stored for safekeeping. [...]
Una volta terminata la guerra civile spagnola, la dittatura franchista si impegnò a restituire ai luoghi d'origine le opere e gli oggetti storico-artistici che i governi della Repubblica, dei Paesi Baschi e della Generalitat di Catalogna avevano confiscato per proteggerli dalla guerra e dalla rivoluzione. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.491
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 173-190 (Articles)