El CREAF i l’escola Peramàs de Mataró comencen una relació plena de magnetisme

6 de febrer 2019

Des d’aquest 2019 el CREAF i l’escola Peramàs de Mataró han començat una aliança Magnet gràcies a la  Fundació Bofill, el Departament d’Educació, la Diputació de Barcelona i l’ICE de la UAB, amb el suport d’Ajuntaments com el de Mataró. I què vol dir això? Vol dir moltíssim…llegiu, llegiu.

L'Eduard, el Bernat, la Laura i el José Luís en un moment de la trobada amb el claustre de mestres de l'escola Peramàs.

Mestres de l’escola Peramàs escoltant com es pot relacionar el creixement dels arbres amb el clima

“Magnet, aliances per a l’èxit educatiu” és una iniciativa de la Fundació Bofill, el Departament d’Educació, la Diputació de Barcelona i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB que acompanya alguns centres educatius de Catalunya a desenvolupar un projecte en aliança amb una institució d’excel·lència. Els centres educatius que participen a Magnet tenen una composició social desequilibrada respecte al seu territori de referència, i compten amb un equip docent compromès amb el canvi i amb motivació per desenvolupar projectes d’innovació. Les institucions d’excel·lència, per altra banda, són centres de recerca, museus, universitats i altres institucions que són referència en un àmbit del coneixement específic i que volen crear un vincle estable de 3 anys amb una escola. L’aliança ha de permetre a l’escola desenvolupar un projecte educatiu innovador, atractiu i de qualitat, que tingui magnetisme i que es converteixi en un referent en el seu territori, tant per a les famílies com per a la comunitat educativa.

El CREAF i l’Escola Peramàs de Mataró

En el nostre cas, com a experts en ecologia, biodiversitat i canvi climàtic aportarem la nostra expertesa, coneixements i valors a un centre educatiu de Mataró, l’escola Peramàs. Gràcies a la iniciativa Magnet l’escola Peramàs convertirà l’ecologia en l’eix vertebrador d’un nou projecte d’innovació que estan desenvolupant.

Les propostes que faci el CREAF durant els 3 anys han de ser una oportunitat per desenvolupar situacions d’aprenentatge a l’escola Peramàs, posar en joc les competències del segle 21 i fer una reflexió pedagògica amb tot el claustre.

De fet, amb l’acompanyament de la Genina Calafell, experta en educació ambiental i formadora de Magnet, es faran sessions de formació per a l’equip docent, activitats amb l’alumnat i les famílies, i el CREAF podrà col·laborar-hi cedint espais o materials, assessorant en els projectes que desenvolupi el centre o donant visibilitat al projecte.

Una primera trobada: dos pols magnètics oposats que s’atrauen

El passat 26 de gener va haver-hi la primera trobada entre el claustre de l’escola Peramàs i el grup d’educació del CREAF que ha volgut participar al projecte Magnet. En total, unes quaranta persones vam passar un matí de dissabte participant en tallers on s’explicava què era el CREAF, l’ecologia, el repte del canvi climàtic, el funcionament dels boscos, els misteris que trobàvem sota els nostres peus, o la distribució dels biomes arreu del món.

Des de l’Ecola Peramàs resumien així aquesta experiència magnètica: “Ha estat una gran experiència per a nosaltres. Vam acabar la jornada enduent-nos  una motxilla plena d’experiències i coneixements, pensant la manera en aplicar-ho amb els alumnes .Però un dels aspectes que més hem valorat, ha estat que van aconseguir fer-nos arribar, segurament sense adonar-se’n,  la seva mirada cap a la natura: la cura, el respecte, la sostenibilitat, l’ecologisme…. Valors que també volem arribar a transmetre als nostres alumnes “. 

El Claustre de l'escola Peramàs amb les persones del CREAF implicades en el projecte Magnet

El Claustre de l’escola Peramàs amb les persones del CREAF implicades en el projecte Magnet

Tot plegat es va organitzar a través de tres tallers participatius que volien representar tres escales de treball al CREAF: l’escala més gran o “macro”, la intermitja o “meso” i la microscòpica.

Hi ha vida sota el nostres peus?

L’Andrea Vidal i la Sara Marañon van preparar una activitat on donaven a conèixer la vida sota el sòl, la seva importància i les funcions vitals que desenvolupen pel bon funcionament de la natura. També van crear un debat on es van comentar els reptes o amenaces que té aquest món invisible, sovint desconegut per les persones. Per l’Andrea va ser una gran experiència: “La proximitat que transmeten els mestres és increïble. Ho porten dins, tant aprenent com mentre ensenyen, aquest nivell de curiositat, il·lusió, atenció… no té preu. Em vaig sentir molt valorada”. A la Sara un cop més li va recordar “que el més important per aprendre és la curiositat i la capacitat de sorprendre. No hi ha res més renovador que percebre la teva feina des dels ulls d’algú que l’observa per primera vegada“.

Les mestres de l'Escola Peramàs mirant textures i colors del sòl amb l'ajuda d'Andrea Vidal

Les mestres de l’Escola Peramàs mirant textures i colors del sòl amb l’ajuda d’Andrea Vidal

Sota els nostres peus hi ha bilions de microorganismes fent una feina imprescindibles pel bon funcionament dels ecosistemes

Sota els nostres peus hi ha bilions de microorganismes fent una feina imprescindibles pel bon funcionament dels ecosistemes

 Els boscos pateixen pel canvi climàtic?

Un segon grup va poder conèixer com els ecòlegs mesuren l’edat dels arbres, o com els anells de creixement ens poden parlar de com ha estat el clima en els temps passats. Gràcies a unes llesques de troncs i amb l’ajuda d’una barrina, van poder comprovar amb els seus propis ulls com els troncs dels arbres són testimonis d’allò que els hi succeeix i del tipus d’informació que en podem extreure. Les explicacions de l’Eduard Pla, la Laura Blanquer, el Quique Àlvarez i el José Luís Ordóñez van servir per crear un debat molt constructiu sobre la importància dels boscos per les persones i sobre les amenaces que representa el canvi climàtic en l’entorn mediterrani. Per en José Luís va ser molt estimulant: “Dissabte va ser una primera trobada per a que tots dos centres ens coneguem i, de moment, sospito que ens hem agradat força. Però em queda una mica la sensació d’haver parlat massa del nostre llibre i molt poc del seu, i el seu, sens dubte, serà tan o més interessant que el nostre. Així que em penso posar un clavell vermell per a la segona cita

Comptant anells de creiexement podem treure moltes conclusions sobre el clima que ha fet en un territori

Comptant anells de creixement podem treure moltes conclusions sobre el clima que ha fet en un territori

Amb l'ajuda d'una barrina el director de l'Escola Peramàs (dreta) i en José Luís (esquerra) treuen un testimoni de l'escorça d'un arbre.

Amb l’ajuda d’una barrina el director de l’Escola Peramàs (dreta) i en José Luís (esquerra) treuen un testimoni de fusta d’un arbre.

 Perquè al desert no hi trobarem mai un pingüí?

El tercer taller estava enfocat a l’escala més gran de totes: l’escala planetària. La Mireia Banqué, l’Anabel Sánchez i en Roberto Molowny, van explicar que els éssers vius del planeta es distribueixen pel territori segons dues condicions molt importants, la temperatura i la pluja que hi cau. Això dóna lloc a paisatges o grans zones que comparteixen un clima, una flora i una fauna característica i que en ecologia s’anomenen biomes. Els i les mestres de l’escola Peramàs van poder muntar el puzle dels biomes del món, discutir sobre canvi climàtic i prendre consciència de que el territori està canviant a una velocitat de vertiginosa degut a l’activitat humana. Per la Mireia va ser màgic i emocionant: “Els profes del Peramàs van venir tan il·lusionats i motivats que va ser facilíssim aconseguir que la trobada fos un èxit: ens ho van posar molt fàcil amb la seva participació activa, les preguntes i les reflexions. Encaro amb moltes ganes el camí que ara iniciem plegats, al llarg del qual segur que nosaltres també podrem aprendre molt d’ells. Com més divers és el món i més ampli el punt de vista des d’on el veiem, més rics serem per afrontar els reptes que se’ns presenten.

magnet3

Quina temperatura i pluviometria hi ha a cada bioma del món?

Fer puzzles pot semblar un joc de nens, però també els més grans en podem treure profit

Fer puzzles pot semblar un joc de nens, però també els més grans en podem treure profit

Anna Ramon Revilla
Responsable de comunicació del CREAF. Sóc llicenciada en Biologia per la UAB i Màster en Comunicació Científica i Ambiental per la UPF. Apassionada de la comunicació corporativa amb més de 7 anys d'experiència en el sector de la R+D en l'àmbit ambiental.
Articles relacionats
Girona és la província catalana amb els boscos més vulnerables a la sequera
6 de març 2019Anna Ramon Revilla
,
Quines noves pràctiques i eines poden millorar el potencial d’adaptació dels boscos de la UE al canvi climàtic?
27 de febrer 2019CREAF
,
Jocs de miralls en Ecologia
25 de febrer 2019Francisco Lloret
Investigadors del CREAF i del CTFC reclamen una estratègia dinàmica per conservar la biodiversitat a Europa
19 de febrer 2019Anna Ramon Revilla
Marcos Fernández-Martínez, Josep Peñuelas i Jordi Sardans guardonats amb el Premi Ciutat de Barcelona 2018
15 de febrer 2019CREAF

Follow CREAF on: