UN CANVI DE DIRECCIÓ…?

L’elecció d’un nou rectorat a la UAB ha començat a fer-se notar. Als pocs dies de la presa de possessió, la reunió del Consell Interuniversitari de Catalunya que havia de donar llum verd als preus públics de matrícula per al proper curs ( mantenint-se els de l’any passat, en la proposta del govern) no va ser plàcida: al costat dels representants dels estudiants, l’oposició de la nova rectora de la UAB, i posteriorment les opinions d’alguns altres rectors, van qüestionar seriosament l’actual sistema de taxes de matrícula.

El nucli de l’argument era que, si el Parlament havia aprovat una moció (amb el vot favorable de diversos grups parlamentaris, inclosos els dos que formen l’actual govern de la Generalitat), en virtut de la qual els preus de matrícula s’havien de reduir en un 30 % el proper any, obrint un horitzó de reduccions continuades per arribar a la gratuïtat en un periode de 10 anys, no hi havia cap raó per a què el propi Govern no faci seva aquesta decisió i la materialitzi en les previsions pel proper curs.

Altres pronunciaments en un sentit similar (articles a la premsa, entrevista a TV3, etc.) confirmen el que es va veure al propi acte de presa de possessió del nou equip rectoral, que és una actitud de discrepància educada però molt raonada i molt contundent, que està servint per refer la unitat de criteri de les diverses universitats catalanes (tots els rectors de les quals, excepte un, s’han adherit als criteris proposats per la rectora de la UAB) i tenint un clar suport de les organitzacions representatives de l’estudiantat.

I un raonament similar s’està difonent en torn de la tan magrejada qüestió del pas a un esquema “3 + 2”. Si ens concentrem només en l’aspecte econòmic, que sembla ser el centre de l’oposició dels col.lectius d’estudiants contra la possible reforma, avui la situació és d’una injustícia flagrant: en els graus on, per imposició de la UE, la durada dels estudis és de 5 anys, o més, com Medicina o Veterinària, tots els cursos tenen un preu de matrícula igual, consistent en la seva consideració com a cursos de Grau. En canvi, en aquells altres estudis en què els Graus duren quatre anys i han de continuar-se, obligatòriament, amb un Màster, per a poder exercir professionalment (com Dret o Educació), el “cinquè any” no té preu de Grau sinó de Màster, molt més car.

Per això, l’aproximació dels preus dels dos tipus de titulació és una exigència. Si el cicle formatiu que ha de tenir un titulat superior és de, diguem, 5 anys, no té sentit que els preus es diferenciïn d’un any a l’altre; quan les Llicenciatures, antecedents dels Graus, duraven 4 o 5 anys, tots ells tenien la mateixa consideració i les mateixes taxes.

I no val dir que el sistema de “Beques Equitat” compensa les dificultats que puguin sorgir. Per dues raons: en primer lloc, per què les beques han d’operar després del preu, i no abans; i en segon lloc, per què prendre com a referència el nivell d’ingressos declarat per les famílies en l’Impost sobre la renda de les Persones Físiques discrimina d’una forma brutal contra els assalariats (que no poden dissimular ingressos) i a favor d’aquelles categories sòcio – econòmiques que, per les pròpies característiques del sistema fiscal espanyol, tenen rendes menys transparents: empresaris, treballadors autònoms, rentistes, etc.I aquesta diferenciació s’assembla massa a una distinció de classes com per què els responsables puguin dormir tranquils.

Sembla, doncs, dibuixar-se a escala del sistema universitari un panorama diferent del que haviem vist en l’última dècada. S’haurà de veure fins a quin punt aquesta reorientació es tradueix en polítiques efectivament diferents; però de moment, cal parlar d’un gir prometedor.

Joan Botella, Degà

 

Arboix es mostra partidària de no modificar els estudis sense garantir un mateix preu a tots els cursos

Margarita Arboix, rectora de la UAB, va concedir una entrevista al programa "Els matins" de TV3 el 20 de juny on es va referir al cost de les matrícules i a les seves prioritats com a rectora. Arboix es va posicionar a favor de no modificar l'estructura dels estudis sense garantir que no s'encareixin. Més informació

 

 

Mentor. 1r Semestre curs 2016/2017

Inscripcions del dia 1 al 27 de juny. El Mentor vol facilitar l’estada dels estudiants internacionals a la UAB i oferir el suport d’estudiants locals als estudiants d’altres països, i així, facilitar la seva integració al món acadèmic, social i cultural de la UAB. Alhora, la participació al Mentor proporcionarà una experiència positiva d’intercanvi cultural i de lleure entre els estudiants internacionals i els locals. Més informació

 

 

La UAB impartirà setze mínors el curs 2016-2017

El proper curs, la UAB oferirà setze mínors, itineraris organitzats per un centre de la UAB i adreçat a estudiants de diferents titulacions de grau i que tenen com a finalitat que l'estudiant assoleixi competències pròpies d'un àmbit diferent del que constitueix el nucli principal de la seva titulació de grau mitjançant assignatures d'altres plans d'estudis. Més informació

 

 

Horaris del curs 2016-2017

Ja podeu consultar al web els horaris d'assignatures del curs 2016-2017 amb el professorat que l'impartirà. Més informació

 

 

Jornades sobre la Revolució Russa del 1917

La Revolució Russa de 1917, més que un episodi polític esdevingut en un país determinat, va ser un punt nodal d’articulació de múltiples problemàtiques d’abast mundial inherents a la modernitat, així com de debats importants que convé recuperar, especialment aquells que van quedar ofegats per l’estalinisme i ignorats per altres actors intel•lectuals i polítics. Més informació

 

 

El còmic underground sorgit durant la transició s'exposa a la UAB

Durant la transició democràtica, el Comix o còmic underground es convertiria en el testimoni extraoficial de la realitat social i de la joventut del moment. Aquesta mostra -comissariada pels alumnes d'un màster- vol donar a conèixer una part essencial en l'evolució de la il•lustració que fou gestada a Barcelona. Més informació

 

 

Enquesta sobre el grau de satisfacció dels titulats

Us informem que des del 13 de juny i fins al 18 de novembre de 2016 estarà activa l’enquesta sobre el grau de satisfacció dels titulats de la UAB, adreçada a titulats de graus, màster universitari, llicenciatures, diplomatures i enginyeries del curs acadèmic 2015-2016. Més informació

 

ENTREVISTA

La  Elena Longares Hernández ha treballat com a tècnica analista a DEP Institut Actualment treballa com a tècnica de projectes a Gais Positius

En què consisteix la teva feina? Com vas accedir-hi?

Vaig iniciar un voluntariat el 2011 a la Coordinadora LGTB de Catalunya al servei d’atenció telèfonica 900Rosa. Al cap d’un any i mig em van contractar com a Coordinadora de Projectes de la mateixa entitat. Al desembre del 2013 l’entitat va haver de tancar degut a les retallades del Pla Nacional de la Sida, però vam poder salvar alguns projectes que desenvolupo actualment a Gais Positius. Actualment sóc la responsable de la formació i del voluntariat a l’entitat i desenvolupo projectes de reducció de riscos en consum de drogues, promoció de la salut sexual al col•lectiu LGTBI, així com projectes amb dones transsenxuals treballadores del sexe i del col•lectiu LGTBI en relació als seus drets, especialment drets LGTBI i drets sexuals.

Com valores la formació rebuda a la Facultat?

És una formació molt completa que et proporciona eines i recursos per a apropar-te al món, entendre’l, saber com funciona des de molts àmbits diferents. La formació m’ha servit, en part, per a poder treballar en diverses feines al llarg de la meva vida, però també per a poder desenvolupar un activisme, en el meu cas des de l’àmbit LGTBI, especialment pel que fa als recursos necessaris, però també per a poder realitzar incidència política.

Com veus la Facultat des de la pràctica professional, quines coses creus que es podrien millorar?

En primer lloc, la formació teòrica que vaig rebre trobo que va ser molt àmplia i que ajudava a tenir un bon mapa sobre la nostra realitat i la societat. A més, cal fer palès que no només rebíem una formació teòrica clàssica, sinó també contemporània i actualitzada, fet que, personalment, m’ha servit i la valoro molt positivament, així com la formació més tècnica.

El que sí vaig trobar a faltar era el mapa de recursos administratius, polítics i tècnics que existeixen en el nostre entorn. Tan per a la cerca de feina, com per a conèixer les possibles aplicacions pràctiques i els entorns on la sociologia hi te un espai, sigui quin sigui aquest espai. És a dir, les aplicacions pràctiques, actuals en el nostre entorn que te la sociologia.
 
Quins consells donaries als futurs politòlegs i sociòlegs de la Facultat?

Bé, no donaria consells, donat que segurament vivim situacions diferents, no equiparables, però puc aportar des de la meva experiència vital que aprenguin allò que els i les motivi, que aprofitin qualsevol aprenentatge, sempre d’allò que les i els agradi. Els estudis en sociologia ens donen recursos per a entendre el món, per tan, podem accedir a qualsevol carrera professional que ens interessi  i ens agradi. Per a mi, no tancar-se portes ha estat la clau de poder desenvolupar una feina que m’encanta i espero que pugui ser així al llarg de tota la meva vida.

Si vols contactar amb la Elena:
elena.longares@gmail.com

 

Agenda

No se ha recibido la lista de noticias: ERROR= -4