Butlletí de juliol

 Butlletí núm. 3 - Juliol 2018         

Estudi d'impacte del Programa Argó

Us presentem els principals resultats d’un estudi que ha avaluat l’impacte que ha tingut el Programa Argó en aspectes relacionats amb la transició secundària-universitat, l’orientació i l’ocupabilitat a partir d'un qüestionari enviat a l'alumnat que ha participat en les estades i els assessoraments, l’alumnat guanyador del Premi Argó per a treballs de recerca i projectes finals, els centres de secundària i el professorat de la Universitat Autònoma de Barcelona que ha col·laborat. 

El Programa Argó estima que un total de 8.000 persones, entre alumnat i professorat de centres de secundària i universitat, han participat durant aquests 15 anys. S’ha enviat el qüestionari al total de la població d’estudi, rebent un 15% de respostes completes. Per tant, un total de 1.179 persones participants conformen la mostra del qüestionari.

Núvol de paraules de valoració de l’experiència descrita per les persones participants en l'estudi

Llegir més

Trobada d’educació física: càpsules d’aprenentatge cooperatiu


L’últim cap de setmana d’abril, es va celebrar la Trobada d’educació física: càpsules d’aprenentatge cooperatiu, organitzades per l’equip de l’ICE de la UAB Grup de formadors i investigació en metodologies globalitzadores, estratègies cooperatives i avaluació formativa en l'Educació Física. Aquesta trobada es va fer amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallés, i es va realitzar a l’Escola Turó de Can Mates d’aquesta localitat.
Va ser una trobada molt dinàmica a la qual, al llarg del matí, les persones participants van assistir a dos tallers dels 12 que es van realitzar. La trobada es va iniciar amb una petita presentació i va finalitzar amb una dinàmica on les persones assistents van realitzar diverses aportacions. Al llarg de la trobada es va crear un entorn de reflexió motriu que va girar envers l’aprenentatge cooperatiu en l’àmbit de l’Educació Física. 

Celebració del Dia d'Europa


Dimecres 9 de maig va tenir lloc la celebració del Dia d’Europa a càrrec del Centre de Documentació Europea (CDE) de la UAB amb col·laboració de l’ICE. Durant tot el matí, 250 estudiants de 4t d’ESO i 1er de Batxillerat de 7 centres educatius de secundària d’arreu de Catalunya van reunir-se a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia de la UAB per aprendre què és la Unió Europea i el seu funcionament. La cap de premsa de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Laura Rahola, va fer una presentació molt amena de les característiques principals de la UE. L’Aida Galán, estudiant en pràctiques al CDE, va presentar breument què ofereix el CDE als estudiants de secundària. La part més divertida de la sessió matinal va ser el Joc de la UE que va dinamitzar en anglès el doctorand del Departament de Geografia, Francesco Camonita. Un joc que plantejava moltes preguntes sobre la UE a tots l’alumnat assistents, amb premis inclosos!

Els compositors entren a l'aula

El projecte Els compositors entren a l'aula neix a partir d’una idea que té els seus orígens al Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, una idea que es va desenvolupar en l’equip de treball Músiques del Món, Contemporànies i Modernes de l'ICE de la mateixa universitat, i que ha estat impulsada pel Servei Educatiu de l'Auditori de Barcelona.

Aquest projecte treballa amb obres musicals contemporànies, invita els músics que les han composades i implica professorat i alumnat de Primària, que escolten, composen, interpreten, debaten i acaben mostrant les seves obres en petits concerts íntims. Una proposta que vol ensenyar a gaudir de la música.

Lliurament de premis del Programa Argó a treballs de recerca de Batxillerat

Dimecres 20 de juny, la sala d’Actes del Rectorat es va omplir pel lliurament del 15è Premi Argó a treballs de recerca de batxillerat. Una quarantena d’estudiants de secundària acompanyats dels seus tutors i familiars, van rebre mencions i premis per treballs realitzats en les diferents àrees de coneixement.

El jurat, presidit per Jordi Barbé –coordinador per a les relacions amb l’ensenyament secundari–, va atorgar 18 premis (primers, segons i tercers) i 24 mencions honorífiques als alumnes de batxillerat. Els guardonats amb els primers premis de cada categoria –Argó, Humanitats i Ciències Socials, Ciències, Biociències, Art i Tecnologia– van poder exposar el seu treball de recerca i explicar les seves hipòtesis i conclusions a tot l’auditori. 

Iniciativa STEM amb tu


STEM amb tu és una iniciativa ideada per l’Associació de Dones Investigadores i Tecnològiques a Catalunya (AMIT-CAT) que té com a objectiu fomentar les vocacions en ciències, tecnologia, enginyeries i matemàtiques, que integra la dimensió de gènere i que pretén garantir les mateixes oportunitats d’èxit laboral per noies i nois.

Va dirigida a l’alumnat de segon i tercer d’ESO de centres educatius de Catalunya. Vol lluitar contra els estereotips i pressions socials que generen professions altament feminitzades o masculinitzades. Vol donar visibilitat a les dones científiques i tecnòlogues tot i parlant dels biaixos i discriminacions de gènere al mateix temps que aportar models i exemples a les noies perquè es puguin sentir identificades i atretes amb les professions del futur.

Consisteix en la realització de xerrades divulgatives realitzades als centres educatius per part de les ambaixadores de la iniciativa. Des de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues a Catalunya (AMIT-CAT), amb la col·laboració del ICE de la UAB i el patrocini de l‘Institut d’Estudis Catalans, s'obre el procés de candidatures de les ambaixadores.

IX Jornada sobre experiències innovadores a secundària

Dijous 28 de juny es va celebrar la IX Jornada sobre experiències innovadores a secundària a la Facultat de Lletres de la UAB. La jornada va tractar els vincles entre la família i l'escola. Aquesta jornada, amb 350 persones inscrites, va estar oberta a tots els claustres per fer la síntesi dels àmbits treballats i encetar les noves propostes per al curs següent.

La xarxa d’instituts innovadors associats a l’ICE de la UAB neix l’any 2007 amb la voluntat de trobar un espai de reflexió i debat cooperatiu entre diferents centres. 4 centres van iniciar la xarxa d’instituts innovadors a l’any 2007 (IES Badalona 9, IES d’Olesa de Montserrat, IES Montgròs Sant Pere de Ribes i l’Institut Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d’Anoia). La voluntat dels líders pedagògics dels quatre projectes educatius era la de pensar, conjuntament, compartint objectius i recursos, unificant capacitats i esforços, i relacionant les accions. Globalment ha representat per cada un dels instituts que hi ha participat, una altra manera de fer formació basada en l’autoformació d’un grup estable de centres educatius amb voluntat innovadora i alhora una possibilitat de triangular la innovació, l’experimentació i la formació.

En aquest moment tenim dues xarxes d’instituts innovadors amb un total de 23 centres on equips directius de 23 centres es troben una vegada al mes per intercanviar experiències i reflexionar.

En tots aquests anys d’història de la xarxa d’instituts innovadors s’han compartit experiències d’atenció a tot l’alumnat, d’organització de centre, de desenvolupament de currículum, de gestió d’aula i d’avaluació, d’organització i utilització de les eines TIC, d’estratègies d’acollida de professorat i d’alumnat, de treball cooperatiu, de treball per projectes cooperatius amb l’alumnat, d’educació emocional, d’experiències sobre projectes d’aplicació de les intel·ligències múltiples, de reflexió sobre els espais i els horaris escolars, sempre amb la mirada dirigida a aconseguir centres dinàmics i que facilitin l’educació de persones compromeses amb el món.
Des de fa nou anys, la feina de les xarxes finalitza amb una jornada amb la finalitat de compartir la feina feta a les xarxes durant tot l’any amb els claustres de tots els centres. La jornada d’aquest any es titula “Vincles entre família i escola: converses i reptes comuns”.

Aquest curs 2017-18, la xarxa ha reflexionat sobre com millorar els vincles família–escola, compartint experiències de cada centre, discutint articles o reflexionant entre els membres de la xarxa. L’objectiu va ser obrir els coneixements i les experiències a tothom. Els membres que participen a la xarxa van comentar que és impossible parlar de vincles família-escola sense tenir en compte tots els agents, i per això, en aquesta jornada a més de docents, van participar una trentena de pares i mares i 32 alumnes dels centres educatius.

L'expert en educació Carles Parellada va parlar sobre si l'educació va més enllà de l'aprenentatge, si és quelcom compartit i, en aquest sentit, quin és el lloc de les famílies i dels centres educatius. Després de la pausa es van dur a terme diversos tallers de discussió sobre les conferències i, posteriorment, es van posar en comú.
Properes activitats


Al setembre obrirem el periode per matricular-se al curs de formació Formador en Centre, una nova iniciativa de l'ICE. L'objectiu és proporcionar als participants els coneixements i les eines necessàries per oferir suport teòric i pràctic a les escoles i instituts que es plantegen un procés de reflexió i millora. El curs té una durada de 60 hores i es durà a terme del 15 de gener al 7 de febrer de 2019.
 



Les XIV Jornades d’Innovació a l'Educació Infantil es duran a terme el 26 i 27 d'octubre de 2018 al campus de Bellaterra de la Universitat Autònoma de Barcelona. Les jornades s'emmarquen sota el títol Qui educa avui? i han estat pensades per oferir un espai de reflexió i d'intercanvi entre professionals de l'escola i serveis educatius que vetllen també per l'atenció als infants i les seves famílies. 

Les activitats que s'oferiran seran dues conferències dialògiques, diverses taules d'experiències i s'escoltaran històries de vida. Per assistir-hi, cal inscriure's en aquest enllaç.
 



Ja hem obert les inscripcions al Simposi d'aprenentatge globalitzat i per projectes, que es durà a terme els dies 23 i 24 de novembre. És un simposi que abasta totes les etapes educatives no universitàries i que combinarà l’exposició de plantejaments acadèmics sobre l’aprenentatge globalitzat amb l’exposició d’experiències de treball en aquesta línia. Pretenem afavorir un aprenentatge escolar que sigui útil per formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, amb prou eines i coneixements per ser autònoms i capaços de resoldre els reptes vitals en cooperació amb els altres. 
Segueix-nos a:
Pàgina web
Twitter
Facebook
Copyright © 2018 UAB-ICE, All rights reserved.