
 Re portatge  

Capçalera 71

El 22 de juliol del 1966, va aparèixer un 
setmanari singular Era la primera publica-
ció no eclesiàstica, regular i pública,  
impresa totalment en català a l’Estat  
espanyol després de la Guerra Civil.  
Tele/Estel va aparèixer com una concessió 
d’amistat a Carles Sentís i Ignasi Agustí, 
molt ben situats i amb ascendència, i 
confiança, amb els jerarques del règim 
franquista. Dos anys abans havia aparegut 
el diari Tele/eXprés, i quatre mesos abans 

s’havia promulgat la nova llei d’impremta, 
coneguda com la Llei Fraga. Eren anys 
de reivindicació de la llengua catalana en 
els quals havien sorgit iniciatives diverses, 

així com entitats emblemàtiques. Aquell 
nou setmanari era al quiosc, a la llibreria, 
a l’espai dels diaris i revistes a la segona 
meitat del segle XX. 

La intenció inicial del diari Tele/eXprés 
era editar un suplement en català, però 
no va rebre l’autorització oficial per 
fer-ho. I va ser Sentís –director del diari 
després d’una breu i dura etapa amb 
l’escriptor Ignasi Agustí al capdavant 

del rotatiu– que va 
moure els fils i en va 
preparar la sortida, 
però no com a su-
plement, sinó com a 
revista independent 
del diari. Segons 

el periodista i crític literari Josep Faulí, 
va ser l’empresari Jaume Castells qui 
va batejar la capçalera seguint la tònica 
del diari, ja que el setmanari s’editava i 

elaborava des dels mateixes instal·lacions 
i s’imprimia a la mateixa rotativa. 

COL·LABORADORS IL·LUSTRES
El primer director va ser Andreu-Avel·lí 
Artís, Sempronio, un rostre amable del 
periodisme de postguerra, actitud que va 
adoptar fruit de la repressió franquista que 
prohibia l’activitat dels periodistes catala-
nistes i liberals. Tele/Estel era una revista 
d’actualitat amb seccions fixes, si bé Sem-
pronio no només va fer una publicació de 
folklore i amenitats, com corria la brama, 
sinó que va obrir la porta a un gran ventall 
d’exiliats i escriptors. 

Entre les signatures del setmanari hi havia 
noms com Jaume Miravitlles,  Josep Faulí 
i el mateix Sempronio. O Pere Calders 
amb la secció “Pas a desnivell”. Molts 
exiliats van trobar les portes obertes de la 

L’estiu de 1966 va sortir Tele/Estel, la primera publicació impresa 
en català a l’Estat que no depenia de l’Església després de la Guerra 
Civil. Va ser una gran fita que va durar quatre anys, tot i alguna 
interrupció. El problema d’aquest setmanari és que, malgrat les 
signatures de prestigi que omplien les planes, no va aconseguir el 
tremp periodístic ni la coherència ideològica necessària i es va veure 
incapaç d’aixecar el vol, amb unes pèrdues econòmiques que van 
llastrar el projecte. Per tot plegat, Tele/Estel va acabar sent la “crònica 
d’una mort anunciada”. 

L’OCASIÓ PERDUDA 
DE TELE/ESTEL 

El setmanari, pioner en català en ple franquisme, no va saber crear-se 
una personalitat pròpia ni un públic fidel 

Text Josep Maria Figueres

Tele/Estel va ser la primera publicació no 
eclesiàstica, regular i pública, impresa en 
català a Espanya després de la Guerra Civil



 Re portatge  

Capçalera72

publicació. És el cas de Xavier Benguerel, 
Joaquim Ventalló, Joan Alavedra, Teodor 
Garriga, Domènec Guansé, Rafael Tasis o 
Josep Lladó. I també hi havia noms pro-
gressistes com Manuel de Pedrolo o Fèlix 
Cucurull, que alternaven amb els més 
conservadors com Octavi Saltor o Carles 
Sentís. I no hi faltaven escriptors reco-
neguts com Baltasar Porcel, Josep Maria 
Espinàs o Joan Fuster, a més de periodistes 
professionals com Rafael Prada,  Josep 
Maria Cadena o Josep Tarin Iglesias. 

Eugeni Xammar, en un article de final de 
1967 a Mirador, reconeixia que, tot i que 
els impulsors del setmanari eren afins al 
Règim, els que hi escrivien no ho eren. 
“Jo entenc que els setmanaris catalans 
franquistes haurien d’ésser obra exclusiva 
de catalans franquistes, d’escriptors cata-
lans franquistes (...), però he de reconèixer 
que la majoria dels escriptors, periodistes, 
poetes, cronistes, etc. que escriuen a  
Tele/Estel no són franquistes; diré encara 
més, no tenen res de franquistes. Tanma-
teix (...) donen els seus treballs, les seves 
firmes i el seu prestigi, a una publicació 
autènticament franquista”. 

SENSE NERVI
El problema de Tele/Estel, però, era que el 
conjunt dels articles era, a nivell ideològic, 
poc substancial. El to de la publicació era 
un esperit de publicació atemporal per no 

dir intranscendent, malgrat l’alt interès del 
contingut. Un exemple són els articles de 
Joan Alavedra sobre Pau Casals, les opini-
ons de Pere Calders o els articles –escas-
sos– d’escriptores com Mercè Rodoreda 

o Aurora Betrtrana, al
costat d’altres noms, 
també de prestigi, 
com Joan Fuster, 
Francesc Vallverdú, 
Agustí Duran i Sam-
pere o Ramon Folch

i Camarasa, entre altres. Individualment, 
eren textos de vàlua encara que el con-
junt estava mancat de tremp periodístic. 
Faltava una anàlisi i un debat a la redacció, 
com sí que feia, per exemple, Serra d’Or 

amb reeixits números monogràfics i un 
dinamisme general. I el problema de  
Tele/Estel és que no existia una base po-
pular de lectura de premsa en català, men-
tre que la intel·lectual ja anava servida. 

L’absència de política, de temàtiques vives 
i punyents, com a Tele-eXprés, provocava 
que no existís un nervi comú que abracés 
democràcia, actualitat i periodisme i de 

retruc el desinterès del públic. Era una 
mena de Reader’s Digest en petit i en color 
a la catalana que, en conclusió, no tenia 
prou públic per a mantenir-lo. La con-
nexió amb la resistència cultural que, per 

exemple, va portar a 
terme Presència, amb 
expedients i multes, 
contrastava amb l’ab-
sència de conflictes a 
Tele/Estel. 

Al juliol de 1968, Sempronio admetia en 
un article la importància de l’existència 
del setmanari, però en reconeixia la im-
potència, perquè no tenia els ingredients 
que el públic demanava. “Als dos anys de 
l’aparició, el nostre setmanari pot ja estal-
viar-se les declaracions solemnes. La seva 
col·lecció parla per ell. Hi falten encara 
moltes coses. Ja ho sabem. I no passa dia 
sense que ens trenquem el cap pensant 

ARA LLEIDA 32è premi Pica d'Estats Anunci Capçalera CPC Octubre 2021.indd   1 20/9/21   16:36

L’aparició és una concessió a Carles Sentís  
i Ignasi Agustí, ben situats i amb ascendència 
amb els jerarques del règim franquista

Hi va escriure gent com Xavier Berenguel, 
Baltasar Porcel, Mercè Rodoreda, Aurora 
Bertrana, Josep Maria Espinàs o Pere Calders



210x260+5_CULTURA_VASO_Cat.pdf   1   15/1/21   14:55

Més informació a:
Premsa i periodisme. El periodisme en la reconstrucció  
de la identitat catalana › (Pòrtic, 2002) de Josep Maria Figueres.
Tele/Estel, Arreu, Oriflama, Canigó i Presència: cinc revistes catalanes 
entre la dictadura i la Transició › Col·lecció “Vaixells de Paper”  
(Col·legi de Periodistes / Diputació de Barcelona, 1987) de Josep Faulí  
i altres autors.

 Re portatge  

Capçalera74

d’on sortiran aquestes coses que falten, 
que els impacients ens demanen que 
nosaltres volem oferir-los com més aviat 
millor”, escriu. 

Una altra article resumeix els problemes 
de fons. “Ningú no ha estimat Tele/Estel 
més que jo”, escrivia en Terenci Moix 
a Serra d’Or el juliol de 1969. “Però és 
possible que ningú no hagi engegat tantes 
malediccions a cada número, de veure 
com hom perdia les possibilitats de fer 
que el públic (no els típics casolans de la 
vora de la llar de foc) sentís que Tele/Estel 

era un element necessari de lligam entre 
Catalunya i el món, ai las!!”, afirmava 
l’escriptor, que criticava que molts que hi 
escrivien no eren aquells que formaven 
part d’una “cultura catalana viva”. La con-

clusió de Moix era dura i clara: 
“Tele/Estel va ser la contribució 
més inapreciable que cap poble 
del món hagi fet mai a una 
antologia de la necrofília”.

FINAL D’ETAPA
A partir de 1969, el segon i dar-
rer director va ser Celestí Martí 
Farreras, que es va veure impo-
tent davant l’estigma que havia 
assolit la revista de publicació 
intranscendent. En realitat, però, 
el setmanari era molt semblant 
en les dues direccions i no podia 

aixecar el vol. L’estiu del 1969, es va aturar 
provisionalment la publicació, que es va 
reprendre al setembre, tot i que de manera 
efímera, ja que al desembre finalment va 
desaparèixer. Era la “crònica d’una mort 
anunciada”. 

Els lectors havien anat abandonant la 
revista i les xifres de tiratge útil i difusió 
es consoliden en els 20.000 exemplars, tot 
i alguna puntual davallada, com passa al 
juny del 1969, que cauen fins als 9.867. La 
represa no permet la continuïtat, passen 

dels 34.392 del se-
tembre als 17.524 del 
desembre i cap de les 
millores i canvis són 
suficients. 

En Faulí, que va 
consultar-ne la documentació interna, 
va escriure que es va passar dels 90.000 
exemplars de l’any 1966 als 20.000 del 
període 1968-69 per acabar en els 9.000 
quan finalment la revista deixa d’editar-se. 

El darrer número va sortir el 19 de juny 
de 1970. 

La situació econòmica de la revista 
també anunciava aquell final. La revista 
perdia gairebé 750.000 pessetes cada 
mes. Ni el preu de la venda –15 pesse-
tes l’exemplar– ni la publicitat –unes 
180.000 pessetes mensuals– no eren su-
ficients per pagar el cost de la publicació, 
que anava a càrrec de Tele/eXprés.  Això 
explica que, segons en Faulí, el setmanari 
fos un “paràsit”. 

Tele/Estel, doncs, va ser una revista sense 
capacitat ni marge per enlairar la bandera  
democràtica. En ple franquisme, de 
sensibilitat catalanista profunda i sense un 
sentit clar de connexió amb un perfil de 
públic concret, el projecte era difícil. Faulí 
ho va descriure de manera diàfana quan 
va dir que anava adreçada a públics molt 
diferenciats. El problema és que no podia 
criticar el Règim que la controlava des del 
seu naixement. I el periodisme, per essèn-
cia, ha de ser crític. I Tele/Estel no ho era. 

Malgrat que aspirava a ajudar a cohesionar 
la societat catalana, no se’n va sortir. Agustí 
a les seves memòries escriu que va ser una 
revista dels irredempts que havien perdut 
la guerra i que s’havia d’haver fet com 
els que s’editaven en castellà a Barcelona, 
però en català. L’exili i els moderns també 
la criticaven, els lectors cultes la trobaven 
excessivament divulgativa, mentre que el 
públic popular la veia massa culte. Aquell 
nen amb l’estel que tan tendrament va di-
buixar Cesc en l’anunci promocional del 
setmanari volava sol al món dels records, 
tot i així, ningú no el llegia...   

Malgrat els noms que hi col·laboraven, el 
problema és que el conjunt estava mancat de 
tremp periodístic i de coherència ideològica


