Publiradio
Publiradio is a research group specialized on the study and analysis of advertising and communication on radio and sound media, which aim is to face the challenges produced by the environment created from the confluence of the new technologies which have transformed the way that are emiting and receiving the contents and where the transmedia narrative becomes more and more important. In this context, Plubiradio has focused its interests in areas such as: audiovisual creativity, architecture and dinamic of the digital sono-sphere or the experimentation of alternative advertising setups. Publiradio also has special interest in the history of the radio and the diferent types of educational radio.


The Radio Advertising and Communication Research Group (Publiradio) merged in 2019 with The Laboratory of Journalism and Communication for Plural Citizenship Research Group (Labcompublica), both at UAB. This merger, the result of the synergies of work of the two groups mentioned above, materialized in the creation of the Sound, Strategic and Transparency Communication Research Group (ComSET), recognized by the Generalitat de Catalunya.

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2023-07-21
17:22
19 p, 139.9 KB El efecto del aroma en la intención de compra de un paquete vacacional / Cuatrecasas Clemente, Laura Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Se estudia el efecto del aroma asociado a un destino turístico en la intención de compra de un paquete vacacional. Sesenta estudiantes universitarios (M =21,45, Dt =1,50) visualizaron un spot de un destino caribeño en una de las dos condiciones experimentales: sin aroma y con aroma ambiental asociado a un destino turístico. [...]
This study analyzes the effect of aromas associated with tourist destinations on the intention to buy a vacation package. Sixty university students (M = 21. 45, SD = 1. 50) watched a video spot regarding a Caribbean destination in one of two experimental conditions: with no aroma, and with an environmental aroma associated with the tourist destination. [...]
Estuda-se o efeito do aroma associado a um destino turístico na intenção de compra de um pacote turístico. Sessenta estudantes universitários (M =21,45, Dt =1,50) visualizaram um spot de destino caribenho em uma das duas condições experimentais: sem aroma e com aroma ambiental associado a um destino turístico. [...]

2018 - 10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.5004
Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social: Disertaciones, Vol. 11 Núm. 1 (2018) , p. 150-168  
2022-02-15
20:57
19 p, 1.2 MB Construcción del relato informativo audiovisual y su impacto sobre la reputación de la radio y la televisión / Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Hernández Ruiz, Alejandra (Universitat d'Alacant) ; Rodríguez Prieto, Victoria (Universidad Antonio de Nebrija)
Los medios de comunicación, al igual que el resto de las organizaciones, necesitan alcanzar un alto nivel reputacional, por lo que no sólo es importante ofrecer un buen producto o servicio, sino que también es necesario que se perciba como tal y que esto influya positivamente en la imagen de las entidades. [...]
Like all entities, media need to achieve a high level of reputation, which requires not only the provision of an excellent product or service but also for it to be perceived as such in order to create a positive image. [...]

2020 - 10.3145/epi.2020.nov.34
El Profesional de la información, Vol. 29 Núm. 6 (2020) , e290634  
2022-02-11
18:17
20 p, 653.5 KB El tratamiento de los contenidos periodísticos y su influencia en la reputación de la prensa española : la campaña electoral de noviembre de 2019 como estudio de caso / Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rodríguez Prieto, Victoria (Universidad Antonio de Nebrija) ; Hernández Ruiz, Alejandra (Universitat d'Alacant)
El objetivo de esta investigación es comprobar las correlaciones existentes entre los mensajes periodísticos de la prensa española y la reputación que de ella tienen sus públicos. Un análisis de contenido, en el que se ha trabajado el concepto de reputación a partir de variables como la credibilidad, el rigor informativo, la calidad periodística, y la ética y deontología profesional, ha medido la presencia de estas variables en los textos periodísticos de los principales rotativos en papel (ABC, El Mundo, El País, El Periódico de Catalunya y La Vanguardia) y en Internet (El Confidencial, El Diario. [...]
The research follows the aim of confirming to what extent there is a correlation between Spanish press's contents and the reputation among audiences related to these media outlets. From the notion of reputation which underlines variables like credibility,informative rigour, journalistic quality and also professional ethics and deontology, the present content analysis studies those variables regarding most relevant Spanish newspapers (ABC, El Mundo, El País, El Periódico de Catalunya and La Vanguardia) and also national online media (El Confidencial, El Diario. [...]

2020 - 10.5209/esmp.69925
Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 26 Núm. 4 (2020) , p. 1305-1324  
2021-06-11
20:02
2 p, 301.5 KB «El llenguatge» (1976-1985), d'Albert Jané, a l'Avui / Casals i Martorell, Daniel 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
2017
Llengua nacional, Núm. 99 (2017) , p. 10-11  
2021-06-09
18:48
29 p, 442.6 KB L'extensió social del català normatiu a la premsa durant la Transició. La secció "Clar i català" (1982-1983), de Joan Fortuny i Escoda, per a la Hoja del Lunes / Casals i Martorell, Daniel 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Aquest article analitza la secció «Clar i català», que Joan Fortuny i Escoda (1917-1989) va publicar a la Hoja del Lunes entre 1982 i 1983. Aquest espai, que va començar durant la Transició a la democràcia, s'emmarca en la tradició del periodisme català contemporani d'incloure la llengua com a tema d'interès. [...]
2019 - 10.2436/20.2500.01.261
Estudis romànics, Vol. 41 (2019) , p. 147-175  
2021-03-26
11:45
14 p, 232.2 KB La Responsabilidad social corporativa en las empresas y su relación con los públicos de interés : los casos de Unilever y Nestlé / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Ma. (Ana María) (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las últimas décadas han sido testigo del auge de la implementación de la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) por parte de las empresas y de su estudio desde la Academia. Algunas investigaciones muestran el creciente interés de las empresas por comunicar sus acciones de RSC especialmente a través de las webs corporativas. [...]
The previous decades have seen the boom of the implementation of Corporate Social Responsibility by companies and the study of it by the Academy. Some investigations show a growing interest by the companies to report on actions of CSR especially through corporate webs. [...]

2015
AD Research ESIC (International Journal of Communication Research), Vol. 11 Núm. 11 (2015) , p. 26-39  
2020-12-04
22:42
24 p, 609.3 KB Estudi amb la tecnologia de l'eye tracking de l'atenció visual dispensada a la publicitat gràfica no comercial : 'Vine a donar sang' / Astals Serés, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
L'objectiu de la publicitat gràfica és captar i controlar l'atenció visual del subjecte. L'atenció pot ser controlada per factors exògens (característiques de l'estímul) i per factors endògens (característiques de l'observador en relació amb l'estímul). [...]
The objective of graphic advertising is to capture and to control the visual attention of the subject. Attention can be controlled by exogenous factors (characteristics of the stimulus) and by endogenous factors (characteristics of the observer in relation to the stimulus). [...]

2017 - 10.2436/20.3008.01.158
Comunicació (Barcelona), Vol. 34, Num. 2 (Nov 2017) , p. 9-32  
2019-10-03
22:02
9 p, 552.0 KB Comunicación organizacional en clave sonora : el caso de 'Blink', los podcast de BBVA / Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
La inclusión de podcasts en la estrategia comunicativa de las organizaciones es un fenómeno emergente, pues las empresas y las instituciones que confían en el audio branding para conectar con sus públicos saben que el sonido es una herramienta eficaz para transmitir sus activos inmateriales. [...]
The inclusion of podcasts in the communication strategy of organizations is an emerging phenomenon. There are many companies that rely on audio branding to connect with their audiences, and they know how sound could be an effective tool to communicate their intangible values. [...]

2019 - 10.3145/epi.2019.sep.11
El Profesional de la información, Vol. 28, Num. 5 (2019) , p. 1-9  
2019-09-16
22:48
18 p, 2.4 MB El 'Full de la Cultura' (1982-1983), de la "Hoja del Lunes" de Barcelona, i els continguts sobre la llengua catalana / Casals i Martorell, Daniel 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
L'objectiu del present article és donar a conèixer el Full de la Cultura i analitzar els textos sobre la llengua catalana que l'esmentat suplement cultural de la Hoja del Lunes de Barcelona va fer públics. [...]
The objective of this paper is to raise awareness of the Full de la Cultura and analyze the texts about Catalan language made public by this cultural supplement to Barcelona's Hoja del Lunes. The results of the research show that the Full de la Cultura was launched with the appointment of the journalist Josep Maria Cadena as the director of the weekly magazine, which was published between June 7, 1982 and February 21, 1983. [...]

2019
Trípodos, Núm. 44 (2019) , p. 169-186  
2019-05-14
22:46
3 p, 133.2 KB La divulgació del coneixement especialitzat a la televisió / Casals i Martorell, Daniel, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Obra ressenyada: Margarida BASSOLS (coord. ), La divulgació en els nous formats televisius. Bellaterra: Publicacions de la UAB, 2012.
2014
Llengua & literatura, Núm. 24 (2014) , p. 208-210