ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias
The goal of ReGroc is to create a forum of discussion of grammatical learning in the secondary school. In doing so, it offers theoretical and practical contributions that help teachers progress in their educational (grammar) work.
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Últimas adquisiciones:
2023-12-20
06:04
10 p, 239.3 KB Trabajar la escritura a través de la gramática / Buenafuentes de la Mata, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gallego, Ángel J. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; De Sousa, Priscila (Institut l'Arboç) ; Gonzalo, Nieves (Institut Samuel Gili i Gaya)
Este volumen aborda la relación entre la gramática y la escritura, a partir de la revisión de diferentes fenómenos gramaticales (aspecto léxico, estructura informativa, género, etc. ) y la propuesta de estrategias para su enseñanza, por parte de un profesor de universidad, y la descripción de la experiencia de aula, una vez llevadas a la práctica, por parte de un profesor de instituto. [...]
Aquest volum tracta la relació entre la gramàtica i l'escriptura, a partir de la revisió de diferents fenòmens gramaticals (aspecte lèxic, estructura informativa, gènere, etc. ) i la proposta d'estratègies per ensenyar-los, per part d'un professor d'universitat, i la descripció de l'experiència d'aula, portades a la pràctica, per part d'un professor d'institut. [...]
This volume deals with the relationship between grammar and writing, from the review of different grammatical phenomena (lexical aspect, informative structure, gender, etc. ) and the proposal of strategies to teach them, by a university professor, and the description of classroom experience, put into practice, by a high school teacher. [...]
Este volumen aborda la relación entre la gramática y la escritura, a partir de la revisión de diferentes fenómenos gramaticales (aspecto léxico, estructura informativa, género, etc. ) y la propuesta de estrategias para su enseñanza, por parte de un profesor de universidad, y la descripción de la experiencia de aula, una vez llevadas a la práctica, por parte de un profesor de instituto. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.103
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 1-10 (Actualización gramatical)  
2023-12-20
06:04
6 p, 142.4 KB Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español : experiencia de aula / Querol, Gemma (Escola Ginebró)
Aplicación a las aulas y valoración de las propuestas del artículo de Concepción Maldonado titulado "Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español: experiencia de aula".
Aplicació a les aules i valoració de les propostes de l'article de Concepción Maldonado titulat "Algunes reflexions sobre el gènere gramatical en espanyol: experiencia de aula".
Application to classrooms and evaluation of the proposals of the article by Concepción Maldonado entitled "Some reflections on grammatical gender in Spanish: classroom experience".

2023 - 10.5565/rev/regroc.100
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 55-60 (Gramática en el aula)  
2023-12-20
06:04
18 p, 392.8 KB Algunas reflexiones sobre el género gramatical en español / Maldonado González, Mª Concepción (Universidad Complutense de Madrid)
De entre las muchas cuestiones relacionadas con el género gramatical en español, dos asuntos saltan con cierta regularidad a los medios de comunicación y levantan polémica entre los hablantes. En primer lugar, nos referimos a la formación de nuevos femeninos (miembra, jóvenas, portavoza, pilota, detectiva…), y de nuevos masculinos (matrón, comadrón, amo de casa…), creados a partir de masculinos y femeninos ya existentes. [...]
Amb certa regularitat, entre les moltes qüestions relacionades amb el gènere gramatical en espanyol, dos assumptes salten als mitjans de comunicació i aixequen polèmica entre els parlants. En primer lloc, ens estem referint a la provocadora o necessària formació de nous femenins (miembras, jóvenas, portavoza…), més enllà dels relacionats amb professions cada vegada més exercides per dones (pilota, árbitra, obispa, detectiva, perita…), i a la formació de nous masculins (ja anomenem amb naturalitat matrón o comadrón a l'home especialitzat en l'assistència a les parteres, però, passa el mateix amb el terme amo de casa per designar els homes que exerceixen les tasques domèstiques?). [...]
Among the many issues related to grammatical gender in Spanish, two topics appear frequently in the media, arousing controversy among speakers. First, we refer to the formation of new feminine forms (miembra, jóvenas, portavoza, pilota, detectiva. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.98
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 37-54 (Actualización gramatical)  
2023-12-20
06:04
7 p, 169.2 KB Aplicación en el aula de secundaria de la propuesta didáctica de 'La "gramática" de unidades no gramaticales : el párrafo y el texto' / Calvo de Santisteban, Irene (Institut Antoni de Martí i Franquès)
El objetivo de este artículo es presentar la experiencia de aula resultante a partir de la propuesta didáctica "La gramática de unidades no gramaticales: el párrafo y el texto". En este artículo se analiza cómo la autora busca trabajar en las aulas de secundaria el concepto de estructura informativa para mejorar las habilidades escritas. [...]
L'objectiu d'aquest article és presentar l'experiència d'aula resultant a partir de la proposta didàctica "La 'gramàtica' d'unitats no gramaticals: el paràgraf i el text". Aquest article analitza com l'autora busca treballar a les aules de secundària el concepte d'estructura informativa per millorar les habilitats escrites. [...]
This paper presents the classroom experience resulting from the didactic proposal "The grammar of non-grammatical units: the paragraph and the text. " This article analyzes how the author seeks to work on the concept of information structure in secondary classrooms to improve written skills. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.94
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 29-35 (Gramática en el aula)  
2023-12-20
06:04
36 p, 847.3 KB La coma en les dislocacions i les focalitzacions en llengua catalana i llengua castellana : Seqüència didàctica per treballar la puntuació i l'estructura informativa dels enunciats catalans i castellans a l'aula d'ESO i Batxillerat / Pimenta Soto, Gemma (Maristes La Immaculada)
En un article recent, Xavier Villalba adverteix que algunes de les errades de puntuació freqüents en català són causades per una mala comprensió de l'estructura gramatical de la llengua pròpia (i no tant per un dèficit en l'assimilació de la norma, com es pressuposa sovint). [...]
In a recent article, Xavier Villalba warns that some of the frequent punctuation errors in Catalan are caused by a poor understanding of the grammatical structure of the native language (and not so much by a deficit in the assimilation of the norm, as often presupposes). [...]
En un artículo reciente, Xavier Villalba advierte que algunos de los errores de puntuación frecuentes en catalán son causados por una mala comprensión de la estructura gramatical de la lengua propia (y no tanto por un déficit en la asimilación de la norma, como se presupone a menudo). [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.102
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 79-114 (Gramática en el aula)  
2023-12-20
06:04
22 p, 695.3 KB Cuando llevamos a clase la secuencia : L'aspecte lèxic a la carta. Una seqüència per al treball de la riquesa verbal en les produccions escrites / Rodríguez Pérez, Silvia (Institut Josep Tapiro)
Este artículo desarrolla la aplicación en el aula de una propuesta didáctica realizada por Isabel Crespí y Ares Llop en torno al estudio del aspecto léxico con el objetivo de mejorar el repertorio léxico del alumnado y la producción de textos descriptivos. [...]
Aquest article desenvolupa l'aplicació a l'aula d'una proposta didàctica realitzada per Isabel Crespí i Ares Llop al voltant de l'estudi de l'aspecte lèxic amb l'objectiu de millorar el repertori lèxic de lalumnat i la producció de textos descriptius. [...]
This paper presents the application in the classroom of a proposed sequence made by Isabel Crespí and Ares Llop about the study of lexical aspect in the second stage of Secondary School Studies as a tool to facilitate the enrichment of vocabulary and the dynamicity of learners' written descriptions. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.99
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 145-166 (Gramática en el aula)  
2023-12-20
06:04
29 p, 1.1 MB L'aspecte lèxic a la carta. Una seqüència per al treball de la riquesa verbal en les produccions escrites / Crespí, Isabel (Universitat de les Illes Balears) ; Llop Naya, Ares (University of Cambridge)
Aquest article planteja una aproximació a l'estudi de l'aspecte lèxic al segon cicle de l'ESO com a eina per facilitar l'ampliació del repertori lèxic i la millora de la dinamicitat dels textos descriptius dels aprenents. [...]
This paper presents an approach to the study of lexical aspect in the second stage of Secondary School Studies as a tool to facilitate the enrichment of vocabulary and the dynamicity of learners' written descriptions. [...]
Este artículo plantea una aproximación al estudio del aspecto léxico en el segundo ciclo de la ESO como herramienta para facilitar la ampliación del repertorio léxico y la mejora de la dinamicidad de los textos descriptivos de los aprendices. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.95
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 115-143 (Actualización gramatical)  
2023-12-20
06:04
18 p, 315.2 KB La puntuació i l'estructura informativa / Villalba, Xavier 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Encara que les obres acadèmiques insisteixen que el valor de la puntuació és principalment organitzatiu i només marginalment una codificació d'aspectes fonètics, en l'àmbit de l'estructura informativa trobem un exemple paradigmàtic de l'ús de la puntuació per codificar l'entonació. [...]
Although academic works insist that the value of punctuation is primarily organizational and only marginally encodes phonetic aspects, in the field of informational structure we find a paradigmatic example of using punctuation to encode intonation. [...]
Aunque las obras académicas insisten en que el valor de la puntuación es principalmente organizativo y sólo marginalmente una codificación de aspectos fonéticos, en el ámbito de la estructura informativa encontramos un ejemplo paradigmático del uso de la puntuación para codificar la entonación. [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.80
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 67-77 (Actualización gramatical)  
2023-12-20
06:04
18 p, 308.9 KB La "gramática" de unidades no gramaticales : el párrafo y el texto / Rodríguez Ramalle, Teresa María (Universidad Complutense de Madrid)
El texto se puede analizar como un objeto lingüístico cuya organización interna a través de párrafos responde a principios de jerarquía y estructura (Garrido 2014, 2015, 2017, 2019). El párrafo, a su vez, unidad discursiva entre la oración y el texto, también posee estructura interna (Martínez Caro, 2014), pues el modo en que se suceden las oraciones dentro de un párrafo obedece a principios tales como el de la organización de la información. [...]
El text es pot analitzar com un objecte lingüístic l'organització interna del qual a través de paràgrafs respon a principis de jerarquia i estructura (Garrido 2014, 2015, 2017, 2019). El paràgraf, alhora, unitat discursiva entre l'oració i el text, també té estructura interna (Martínez Caro, 2014), ja que la manera com se succeeixen les oracions dins d'un paràgraf obeeix a principis com ara l'organització de la informació. [...]
Discourse relations are shown to link sentences taken as discourse units, so that a discourse constituent structure is developed in a configurational approach, whose internal organization responds to principles of hierarchy and structure (Garrido 2014, 2015, 2017, 2019). [...]

2023 - 10.5565/rev/regroc.81
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 11-28 (Actualización gramatical)  
2022-12-20
07:03
27 p, 1.6 MB ¿El complemento indirecto, un desconocido? : dativos argumentales y no argumentales / Martín, Núria (Institut Bisaura) ; Pineda i Cirera, Anna (Universität zu Köln)
Este artículo está dedicado a los conceptos fundamentales, teóricos y prácticos, acerca del complemento indirecto (CI). Primero hacemos referencia a la relación entre el CI y la noción de dativo, y explicamos la diferencia esencial entre los CI argumentales y los CI que no son argumentales, es decir, los adjuntos de dativo. [...]
Aquest article està dedicat als conceptes fonamentals, teòrics i pràctics, al voltant del complement indirecte (CI). Primer fem referència a la relació entre el CI i la noció de datiu, i expliquem la diferència essencial entre els CI argumentals i els CI que no són argumentals, és a dir, els adjunts de datiu. [...]
This paper is devoted to the fundamental (both theoretical and practical) concepts about the indirect object (IO). We first refer to the relation between the IO and the dative case, and explain the essential difference between argumental IOs and non-argumental IOs (i. [...]

2022 - 10.5565/rev/regroc.87
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 5 Núm. 1 (2022) , p. 53-79 (Artículos)