Una ullada al futur

El Grid Computing o informàtica distribuïda és una de les opcions de futur de la informàtica. Sota el títol “De la informàtica distribuïda a l’e-infraestructura: l’emergent entorn operatiu sota demanda de ciències de la vida”, el Servei d’Informàtica va organitzar aquesta conferència el passat 24 de febrer a la sala d’actes de la facultat de Ciències. Amb una setantena d’assistents, l’enginyer químic d’IBM, Juan José Porta,  va plantejar el paradigma del Grid Computing i les tecnologies de l’Autonomic Computing per tal de resoldre alguns dels problemes més engrescadors de computació i de gestió d’informació en Biociències.

Després de plantejar el problema actual d’integrar els diferents tipus de dades, va dir que la solució passava per estructurar la informació (integrar, administrar i distribuir les dades). Porta va fer especial èmfasi en la necessitat de simplificar l’estructura i de tenir la informació necessària al moment que la necessites. Per això va defensar en tot moment que una de les solucions possibles a aquesta integració total és la tecnologia Grid.

Però què és la tecnologia Grid?

Les Grids (graelles) són un nou tipus de xarxes que permeten a diverses organitzacions disperses geogràficament compartir aplicacions, dades i recursos informàtics. En el futur aquest sistema de xarxes permetrà l'accés a tecnologies de la informació com un servei a través d’Internet amb un sistema de pagament per ús (similar a com es distribueix l’electricitat o l’aigua), eliminant la necessitat per part dels usuaris de desenvolupar i actualitzar permanentment costoses infrastructures informàtiques pròpies.

Segons el doctor Juan José Porta, d’IBM, els principals avantatges que presenten les tecnologies Grid són:

• Menor cost informàtic gràcies a una millor utilització dels recursos
  • Millor col·laboració entre les organitzacions diversificades
  • Possibilitat de crear organitzacions virtuals (intra-empreses o extra-empreses)
  • Capacitat per manejar els problemes a escales no assequibles actualment

Elaborat pel Servei d'Informàtica de la Universitat Autònoma de Barcelona
Edifici D 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). 93 581 21 00 Fax: 93 581 20 94
Correu electrònic: enllac@si.uab.es
Data d'actualització: maig 2003