ciències

Tornar a l'índex Altres números

NOTÍCIES amb la col·laboració de l’Associació de Professors de Física i Química de Catalunya

L’any mundial de la Física 2005 és a la recta final

Per la descripció de les activitat proposades per Batxillerat entreu a :

http://fisicaiquimica.org/ o bé a http://www.xtec.es/cdec/index.htm a la columna de l’esquerra, sobre el logo de l’Any Mundial de la Física.

Recordeu d’enviar els resultat de les vostres activitats o, si ho considereu oportú, de qualsevol activitat que heu realitzat en motiu de l’Any Mundial de la Física. Sembla que es prepara un acte de reconeixement a tots els centres participants.

A dalt

Entreu a la informació de "La màgia dels superconductors", exposició que recorre Catalunya

És interessant per als nostres alumnes, ja que els ajuda a conèixer la realitat dels estudis i aplicacions de la ciència. Aquesta exposició, després d'estar a Barcelona, inicia el seu recorregut per diverses localitats catalanes. Té el material de suport en format web, amb referències i bibliografia molt complerta. Hi podeu accedir a partir de la nostra pàgina: http://fisicaiquimica.org/

Mireu si us interessa treballar el tema i envieu suggeriments al correu de l’apFQc o directament a mpuigver@xtec.net.

La Jornada del 16 de novembre

El dia 16 de novembre es va realitzar una jornada de matí i tarda a l’IEC amb el títol "Les innovacions en física i química i l’actualització del currículum". Hi hagué conferències sobre nanotecnologia, nous materials, supercomputació quàntica, levitació magnètica, i idees sobre com renovar el currículum. En trobareu informació a http://scq.qo.ub.es/scq/ i http://www.scf-iec.org/.

Què tal si féssim pinya per un batxillerat de ciències de veritat?

Fòrum d'Educació

Us animem a participar en el fòrum d’educació, penjat a xtec, directament o a través de propostes col·lectives. Si ho preferiu, nosaltres mateixos podríem recollir alguna de les vostres propostes per correu electrònic.

A dalt

Cursos de formació i altres convocatòries

Les trobareu actualitzades a la nostra web.

Rosa M Melià Avià

Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya

Jornades sobre l'Ensenyament de la Química (www.quimibal.org/jeq)

El passats dies 14, 15 i 16 d’octubre es varen celebrar a l’Auditórium de Palma de Mallorca les Jornades sobre l’ensenyament de la Química organitzades per l’Associació de Químics de les Illes Balears.

Varen participar-hi prop de 120 professors i professores de 14 comunitats autònomes, dels quals aproximadament un 70 % era professorat de secundària, tant de centres privats com de públics, i la resta, docents d’universitat.

L’eix conductor de les Jornades varen ser les ponències:

• Quina química hem d’ensenyar en el segle XXI?
  • La motivació dels estudiant per  l’estudi de la química
  • L’aplicació de les noves tecnologies a l’ensenyament de la química
  • El grau de química en el marc de l’espai europeu d’educació superior

Van ser desenvolupades, respectivament, per Miguel Ángel Gómez Crespo de l’IES Victoria Kent (Madrid),  Carles Furió del departament de Ciències experimentals i socials de la Universitat de València,  Neus Sanmartí del departament de Didàctica de les ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona i Josefa Donoso del departament de Química de la Universitat de les Illes Balears.

També es varen presentar vint-i-nou comunicacions orals relacionades amb aquestes i d’altres temàtiques, proporcionant una visió completa dels diferents aspectes relacionats amb l’ensenyament de la química.

L’interès de les Jornades no es va centrar únicament en el gran nivell de les ponències i comunicacions, sinó també en l’intercanvi d’experiències entre el professorat de diferents comunitats autònomes i nivells educatius, un dels objectius de les Jornades, així com en l’apropament entre la secundària i la universitat a través d’un coneixement del que s’està realitzant en aquests dos nivells educatius.

Aquestes Jornades han tengut un gran suport institucional, tant als actes d’inauguració com de cloenda, amb l’assistència dels senyors Juan López, sotsdirector general d’Ordenació Acadèmica del Ministeri de Educació i Ciència;  Baldomero López, president de l’ANQUE,  Rafel Bosch i Joana  Rosselló, directors generals de la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears,  Begoña Moragues, regidora de l’Ajuntament de Palma i Avel·lí Blasco, rector de la Universitat de les Illes Balears, a més d’Enrique Gómez, degà del Col·legi de Químics i Joan Frau, president de l’Associació de Químics de les Illes Balears.

A l’hora de finalitzar, es va aprovar una “Declaració sobre l’Ensenyament de la Química”i es va posar de manifest l’interès dels participants que aquestes Jornades tenguin una continuïtat de manera que l’associació d’alguna altra comunitat autònoma reprengui el compromís d’organitzar una segona edició.

Distribució de participants per comunitats i sector d’ocupació

Comunitat

Secundària