|
|
|
ELPREU
DELS ESTUDIS |
|
En els últims
anys, s'ha criticat
reiteradament la reducció
de la despesa pública,
especialment la que
s'aplica (o s'aplicava)
a serveis públics
essencials, com sanitat,
educació, benestar
social, etc. I s'ha
mostrat abastament
com aquesta reducció
en la despesa s'ha
traduït en un
augment sagnant de
la pobresa (i fins
i tot de la taxa de
mortalitat a Catalunya,
dades completes 2012),
en un empitjorament
de les condicions
de vida dels desafavorits
i en un augment de
les desigualtats:
la distància
entre rics i pobres
ha crescut més
en 5 anys del que
s'havia reduït
en els 25 anys precedents.
I la universitat
pública és
un d'aquests serveis
que han vist reduïts
els seus ingressos.
Segons les xifres
publicades per l'Observatori
del Sistema Universitari,
la despesa universitària
a Catalunya, per estudiant,
pot haver retrocedit
a nivells de fa vint
anys.
Però el problema
té una altra
cara, menys comentada:
qui paga la diferència?
I la resposta és:
els estudiants. La
transferència
de fons de finançament
del sector públic
cap als usuaris és,
en aquests moments,
una tendència
molt marcada en els
països amb polítiques
conservadores, començant
pels Estats Units.
Fins i tot les universitats
públiques americanes
han deixat de ser
gratuïtes o barates,
i s'ha reduït
substancialment la
quantitat de beques
disponibles. Un curs
en una universitat
bona pot costar de
l'ordre dels 50.000
dòlars. Pels
alumnes de família
rica, això
no és gaire
problemàtic.
Però per la
resta, per la gran
majoria, només
queda una porta oberta:
l'endeutament. Hores
d'ara, els estudiants
universitaris dels
EE.UU estan endeutats
amb el sistema bancari,
en conjunt, per una
mica més d'un
bilió de dòlars.
Bilió en el
sentit llatí
el terme: un milió
de milions. Això
vol dir gairebé
100.000 dòlars
per individu.
Aquesta política
es justifica dient
que, ja que un graduat
universitari tindrà
rendes més
altes que si no hagués
cursat estudis, és
just que pagui per
aquests beneficis
"privats".
Però per començar,
no és segur
que el graduat guanyi
més que una
persona sense títol.
En canvi, el que és
segur és que
una persona endeutada
és una persona
poc lliure, que no
podrà emprendre
riscos, que no podrà
sortir dels camins
preestablerts. I aquests
efectes "polítics"
són els que
estan al darrere dels
augments de preus
dels estudis universitaris
a països de predomini
conservador, com els
EE.UU, Gran Bretanya,
Espanya
o Catalunya.
Però no es
tracta d'una tendència
universal. Als països
escandinaus, no solament
els estudis superior
són gratuïts:
és que, a més,
la pràctica
totalitat dels estudiants
universitaris tenen
beques per estudiar.
Alemanya, després
d'un breu parèntesi
amb augment de les
taxes, han tornat
(2012) a la completa
gratuïtat. I
França, sobre
mantenir taxes de
matrícula molt
baixes, segueix tenint
una amplíssima
oferta de serveis
complementaris adreçats
als estudiants (residències,
menjadors universitaris,
ajuts al lloguer,
etc.); i en els últims
anys, s'ha incrementat
la despesa en universitats
i recerca per damunt
del 20 %.
"Ben igual que
aquí",
podria dir un sarcàstic.
No, no és igual
que aquí; és
just al revés.
El que demostra que
no són polítiques
inexorables, de les
que s'imposen a les
autoritats polítiques,
que no tenen altra
alternativa que retallar,
encarir i excloure.
Hi ha alternatives:
només cal passar
alguna frontera per
veure-ho. Repetim-ho:
hi ha alternatives.
Durant l'abril, el
Consell Interuniversitari
de Catalunya ha de
fixar el ventall de
preus públics
pels estudis universitaris
pel curs vinent: algú
s'hi fixarà?
Algú pensarà
en maneres diferents
de fer les coses?
No perdeu detall:
el que es fa ara anuncia
el que es pot fer
demà.
Joan Botella, Degà
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÉS
NOTÍCIA
|
|
|
|
NOVA
CONVOCATÒRIA D'AJUTS FINESTRETA |
|
|
|
A partir del 9 d'abril,
la UAB ha llençat
un nou projecte per
tal que l'estudiant
tingui una millor
representació
i estigui més
informat. Des de el
deganat de la facultat
de ciències
polítiques
i sociologia i l'àmbit
de participació,
es vol impulsar la
imatge del delegat
de classe, una figura
que pot ser indispensable
per a la millora de
la comunicació,
mediador de possibles
conflictes, així
com un enllaç
entre el professorat
i l'alumnat. Malauradament
aquesta imatge ha
anat invisibilitzant-se
ja que molts cops
ni els propis estudiants
sabien qui era el
seu delegat o delegada.
La intenció
des de la universitat
és fer més
institucional aquesta
imatge per tal d'agilitzar
i millorar els recursos
i entendre les necessitats
dels alumnes i les
alumnes de la Facultat.
|
|
|
|
TROBADA DE PROMOCIONS DE CIÈNCIES
POLÍTIQUES I DE SOCIOLOGIA
A LA UAB |
|
|
|
El proper 30 de
maig des de la Facultat
de Ciències
Polítiques
i Sociologia s'ha
preparat per part
d'un grup d'antics
alumnes de la primera
promoció, una
trobada per a tots
el alumnes i antics
alumnes que han cursat
la seva carrera a
la UAB, per tal de
commemorar el 25è
aniversari de la facultat.
Per a més informació
sobre l'acte i el
sopar que es realitzarà
podeu consultar al
web
Us hi esperem!
|
|
|
|
NOU
NÚMERO DE LA REVISTA PAPERS |
|
|
|
|
LA UAB CELEBRA LA SEVA JORNADA DE
SANT JORDI |
|
|
|
El passat 23 d'abril,
la plaça cívica
es va engalanar per
realitzar la clàssica
celebració
de cada any on les
diverses entitats
que conformen el teixit
cultural de la UAB
van poder gaudir d'una
jornada entre roses
i llibres, on la música
va fer presència
així com actes
varis: lectura multilingüística
del petit príncep,
guixades antisexistes
per sensibilitzar
sobre la discriminació
de gènere,
el dinar popular contra
el malbaratament alimentari,
danses i bastoners,
actuació castellera,
així com diverses
activitats dirigides
per la FAS i l'Observatori
per la Igualtat.
L'acollida per part
de la comunitat estudiantil
va ser gran, i el
civisme viscut al
llarg de la jornada
va donar mostres de
conscienciació
amb el medi ambient
i el consum d'aliments
solidaris.
|
|
|
|
L'ABANDONAMENT
ESCOLAR A ESPANYA HA DISMINUÏT
UN 1,4% AL 2013 |
|
|
|
Tot i que les xifres
encara son esfereïdores,
sobretot entre els
homes (un 27%), mentre
que les dones presenten
un 19,9%, aquesta
xifra s'ha anat reduint
considerablement des
de 2005, amb una reducció
del 7,3%. Tot i això
Espanya duplica el
% d'abandonament escolar
respecte Europa (11,3%).
|
|
|
|
|
|
|
Si
ens voleu fer arribar alguna notícia
que creieu interessant difondre
a través del butlletí,
envieu-nos-la a fcps.butlleti@uab.cat |
|
Si
voleu opinar i aportar propostes
per millorar el butlletí:
http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1317986979&ref=ts
|
|
Si
us voleu donar de baixa envieu un
missatge a fcps.butlleti@uab.cat |
|
|
|
|
|
|
|
|
AGENDA |
|
29/04/2014,
18 h, COLPIS (Barcelona)
"Identifica els teus punts
forts i dóna valor afegit al teu perfil
professional", xerrada a càrrec de
Carlos Polo i Miranda Wilkotz.
|
|
02/05/2014
Dia no lectiu a la Facultat.
|
|
05/05/2014,
19:00 h, CCCB (Barcelona)
"Encara
existeix l'Europa de l'Est?", conferència
a càrrec d'Anne Applebaum, periodista,
columnista de The Washington Post i Premi Pulitzer
per l'assaig "Gulag: una història".
|
|
08/05/2014,
11:30 h, Sala de Graus de la Facultat
Tesi doctoral "El Desarrollo
Rural y el Capital Social en el cantón
de la Cruz, Guanacaste, Costa Rica", d'Edgar
Eduardo Blanco Obando, dirigida pels doctors Josep
Espluga i Jordi Rosell, Departament de Sociologia.
|
|
08/05/2014,
12:00 h, Sala Àngels Torrents del CED
"Stopping and Spacing in Historical
Europe and Contemporary Africa", a càrrec
de George Alter, Director de l'Inter-University
Consortium for Political and Social Research-CIPSR
de la University of Michigan i professor i investigador
a la University of Michigan i el Population Studies
Center, EUA. Cicle de conferències CED#30
|
|
EL PERFIL
|
|
|
La
Núria
Marzo Cabero es llicencià
en Sociologia en la promoció de l'any
2005. |
|
Ha
fet estudis de màster i doctorat a
la Facultat. Actualment treballa com a tècnica
de recerca a l'Oficina de Qualitat Docent
de la UAB. |
|
En què consisteix la teva feina?
Com vas accedir-hi?
La meva feina consisteix, entre moltes altres
coses, en assessorar als docents en tot
allò relacionat amb el perfil competencial
dels estudiants. L'adaptació dels
títols al nou Espai Europeu d'Educació
Superior ha permès que ara l'estudiant
no només sap el que coneixerà
quan acabi els seus estudis sinó
que a més coneixerà el que
serà capaç de fer i molt sovint,
posar això "sobre paper"
no és un a feina fàcil. Vaig
accedir-hi a través d'una beca de
suport a la preparació d'un Congrés
de Docència i Innovació Docent
l'any 2006 i des de llavors que he anat
treballant amb tots aquests temes educatius.
Com valores la formació
rebuda a la Facultat?
La formació rebuda durant la llicenciatura
m'ha facilitat en el meu desenvolupament
professional sobretot a nivell d'habilitats
tècniques i metodològiques.
M'ha permès poder enfrontar-me a
reptes molt diversos que han requerit la
demostració de les meves competències
com a sociòloga.
Com valores la Facultat des de
la pràctica professional? Quines
coses creus que es podrien millorar?
Del que recordo, potser es podria millorar
el lligam entre allò teòric
i allò pràctic. Durant els
estudis molts cops penses que ser sociòleg
només és fer recerca i pot
ser molt més que això. De
totes maneres suposo que amb els nous títols
de grau aquest aspecte s'haurà millorat.
Quin consell donaries als futurs
politòlegs i sociòlegs de
la Facultat?
Que aprofitin el màxim la formació
rebuda i que sobretot no es preocupin pel
futur professional perquè de ben
segur, malgrat els temps que corren, podrà
aprofitar les seves competències
per a treballar en molts i diversos àmbits.
Si voleu contactar amb la Núria
podeu fer-ho a nuria.marzo@uab.cat
|
|
ENLLAÇOS
|
|
ERASMUS+
Web
d'interès per a tots els que us
plantegeu fer una estada Erasmus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|