La premsa clandestina
dels catalanistes aliadofils

a premsa clandestina catalana, rica i combativa en defensa de la llibertat, té un titol contundent:
L’Hora de Catalunya. Aquesta publicacid dels anys quaranta, de la qual Sapiens ens n'ofereix

un recull, va ser impulsada pel periodista Robert Font amb el suport del consolat britanic de
Barcelona. Tot i que se n'editaren 364 ntiimeros, com que es tractava d'una publicacié prohibida
sota el franquisme, només se n’han pogut recuperar unes quantes desenes d'exemplars de
1 | rdtma etapa, escampats en diversos arxius del pais. Segons el periodista Albert Viladot, autor
del llibre Nacionalisme i premsa clandestina, L' Hora de Catalunya va ser un diari a favor dels aliats, que donava

informacions de guerra i que ho feia amb gosadia. Una mostra és aquest fullet de la pagina dreta, que porta
impreés amb un tampd de tinta vermella la famosa “V” de la victoria aliada i les quatre barres al bell mig de
la pagina. En els diversos niimeros, tot i que parlen eminentment del desenvolupament de la Segona Guerra
Mundial en els diversos teatres d' operacions, sempre s'hi troba alguna proclama que fa referéncia als anhels del
poble catala. Per exemple, la que diu “La nova Catalunya sera el més alt exponent de l'ordre, de la tolerancia, de la
justicia i el progrés’”.

L’Hora de Catalunya imprimia uns 150 exemplars en multicopista, normalment en format foli a una sola cara,
i es distribuia només a coneguts. El coordinador era un anglés d’ascendéncia catalana, Frank Sena. El fet que el
consolat col-laborés a tirar endavant aquest butlleti sembla que era un gest envers la gent del Front Nacional
de Catalunya, que ajudava a creuar els Pirineus els qui fugien de 'Holocaust, i també a nombrosos aviadors
anglesos abatuts en territori enemic. La consigna era
que ja se'n desentendrien si les autoritats espanyoles

QA 5

feien casus belli de la publicacié. A banda, el consolat Sal.)len§ rgc.upera aquESta

també editava un butlleti en espanyol no afectat perla Petlta historiacoma

persecuci6 franquista. homenatge als qui lluitaren
Els facsimils que presentem esdevenen, doncs, un per lallibertatent emps ificil

document excepcional de la vinculaci6 de Catalunya
amb els aliats, en un moment en queé ser aliadofil
podia tenir severes conseqiiéncies. Per exemple, i segons recull Viladot, el director del programa de radio de
musica de jazz i folk america a Radio Barcelona, Jordi Janer, va ser apallissat pels falangistes en sortir del consolat
america, acusat de fer propaganda nord-americana.

Lluis Esteve i Taulina, un dels difusors de la publicacid, explicava que la informaci6 que oferien els fulls
volants era treta de l'escolta de diverses radios estrangeres, especialment la BBC de Londres, i traduida al catala.
“Com a control de I'acceptacio que podia tenir la publicaci vaig demanar, a través del consolat britanic de
Barcelona, que si als aliats els plaia la meva modesta col-laboraci6 clandestina, em fessin el favor d'interpretar, a
I'emissié catalana de Jordi Marin, el disc The King is still in London, cosa que varen fer unes setmanes més tard”. A
partir d'aleshores “jo personalment em cuidava de portar cada dia Z Hora al consolat britanic, situat aleshores al
passeig de Gracia, cantonada amb el carrer del Consell de Cent, a I'edifici on antigament hi havia hagut els pianos
Izabal. Cada dia, cap a les onze del mati, pujava al primer pis per deixar-los una dotzena d'exemplars. L'entrega
la feia a un senyor Cargol. Tenia 7 col-laboradors repartidors del diari: [...] La redaccié era a la via Laietana,

149, ila impressio es feia, cada dia excepte els diumenges, al carrer de la Unié, 26, amb una
multicopista plana i fet full per full, o sigui en fulls de dues pagines”.

Lluis Esteve va morir el 1991 lluny del seu pafs, a Alsacia. Es un dels molts catalans
desconeguts que lluitaren per la democracia des de l'interior del pais i esquivant la repressié
del réegim franquista. Sapiens recupera aquesta petita historia també com a homenatge als qui
lluitaren per la llibertat en temps dificils.

Josep Maria Figueres
Professor d'Historia del Periodisme a la UAB




