ADSL, l'accés permanent a Internet  

Per una discussió fonamentalment econòmica sobre les diferents opcions de connexió us recomanem la lectura de l'article de l'Enllaç No. 13 Connexió a la xarxa des de casa: quina és la millor opció? En aquest article s'analitzen les diferents possibilitats que hi ha per connectar a la xarxa i es donen pautes per avaluar quines són les que ens poden interessar més.


 

Què és l'ADSL?

ADSL és l'acrònim d'"Asymetric Digital Subscriber Line", o bé, línia d'abonat digital asimètrica. L'ADSL ens connecta a la xarxa d'accés a Internet del proveïdor amb el que contractem el servei. A diferència de la connexió per mòdem ADSL manté la connexió sempre oberta i per tant podem treballar per Internet mentre, simultàniament, algú a casa fa servir el telèfon.

L'ADSL és un servei regulat, és a dir, que les condicions en que es dóna estan fortament controlades per l'entitat pública que controla les telecomunicacions, la Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (CMT).

A l'Estat Espanyol hi ha tres modalitats de servei:

  • TIPUS A: Cabdal d'entrada de 256 kbps i de sortida de 128
  • TIPUS B: Cabdal d'entrada de 512 kbps i de sortida de 128
  • TIPUS C: Cabdal d'entrada de 2000 kbps i de sortida de 300

Normalment, els dos darrers, per cost, solen associar-se a activitats professionals.

Com podeu veure, la diferència de cabdal entre el que rebem de la xarxa i el que podem enviar determina el qualificatiu d'asimètric d'aquesta tecnologia. (No és l'única tecnologia d'accés asimètrica, de fet, els mòdems que fa servir la majoria de la gent, els de 56kbps, també són asimètrics.)

Un detall important que sol estar amagat a la lletra petita dels contractes és que els proveïdors tenen l'obligació de garantir només el 10 % del cabdal contractat, és a dir que, per una línia tipus A, només ens garantitzen 25,6 kbps d'entrada, que, de fet, és menys que el que ens dóna un mòdem modern. Això és així perquè ADSL s'implanta per zones on tots els abonats de la mateixa zona comparteixen un cabdal d'accés a la xarxa. Si en la zona en que estem hi ha pocs abonats o els que hi ha generen poc tràfic, disposarem de cabdal molt per sobre del garantit, i ens podrem apropar molt al nominal. Aquesta, avui dia, és la situació habitual.


Com es dóna el servei d'ADSL?

ADSL es dóna d'una forma una mica especial: les línies d'abonat les contracten tots els proveïdors del servei a Telefònica. Telefònica divideix el mapa de l'estat en 109 demarcacions a les que dóna el servei i la majoria dels proveïdors actuen a un subconjunt d'aquestes regions. En funció de la distància a la centraleta, de la tecnologia de connexió del bucle d'abonat i dels regeneradors de senyal presents es determina si es pot arribar a donar el servei i, en aquest cas, a quines velocitats.

Telefònica condiciona la línia per donar el servei; la companyia a la que contractem l'ADSL ens fa la facturació, fa l'agregació de les línies que li han contractat i subministra la connexió a Internet. La qualitat percebuda del servei passarà perquè la nostra companyia agregui més o menys usuaris en el mateix entorn residencial, posi més o menys usuaris a compartir l'accés a Internet o doni un millor o pitjor servei d'atenció i resolució d'incidències. Les incidències de línia, independentment de quina companyia ens subministri el servei, però, sempre hauran de ser solucionades per Telefònica.

Hi ha unes planes web del Ministeri de Ciència i Tecnologia que llisten de forma més o menys actualitzada els proveïdors comercials de ADSL i ens permeten saber si un determinat número de telèfon pot disposar, a nivell teòric, del servei: http://www.setsi.mcyt.es/adsl/adsl.htm . Finalment, un cop fem la comanda, els tècnics del proveïdor determinaran de forma empírica les característiques que ens podran oferir en el nostre cas concret.

Per què ens pot interessar l'accés ADSL? En quins casos pot suposar un problema?

 

En general ens interessarà l'accés ADSL si:

1. Volem connexió Internet i volem disposar del nostre telèfon simultàniament.

2. Volem mantenir la connexió a Internet sempre oberta. Això és especialment interessant per l'intercanvi de volums importants d'informació o si es disposa de servidors d'informació.

3. Tenim més d'un equip a connectar a la xarxa. Disposem de més d'un PC a casa i volem navegació simultània.

4. El cabdal que ens dóna el model de telèfon convencional ens resulta insuficient. En aquest cas, com s'ha comentat, hem de tenir molt en compte la lletra petita del contracte i el fet que encara que inicialment disposem de molt ample de banda, el contracte no ens dóna opció a reclamar si aquest ample es degrada de forma notòria.

5. Volem accés a Internet sense els filtres de la xarxa acadèmica: Si fem servir programes P2P "peer-to-peer" per l'intercanvi de material audiovisual (mp3, divX, etc.), la xarxa acadèmica (RedIris) posa filtres que limiten l'ús de la majoria d'aquest tipus de programes. Podem voler ADSL per accedir a la Internet sense aquests filtres.

Contrariament, ens pot resultar problemàtic l'accés via ADSL si:

1. Volem accedir a serveis que només es donen a adreces de la Universitat. A diferència de l'accés remot de la UAB que manté adreces Internet pròpies de la Universitat, l'ADSL ens donarà adreces del nostre proveïdor d'accés que no seran reconegudes per la Universitat com a pròpies i per tant no tindrem accés a la publicació de pàgines web al nostre servidor de la facultat, no podrem enviar correu fent servir els servidors de la Universitat o no podrem accedir a determinades revistes a Internet que validen l'accés per l'adreça IP.

2. Som especialment sensibles a problemes de seguretat. En disposar d'una connexió permanent a Internet, les nostres màquines podran ser més vulnerables a tot tipus d'atacs.

De cara al futur, la Universitat podrà disposar d'un servei d'accés a l'Intranet Corporativa des de l'entorn ADSL, però mentre aquest servei no estigui operatiu, l'única opció que tenim per accedir a adreces de la Universitat serà la connexió tradicional per mòdem.


Hi ha alguna oferta específica per a la comunitat universitària? He de tenir alguna cosa en compte a l'hora de comparar les ofertes i contractar el servei?

El concurs de renovació de l'Anella Científica ha atorgat a Retevisión-Auna la provisió del servei d'accés ADSL al CESCA i a les seves universitats. Aquest servei, que podreu demanar des del gener del 2003, serà d'accés directe a la xarxa acadèmica i, per tant, s'aplicaran els filtres d'aquesta xarxa. Per altra banda, però, podreu disposar d'accés a la xarxa de la Universitat amb adreces pròpies sense limitacions.

A l'hora de valorar les ofertes, a part del cost de la quota mensual i el que us donin l'alta i els equips de connexió de franc, és interessant pensar que si tenim més d'un equip a casa ens pot convenir l'opció de connexió amb router per sobre de la que dóna connexió USB. Amb aquesta opció podrem connectar tota una xarxa local i, si a més disposa de connexió sense fils, podrem interconnectar els nostres equips sense haver de passar cables.

Heu de tenir en compte que en connectar amb ADSL, es sol desar el mòdem tradicional amb el que, si teníeu algun servei associat a aquest aparell (com el de fax o els de control de trucades) us deixaran de funcionar o us poden donar errors. També heu de tenir en compte que els routers i demés dispositius ADSL són especialment sensibles a problemes elèctrics. Per estalviar-vos problemes, si detecteu l'amenaça de tempesta elèctrica o heu de ser fora de casa per un període perllongat de temps, desconnecteu el router i els vostres ordinadors de l'spliter i del corrent elèctric.

 

Elaborat pel Servei d'Informàtica de la Universitat Autònoma de Barcelona
Edifici D 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). 93 581 21 00 Fax: 93 581 20 94
Correu electrònic: enllac@si.uab.es
Data d'actualització: desembre 2002