Estrena del documental "Asfaltar Bolivia" a la UAB
25.02.2015 Cooperació  -  La Sala de Cinema de la UAB acollirà el pròxim 4 de març a les 16:00 h la presentació del documental "Asfaltar Bolivia", dirigit per Marc Gavaldà, sobre la destrucció de territoris indígenes davant del mite del progrés. Hi haurà un debat posterior amb la participació del director i de Joan Martínez Alier, de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB).

"Asfaltar Bolivia" tracta sobre el mite del progrés, que desembarca a l'imaginari estatal i pretén fer visible la lluita i la resistència de les organitzacions indígenes contra la construcció de grans infraestructures funcionals a la implementació de projectes extractivistes i a la consolidació d'un model basat en l'exportació de recursos naturals. Mostra el discurs dels pobles indígenes amazònics de Bolívia que manifesten el seu rebuig a la destrucció dels seus territoris i que defensen les cultures originàries, l'antiimperialisme i la Pachamama.

Aquest documental és un dels resultats del projecte "Enfortiment en l'àrea acadèmica i de recerca sobre conflictes ambientals a les noves fronteres extractives de l'Amazònia boliviana de la Universitat Mayor de San Simón", que va comptar amb finançament del Fons de Solidaritat de la UAB. El projecte tenia com a objectiu principal potenciar les relacions de col·laboració de l'ICTA amb el Centro de Estudios Superiores de la Universidad Mayor de San Simón a través de la recerca en el camp dels conflictes ambientals generats per la indústria extractiva i la realització de mòduls docents en dos màsters relacionats amb aquesta temàtica. Tanmateix, va permetre un treball d'investigació sobre els impactes de la indústria hidrocarburífera en àrees protegides de l'Amazònia i territoris indígenes, la producció de diferents curts audiovisuals i d'un documental més extens.

La presentació a la UAB i el cinefòrum posterior serà el dimecres 4 de març, a les 16:00h, a la Sala de Cinema de l'edifici Àgora, a la Plaça Cívica, i comptarà amb la presència de Joan Martínez Alier, catedràtic del Dept. d'Economia i Historia Econòmica i sots-director de l'ICTA, i de Marc Gavaldà, director del documental i col·laborador del projecte ENGOV (Environmental Governance in Latin America and the Caribbean: Developing Frameworks for Sustainable and Equitable Natural Resource Use) d’aquest institut de la UAB.

Més informació:

Alerta amazònica