GARISSA

El dia 2 d’abril, un grup d’una quinzena d’homes fortament armats, integrats en la guerrilla islamista Al – Xabaab (en àrab, aproximadament “Els Joves”), van assaltar el Col·legi Universitari de Garissa, al nord – est de Kenya, a prop de la frontera amb Somàlia. L’àrea de Garissa és una zona de gran barreja ètnica, lingüística i religiosa, de manera que els assaltants van destriar meticulosament els estudiants, seleccionant primordialment els i les alumnes de raça negra i de religió cristiana.

I amb tota premeditació van començar un ferotge assassinat massiu: al cap d’unes hores, dotzenes d’estudiants (del total d’uns mil que reunia el Col.legi) eren morts; altres es van amagar com van poder. Estranyament, ja que la zona de Garissa és un territori fortament militaritzat, l’exèrcit no va fer acte de presència fins vuit hores més tard; quan van assaltar el Col.legi, van morir tots els assaltants i, segurament, un nombre considerable d’ostatges que haurien pres.

Tot això, ens queda lluny o a prop? El crim va tenir lloc pocs dies després de la caiguda del vol Barcelona – Düsseldorf, amb un nombre de persones mortes (147) pràcticament igual als de Garissa; molts d’ells, catalans, o de la resta d’Espanya, o persones fortament vinculades al nostre país ( com la vintena d’estudiants alemanys de batxillerat que tornaven a casa després de fer una estada d’intercanvi en un institut del Vallès). Normal, doncs, que l’accident del vol de German Wings tingués un impacte emocional molt fort entre l’opinió pública catalana, els mitjans de comunicació, etc. Però hi ha molta distància entre reconéixer això i exclamar-se, com han fet alguns intrèpids, sobre el nostre cruel racisme anti-africà, en virtut del qual ens sabria molt més greu una mort blanca i cristiana que centenars de morts negres al Kènya.

Això, simplement, no és cert. Però, a més d’òbvies consideracions d’elemental solidaritat humana, un esdeveniment com el de Garissa dóna peu a múltiples aproximacions en una comunitat dedicada a les ciències polítiques i socials.
La zona de Garissa, per exemple. Tothom sap que la gran majoria de les fronteres africanes van ser inventades a distància, dibuixant línies rectes sobre un mapa. Les línies, a l’atzar, parteixen comunitats pel mig o posen junts grups humans que no comparteixen res. I és el cas de la zona fronterera entre Kènya i Somàlia: els somalis eren i són un poble primordialment nòmada, dedicat al pastoreig i, per tant, molt poc sensible als límits administratius. Per això la zona de Garissa és una zona ètnicament i religiosament molt heterogènia: quan Kènya es va proclamar com a Estat independent, el referèndum realitzat a Garissa va donar un resultat favorable a … unir-se a Somàlia i no a Kènya.

Aquest referèndum va ser oblidat, Garissa es va incorporar a Kènya, i s’ha mantingut com una zona dubtosament integrada, i amb molta presència militar. A més, la catàstrofe de Somàlia i la pràctica desaparició de tota autoritat estatal en aquell territori han portat a una situació d’extrema tensió, que es plasma en la violència que hem vist.
De què es parla, doncs, quan parlem d’identitats en aquests territoris? L’encreuament de lleialtats estatals, de religions, d’ètnies, de misèria i de desesperació social, deixa un espai buit on és molt fàcil el sorgiment de forces fanàtiques que, promovent una sola dimensió identitària i portant-la a una posició límit, pot acabar per fer-se amb el control de la societat. Ve al cap la contundent sentència de Salvador Pàniker: “Com més identitat, menys responsabilitat” ( en traducció una mica lliure, però que no traeix l’original).

I una altra dimensió que no voldria oblidar: l’atac a una institució educativa, de nivell superior en aquest cas. Com el cas de les nenes segrestades a Nigèria per Boko Haram (que vol dir “Fora l’educació occidental”),  l’atac a Garissa mostra com el principal enemic de la barbàrie és l’educació, la formació. Quan sentim segons quines anàlisis sobre el funcionament del món educatiu, quan veiem la seva subvaloració per moltes autoritats públiques, val la pena recordar que es tracta d’un bé infinitament valuós, escàs i mal distribuït a escala mundial, i indispensable pel progrés moral i pel desenvolupament de les persones. Garissa té, també per nosaltres, conseqüències morals i també polítiques, de primer ordre.

                                                                 Joan Botella, Degà.

 

 

Accés obert a “Israel i Palestina: un segle de conflicte”

El llibre del professor Ferran Izquierdo explica de forma curta i divulgativa el conflicte. Va ser publicat l’any 2009 per l’editorial Eumo i a partir d’ara es podrà llegir gratuïtament. Més informació

 

 

Pot tenir la llei efectes pedagògics?

Durant els últims anys s'ha estès la idea que la llei també pot tenir efectes pedagògics sobre els ciutadans. Sociòlegs de la UAB i de la UdG aporten la primera evidència empírica de la possible existència d’aquests efectes. Més informació

 

 

La revista "Cafèambllet" arriba a la UAB

Albano Dante, editor de la revista, va visitar el passat 15 d’abril la UAB per explicar el projecte periodístic de la revista catalana. Al llarg d’una hora llarga de xerrada informal, el creador de la publicació va descobrir els secrets de l’èxit de Cafèambllet i va reflexionar sobre les misèries del sistema sanitari català, del qual n’és expert. Va recalcar que l’objectiu principal de la revista és que la informació crítica arribi a gent que normalment no en té accés. Més informació

 

 

La UAB celebra la Diada de Sant Jordi

La UAB celebra la Diada de Sant Jordi amb activitats culturals, lúdiques i solidàries que començaran el dilluns 20 i que s’intensificaran el dia 23 d'abril a la plaça Cívica de la UAB. Més informació

 

 

La UAB, en la vuitena posició mundial del rànquing SIR Iber 2015

La llista situa la UAB en segona posició entre les universitats d'Espanya i en la vuitena en el rànquing internacional d'universitats espanyoles, portugueses i iberoamericanes. Més informació

 

ENTREVISTA


La Júlia Mas Maresma és llicenciada en Sociologia des de l’any 2011. Ha fet estudis de postgrau a la UOC, de conflictologia, especialització familiar i educativa i actualment està duent a terme un curs anual de Facilitació de grups amb Fil a l’Agulla i l’IGOP. També ha treballat com a col·laboradora en diferents recerques i com a tècnica d’igualtat.

- En què consisteix la teva feina? Com vas accedir-hi?
Actualment participo a Projecte ella, que pretén sensibilitzar, analitzar i fer propostes d’intervenció i transformació entorn de les desigualtats, discriminacions i violències que seguim vivim les dones. A Projecte ella treballem amb ens públics (ajuntaments, escoles...), i també privats (fent plans d’igualtat, auditories de gènere...), duent a terme xerrades, tallers, formacions, informes...

- Com valores la formació rebuda a la Facultat?
La valoro, en termes generals, molt positivament. Tot i que amb el pas dels anys i la perspectiva ets més conscient d’algunes qüestions que ja intuïes i que considero que cal reforçar. Una d’elles és la transversalitat de les qüestions de gènere i dels feminismes, per la que es passa molt "de puntetes". No obstant, és una facultat molt activa, on sovint hi ha xerrades, ponències i debats interessants. Vaig formar part de la Junta de la Facultat i això em va permetre adquirir unes habilitats i coneixements molt útils. Va ser una experiència realment enriquidora i de la qual guardo molt bon record.

- Com veus la Facultat des de la pràctica professional, quines coses creus que es podrien millorar?
Estem en un moment on els grans poders vetllen perquè les universitats perdin la seva funció d’educar en l’esperit crític a canvi d’adoctrinar a treballadores, o adequar els estudis i la formació primant la demanda del mercat laboral davant altres funcions que per mi ha de tenir la universitat.

- Quin/s consell/s donaries als futurs politòlegs i sociòlegs de la Facultat?
Aprofiteu al màxim i gaudiu els vostres anys aquí. Estic convençuda que la universitat  ofereix unes possibilitats d’accés i construcció col·lectiva de coneixement, uns marges de llibertat i decisió, i de tastar i apropar-se a diferents qüestions que interessen i motiven que difícilment es repeteixen al llatrg de la vida. I sobretot, encara que soni un pèl coaching, no tingueu por d’un NO: pregunteu al professorat, estireu fils que us interessin, apropeu-vos a allò que us motiva i us encurioseix...