Núm. 97 - 26 de maig de 2014
 
 
 
AVALUAR... PER ACTUAR
 

Una de les moltes deficiències de la versió celtibèrica del Pla Bolonya ha estat la incorporació de mesures d'avaluació continuada sense una adequada formació dels docents i sense un canvi cultural proporcionat. Per exemple, les Facultats seguim produïnt un calendari de "proves finals"… com si totes les assignatures n'haguessin de fer ( però són necessàries?). O bé la transformació del curs acadèmic en un infinit peregrinatge per mil i una proves i exercicis, concebuts com a "pastilles", com a unitats independents d'avaluació, que es fan servir per a obtenir un promig (i no per mesurar el grau de progrés de l'estudiant cap als resultats desitjats). O bé les dificultats per coordinar el calendari de proves, exercicis i treballs de les diverses matèries cursades simultàniament pel alumnes (de tal manera que setmanes buides s'alternen amb setmanes frenètiques d'entregues de treballs, presentacions a l'aula i discussions de seminari).
Podriem seguir. En bona part, aquests problemes es deuen, qui ho pot negar, a l'absurd de posar en marxa un nou model pedagògic sense un augment dels recursos docents (o encara pitjor, amb una reducció d'aquests recursos); en part, a una tendència de fons a seguir fent el que s'havia fet sempre, simplement canviant-ne el nom. Però probablement el factor més determinant és que "Bolonya" ens va caure al damunt, sense una adequada reflexió, i a més creient que les mesures implicades en el Pla podien fer innecessàries totes les pràctiques preexistents d'avaluació i reflexió.

Per això s'ha de celebrar la posta en marxa d'algunes iniciatives en els últims temps. La realització de reunions generals d'avaluació i reflexió entre professors de 1r i 2n curs, que tenen la virtualitat de permetre raonar en termes de progrés dels alumnes, ja no en un mateix curs, sinó entre cursos. O bé la iniciativa del docents de 2n de Polítiques, coordinant el calendari de realització de les proves d'avaluació de les diferents assignatures. Aquestes mesures fomenten una aproximació més col.lectiva, més global, a la mesura del progrés dels alumnes, i a més permeten detectar problemes de caràcter més estructural, que un docent individualment considerat pot no detectar.

També s'obre ara el període de realització d'enquestes d'avaluació de la docència per part de l'alumnat. La UAB ha optat (per raons económiques, entre d'altres) per un model d'enquestes on-line, que ha tingut, en la primera ronda, una taxa de participació molt baixa. Cal, però, creure que aquesta tendència s'inverteixi en el futur: l'opinió dels estudiants, com a destinataris del servei docent, és simplement insubstituïble com a eina de coneixement i d'avaluació de la realitat. (Per saber quines són les assignatures que seran ara objecte d'avaluació, mireu a la Intranet, a CDS > Campus docent professor > Consulta d'àmbit d'enquestes).

La qüestió, però, és per a què serveix tot això. Si no se'n fa res, si res no té conseqüències, aleshores és millor no perdre el temps. Aquesta actitud, exactament cínica, s'ha extès. Però ja no val: el sistema i la própia realitat ens tornen a posar davant la necessitat de remangar-nos i tornar a revisar el que fem. La constatació de les mancances expressives de bona part de l'alumnat; la detecció de buits o de duplicitats en les matèries que s'imparteixen; o la possibilitat, que es veu aparèixer en l'horitzó, d'un nou canvi, deixant els graus en tres cursos i modificant, en conseqüència, tant els seus continguts com els dels Màsters, faran necessari raonar sobre la base de coneixements reals sobre allò que fem, com ho fem, i quines conseqüències té. I després de raonar, actuar: canviar, netejar, posar al dia.

Joan Botella, Degà

 
     
  ÉS NOTÍCIA
   
  TROBADA D'ANTICS ALUMNES DE LES 25 PROMOCIONS DE SOCIOLOGIA I POLÍTIQUES DE LA UAB
   


Un grup d'estudiants de la primera promoció de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia han organitzat una Trobada de les 25 promocions d'exalumnes, amb el suport del Deganat de la Facultat i la col·laboració d'Alumni UAB i Amics de la UAB.

L'acte tindrà lloc el proper dia 30 de maig a la Sala d'Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. La benvinguda anirà a càrrec del Dr. Joan Botella, actual degà de la facultat, i també hi intervindran la Dra. Teresa Torns, professora de sociologia, i els exalumnes Roger Lloret i Ernesto Pascual.

A les 21h es realitzarà un sopar a l'Hotel Campus. Si hi voleu assistir, cal que ho feu constar al formulari d'inscripció i que realitzeu un pagament de 27 euros abans del proper dimarts 20 de maig al següent compte de Catalunya Caixa: ES47 2013 0692 88 0201792270 (Titular: Associació d'Amics de la UAB). És molt important que indiqueu els vostres nom i cognoms al concepte de l' ingrés.

  OBERTES LES INSCRIPCIONS PER A LES PRÀCTIQUES ERASMUS
   

El 5 de maig es va obrir la convocatòria per a les pràctiques Erasmus, d'aquesta manera els estudiants poden optar a realitzar durant un període determinat pràctiques laboral a empreses estrangeres, per a entendre i aprendre de les necessitats i exigències que es demanes al mercat comunitari europeu.

  MILLOREN EL SERVEI D'ORIENTACIÓ LABORAL DEL COL·LEGI DE POLITÒLEGS I SOCIÒLEGS
   


El Col·legi i la Fundació Obra Social "la Caixa" han signat un conveni per afavorir la recerca de feina i l'assessorament de col·legiats i col·legiades que permetrà potenciar els serveis i accions que s'han desenvolupat fins al moment. En el cas de les orientacions laborals, aquest servei ja ha anat funcionant en els darrers dos anys, durant els quals es van oferir fins a cinquanta-set orientacions.

  L'OBSERVATORI PER LA IGUALTAT SEGUEIX FOMENTANT ESPAIS LLIURES DE DISCRIMINACIÓ
   

L'Observatori per a la Igualtat engega la tercera fase de la campanya "#comunicaccio" amb la que vol confeccionar una xarxa de zones lliures de discriminació. Des de l'Observatori per a la Igualtat de la UAB es vol fer un pas més per avançar cap a una universitat lliure de discriminacions, instant a tota la comunitat universitària a adoptar un compromís en la prevenció i l'acció contra qualsevol tipus de discriminació.

  S'INICIA LA FASE D'INSCRIPCIÓ LLIURE PELS CAMPS DE TREBALL PER L'ESTIU 2014
   

Per a tots aquells estudiants amb ganes de passar un estiu diferent i compromès amb ganes de compartir bons moments amb d'altres joves i col·laborar en la millora de diferents aspectes del paisatge, l'arqueologia, la natura o els grups humans. La Direcció General de Joventut posa a disposició des d'avui al migdia, l'oferta de places vacants a la campanya de Camps de Treball 2014.

   
  Si ens voleu fer arribar alguna notícia que creieu interessant difondre a través del butlletí, envieu-nos-la a fcps.butlleti@uab.cat
  Si voleu opinar i aportar propostes per millorar el butlletí:   http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1317986979&ref=ts
  Si us voleu donar de baixa envieu un missatge a fcps.butlleti@uab.cat
 
 
AGENDA
 

26/05/2014, 12:00 h, Sala Àngels Torrents del CED

"¿Qué ves cuando me ves? Auto-atribución y hetero-atribución de la identidad racial en Uruguay", a càrrec de Wanda Cabella, Investigadora en el Programa de Población, Unidad Multidisciplinaria de la Facultat de Ciències Socials, Universidad de la República, Montevideo. Cicle de conferències CED#30

 

26/05/2014, 19:00 h, CCCB

Taula rodona sobre l'Europa cultural, amb la participació de Cecilia Dreymüller, Raül Romeva i Francesc Serés.

 

29/05/2014 i 30/05/2014, Sala Àngels Torrents del CED

Seminari "Crisis econòmica, vulnerabilitat i migració". Inscripcions fins el 20 de maig.

 

28/05/2014, 18:00 h, Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs

Xerrada "La marca personal per donar-se a conèixer i obtenir contactes".

 

30/05/2014, 19:00 h, CCCB

"Què fa l'espai públic europeu tan europeu?", Conversa entre Hans Ibelings i Eugeni Bach.

 
ENLLAÇOS
 

RUTES PER LA UAB

Coneix millor la UAB, fes rutes.

Enllaç ambles principals rutes per fer marxa i excursió per la UAB.

 
   
       
2014 Universitat Autònoma de Barcelona