Núm. 16 - 15 de febrer de 2010
 
 
SENSE EXCUSES  
 

Bona part del professorat de la Facultat té contractes amb dedicació exclusiva. I aquesta dedicació, perfectament establerta en hores de treball setmanals, inclou responsabilitats de recerca i docents. Això ho sap tothom. Però el que no sembla que tothom tingui tan clar és que la responsabilitat docent no es limita a fer classes, sinó que també inclou les tasques col·lectives de planificació, formació i debat a través de reunions regulars i jornades ad hoc. La participació en aquestes responsabilitats, doncs, no pot ser entesa com a voluntària, sinó que forma part de les obligacions laborals contretes amb la Facultat i la UAB.

És per això que aquest degà no entén on era el professorat que no va assistir a les darreres jornades sobre la docència, excepció feta de la desena de persones que van excusar de manera raonada la seva absència i la trentena de participants que hi van fer utilíssimes aportacions. La profunditat dels canvis que tenim davant i als quals hem de donar resposta no ens permet aquest nivell relaxament davant d’unes jornades anunciades amb temps, amb un temari de discussió conegut i celebrades en hores lectives, on es debatia el que ha de ser el nostre estil de treball en els propers anys.

Aquest degà no perd l’esperança que tots els membres de la Facultat sàpiguen estar cada vegada més a l’alçada de les actuals circumstàncies i, és clar, de les seves obligacions laborals.

Salvador Cardús, degà.

   
  ÉS NOTÍCIA
   
  JORNADA D'ANÀLISI PER A LA MILLORA DE LA QUALITAT DE LA DOCÈNCIA
 


Divendres 12 es va celebrar la jornada de reflexió i debat per a la millora de la qualitat de la docència a la Facultat. La sessió va ser guiada per Josep Maria Masjuan i Marina Elias del grup de recerca GRET, que havien preparat un magnífic document de síntesi dels problemes detectats en diversos estudis realitzats als estudiants de la Facultat i altres centres universitaris. Alhora, van presentar un projecte d’informe anual a partir d’indicadors objectius i dels resultats d’enquestes.

L’Equip de deganat ja té en marxa algunes de les propostes suggerides, bé perquè eren demandes anteriors dels propis representants dels estudiants, bé perquè ja constaven al programa electoral. Però el ric debat de les jornades permetrà afinar encara més en els objectius proposats i en les estratègies que cal desenvolupar. D’entre les més immediates, hi ha les relacionades amb la posada en marxa del Consell d’Estudiants, el reglament del qual se sotmetrà a aprovació definitivament a la propera Junta de Facultat i l’elecció de delegats de curs. A més, se seguirà treballant amb l’impuls de les Guies docents on es clarifiquen els objectius de l’assignatura i el calendari d’avaluacions per evitar l’excessiva concentració de treball, així com en el projecte d’elaboració d’unes guies per a professors i per a estudiants que permetin un millor coneixement del funcionament de la Facultat.

   
 
UNEIX: BASE DE DADES SOBRE LES UNIVERSITATS CATALANES
 
Durant la jornada sobre la docència, el senyor Joan Bravo, coordinador dels sistemes d’informació del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, va informar d’UNEIX, una base de dades que serveix per analitzar i interpretar la situació universitària del país i la de cada universitat i titulació en concret. Dades com la taxa d’abandonament o la taxa de rendiment són indicadors que es poden conèixer amb detall i sobre les quals els assistents van mostrar una preocupació especial.

 

  JORNADES DE PORTES OBERTES
 

 

 

Els dies 9, 10 i 11 s'han celebrat les Jornades de Portes Obertes, amb la participació de més de 200 estudiants. Els coordinadors de titulació, la cap de la Gestió Acadèmica i el degà van informar els estudiants de les característiques dels dos graus que ofereix la Facultat. A més, vam oferir informació personalitzada a tothom qui la demani. Més endavant, prepararem un butlletí de la Facultat especial per a tots aquests estudiants que ens van deixar el seu correu electrònic. L'equip de deganat és molt conscient de la importància de fer una correcta difusió dels nostres graus per tal d'aconseguir no tan sols els millors estudiants, sinó estudiants veritablement interessats en els nostres estudis.

   
 
DELEGATS SINDICALS DE LA UAB ES TANQUEN AL RECTORAT
 
 
 

El Comitè d’Empresa del Personal d’Administració i Serveis (PAS) de la UAB es va concentrar el 1 de febrer davant del Rectorat i el 2 de febrer s’hi va tancar. Delegats de CCOO, UGT i el CAU van informar sobre les seves queixes en un comunicat on criticaven que al PAS no se li pagaria un plus de 325 euros estipulat al conveni. El Gerent de la UAB ha justificat aquesta situació provocada per una contradicció entre el V Conveni i Llei de Pressupostos de la Generalitat acabada d'aprovar.

     
  CAMPANYA PEL CATALÀ A LA UNIVERSITAT
 
 
 

Aquesta campanya l’han promogut tots els sindicats d’estudiants del Principat, i està liderada per la Plataforma per la Llengua. En una primera fase es tracta de recollir firmes per un seguit de mesures per la protecció i defensa del català a la Universitat Pública. A la UAB, un grup d’estudiants, incloent-ne de la nostra Facultat l’impulsen a títol individual. A nivell col·lectiu, el SEPC l’està liderant a la UAB. I en referència a la nostra Facultat, Estudiants per a una Política Activa, també s’hi ha adherit com a associació d’estudiants i n'és una de les impulsores a la Facultat i a la UAB.

     
  TUTORIES D'ARRELAMENT
 

Volem recordar l'existència de les tutories d'arrelament, pensades per orientar l'alumnat de primer en cas de dificultats de vinculació positiva a la Facultat, que estan a càrrec dels professors Maria del Mar Griera (mariadelmar.griera@uab.cat) i Miquel Calsina (miquel.calsina@uab.cat), amb qui cal contactar prèviament a través del seu correu electrònic.

 
  FORMACIÓ DEL PROFESSORAT DE LA FACULTAT EN INNOVACIÓ DOCENT
 
  El 22 de febrer es durà a terme aquesta sessió de formació entorn les noves eines docents informàtiques per al professorat de la Facultat: el nou PSPP i el nou Zotero 2.0, en el qual han treballat els becaris del LIAM.
   
  CANVIS EN L'EQUIP DE GOVERN DE LA UAB
 

En un comunicat de premsa, la Rectora ha informat dels canvis que ha introduït en les responsabilitats del seu Equip de Govern.

   
  Si ens voleu fer arribar alguna notícia que creieu interessant difondre a través del butlletí, envieu-nos-la a fcps.butlleti@uab.cat
  Si voleu opinar i aportar propostes per millorar el butlletí:   http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1317986979&ref=ts
  Si us voleu donar de baixa envieu un missatge a fcps.butlleti@uab.cat
 
AGENDA

15/02/10
Inici de classes del segon semestre dels estudis de Grau i de Llicenciatura

 
15/02/10 19:00 h Casa del Món
Taula rodona sobre "Drets humans, Estat i religió"
 
22/02/10, 17:00 h Casa de Convalescència de Barcelona
Conferència d'Amics de la UAB: "El jovent en una societat competitiva"
 

22/02/10, 12:00-14:00 h i 15:00-17:00 h, LIAM
Dues sessions de formació destinades al professorat, de presentació de dues eines per a la recerca i la docència: ZOERO i PSPP. Organitzat pel Laboratori d'Idiomes i Aula Multimèdia - LIAM.

 
25/02/10 12:00 h Sala d'Actes
Conferència a càrrec de l'exlendakari Juan José Ibarretxe
 

EL PERFIL

Agustín Ferrer es llicencià en Ciències Polítiques en la promoció de 1990. Ha fet estudis de postgrau a la UNED. També ha treballat com a expert amb l'AECID a Haití, on espera poder tornar aviat..
 

En què consistia la teva feina?
Era l’adjunt al responsable del programa de reforç de les capacitats de la Policia Nacional de Haití. Treballava especialment en els programes de formació. El meu darrer projecte va ser organitzar un seminari sobre policia comunitària per a formadors de l’acadèmia de policia i alts comandaments. A Haití hi sóc des del 2001, com a família missionera amb la meva dóna i dues filles.

Com vas accedir-hi?
El responsable del programa em coneixia de la seva anterior missió a MINUSTAH (ONU) i em va cridar. Estic preparant una tesi doctoral sobre la seguretat a Haití.

Com valores la formació rebuda a la Facultat?
Ens dóna les guies bàsiques per poder moure’ns en aquest món complex, els elements orientatius mínims i per tant, imprescindibles. De totes maneres, crec que es queda curta, necessitem alguna cosa més que un manual de primers auxilis. Però, en realitat ¿qui et pot formar sinó la vida mateixa?

Com veus la Facultat des de la pràctica professional? Quines coses creus que es podrien millorar?
Crec que la vinculació permanent dels antics alumnes amb la Facultat és un element que pot contribuir a la seva excel·lència. Els que ens hi hem format, estem treballant en mil branques distintes i els que ara hi estudien també tenen mil interessos diferents. És impossible respondre a les seves necessitats de formació si no és a través del feedback que produïm els que ja estem llicenciats. Això requereix molta humilitat per part dels ensenyants, però també per part dels antics alumnes, i aquesta no és una virtut de moda. I, tanmateix, sense ser-ne, ¿qui pot aprendre?

Quin consell donaries als futurs politòlegs i sociòlegs de la Facultat?
Busqueu la dimensió del servei a la comunitat que us motivi, que faci sortir el millor de vosaltres i penseu que sou uns privilegiats que heu rebut uns dons per treballar pel bé comú. La vostra millor i més gran formació ha de beneficiar el benestar de la societat i no pas la plenitud de les vostres butxaques. Sociòlegs i politòlegs som arquitectes i paletes d’un món millor. Però sobretot, no perdeu de vista que el centre de tot és la persona humana.

Si voleu contactar amb l'Agustín Ferrer podeu fer-ho a: agustin_ferrer@hotmail.com
 
ENLLAÇOS
 

VIDEO EXPRESSA'T
En el quart lliurament de l'entrevista, el grup d'estudiants entrevistats pel Butlletí parla sobre la qualitat de la docència a la Facultat. (aquest video estarà disponible a internet aquesta nit)

 
EL WEB RECOMANAT
En aquesta ocasió, voldríem recomanar el web de l’Associació Internacional de Ciència Política. En la qual podreu consultar algunes revistes acadèmiques que publica i us podeu afegir a la llista de distribució del seu butlletí informatiu.
 
   
       
2010 Universitat Autònoma de Barcelona