185
març-abril 2012
Sabies que...

El dilema ensenyament i aprenentatge
Loris Malaguzzi

Plana oberta

Una manera viva d’aprendre què és la primavera
Nieves Montero

Educar
de 0 a 6 anys

El joc en el currículum
Constance Kamii

Bones pensades

Les ombres mentideres
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3

Relació a través del llenguatge entre l’educadora i els infants del grup
Katalin Hevesi

L'entrevista

Conversa amb David Aparicio
Gemma Tramullas

Escola 3-6

Del guix al llapis digital: una nova metodologia
Esther Martínezs

Sortim al parc
Equip de parvulari escola Parc del Guinardó
Infant i societat
Polítiques de desenvolupament de les escoles bressol
Aldo Fortunati
El conte
Contes amb vareta màgica
Elisabet Abeyà
 

Sabies que...

 

El dilema ensenyament i aprenentatge
Loris Malaguzzi

Plana oberta

 

Una manera viva d’aprendre què és la primavera
Nieves Montero

A la nostra escoleta el contacte amb la natura forma part del nostre dia a dia permanentment. El nostre pati és un jardí on els tarongers i llimoners lluiten per deixar passar entre les seves branques els raigs intensos de la llum del sol. Aquest és el nostre petit tresor, ja que així tenim la millor oportunitat d’estar en contacte amb el món natural que ens envolta i aprendre’n dia a dia coses noves: de la terra i del sol, dels petits animalets i les plantes.

Educar
de 0 a 6 anys

 

El joc en el currículum
Constance Kamii
El currículum de l’escola d’educació infantil tradicional fonamentat en el joc va ser creat per assaig i error, com una peça d’artesania. Ja és hora de desenvolupar-lo, com en la medicina, que va avançar mitjançant recerca científica i teoria.
Bones Pensades
Les ombres mentideres
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3

Relació a través del llenguatge entre l’educadora i els infants del grup
Katalin Hevesi

Unes observacions que posaven en evidència el retard en el llenguatge dels nens que vivien en una institució, en comparació amb els nens educats a casa seva, van incitar els observadors a estudiar la relació verbal adult-nen en col•lectivitat. Diverses enquestes sobre el llenguatge dels treballadors de les escoles bressol o en maternitats han posat en evidència la successió de trets negatius en el llenguatge de les auxiliars. La majoria de vegades el seu llenguatge consisteix en ordres, prohibicions..., sovint donen als nens respostes impersonals, sense contingut, el vocabulari és pobre. Tot això es manifesta sobretot amb els nens petits, just quan comencen a parlar, o amb els nadons que encara no parlen.


L'entrevista

Conversa amb David Aparicio
Gemma Tramullas
La seva veu inspira confiança; la seva actitud, serenitat, i la seva mirada, tendresa. No diu «això és així», sinó «a mi em sembla que això és així». És de les poques persones alienes a la família a qui una mare confiaria el seu bebè a ulls clucs, malgrat ser home. Malgrat ser home perquè, en ple segle XXI, és una raresa veure una cara adulta masculina en una escola bressol. El David pertany a l’1,4% de mestres d’educació infantil –11 homes davant 713 dones– que atenen els infants de 0 a 3 anys a les escoles bressol municipals de Barcelona.

Escola 3-6

 

Del guix al llapis digital: una nova metodologia
Esther Martínez

En aquests darrers anys el nostre entorn ha patit molts canvis socials, polítics i tecnològics, entre d’altres, que han fet que les nostres escoles hagin hagut de buscar diferents camins per apropar-se als infants. Nous currículums per competències, atenció a la diversitat i inserció de les noves tecnologies dins de l’aula, una sèrie de canvis que han provocat un replantejament en la metodologia de treball de les nostres escoles.

Sortim al parc
Equip de parvulari escola Parc del Guinardó

Aprofitant que l’escola es troba dins el parc del Guinardó, els tres grups de parvulari han desenvolupat un projecte comú d’observació i descoberta d’aquest espai ple d’història i d’històries, de plantes i animals, de jardiners i passejants, de formes, de racons, de possibilitats... Un projecte que ha quedat integrat per sempre en la vida del parvulari i en el qual han participat també les famílies.

Infant
i societat

Polítiques de desenvolupament de les escoles bressol
Aldo Fortunati
En un context de gran diversitat i pluralitat pel que fa a l’oferta d’educació infantil, Aldo Fortunati reflexiona sobre com ha de plantejar-se el futur a Itàlia, per oferir un sistema d’escoles bressol que tingui en compte tant la sostenibilitat pel que fa a la identitat, la regulació i la gestió dels recursos, com la preservació i el foment d’uns valors que promoguin les bones pràctiques i donin resposta a les legítimes expectatives de qualitat dels infants i les famílies.

El conte
Contes amb vareta màgica
Elisabet Abeyà
Avui tenim una llegenda que ens explica l'origen d'una illa. L'hem triada perquè la protagonista és una petita fada que fa pràctiques amb la seva vareta màgica i, és clar, a vegades s'equivoca. Per sort ningú la renya, i així ella pot experimentar una vegada i una altra. Si no hagués tingut aquesta oportunitat, ara en aquell racó de la Bretanya hi faltaria una illa. Ens hem de permetre equivocar-nos i hem de deixar que els infants s'equivoquin; si no, aneu a saber quantes coses bones i boniques deixarem perdre!