Revista del Servei d'Informàtica de la UAB

Millores al servei de lectura òptica

 

D'acord amb la millora contínua dels nostres serveis el servei de lectura òptica també s’ha modernitzat. Hem adquirit maquinari i programari nous, per augmentar la capacitat i la qualitat del servei.

Els equips adquirits són:

  • Dues lectores OMR-Scanmarck-2500

  • Dues llicències de programari ExaPlus.

  • Dos ordinadors Pentium II a 350

Les noves lectores tenen una capacitat de lectura de 3500 fulls per hora, poden reconèixer marques fetes amb llapis del tipus 2HB i també marques de bolígraf (excepte el color vermell) a més de distingir diferents graus d’intensitat en les marques amb el que es soluciona la major part d’errors de lectura que fins ara es donaven (quan l'alumne esborrava una marca en lloc de fer l'anul·lació).

Ara podem garantir molt més la disponibilitat del servei ja que en el cas que s'avariés una lectora en disposem d'una altra amb les mateixes prestacions i el mateix entorn de programari.

Un objectiu futur és donar accés a una d'aquestes lectores en règim  d´autoservei per tal d'ampliar l'horari del servei.

Tot i que el producte adquirit és magnífic, estem cooperant amb el fabricant del programari per poder-ne millorar les prestacions. La principal novetat que estem preparant és la utilització via WEB, que permetrà fer les lectures des de qualsevol punt d'accés a Internet amb el que evitarem que us hagueu de desplaçar per corregir exàmens o llegir enquestes.

El nou programari conté moltes de les prestacions del programari  utilitzat fins ara (LOPA) amb la incorporació de millores noves i importants :

  • La configuració personalitzada del full a corregir.

. Configuració dels tipus de discriminació de la intensitat de marques. (discriminació d'esborrats i discriminació de marca i no marca, com hem avançat abans).

  • Exàmens monomarca amb una o vàries respostes vàlides.

  • Exàmens multimarca amb dues respostes vàlides.

  • Gestió de qüestions anul·lades.

Controls de penalització, tant de respostes no vàlides com de respostes en blanc.

  • Elecció del número de decimals en la nota.

I això no ho és tot: per permetre la correció de certs tipus d’exàmens incorporem la funció de traslació automàtica de notes amb altres paràmetres. Es pot realitzar segons dos criteris: indicant el nombre d’alumnes que han de superar una nota en concret, o bé indicant que una nota d'origen es converteixi en una nota destí, aplicant aquesta conversió proporcionalment a la resta. Una vegada establert el criteri de traslació podem escollir dos posibles algoritmes: Lineal i Parabòlic.

Altres millores són:

  • La indicació de respostes i resultats per alumne amb detalls i total per cada pregunta, amb indicació de respostes correctes, errònies i en blanc.

  • Els nous gràfics de resultats de la prova són una informació estadística referent a les notes, la mitja, la mitjana, la moda, la desviació típica i el coeficient d'asimetria.

  • El diagrama de xarxes en el que es visualitzen gràficament les informacions estadístiques prèviament mencionades es modernitza i es veuen més clares. Es poden distribuir els blocs gràfics ordenats amb els intervals assignats pel professor (o també poden ser assignats automàticament segons el sencer més proper a l'arrel quadrada de la mostra).

  • L'ajustament del gràfic al full és totalment automàtic, per permetre la representació d'un elevat nombre d'exàmens.

  • En cadascuna de les preguntes de cada tipus d'examen s’indica el total d'alumnes amb la resposta correcta, incorrecta i en blanc. Amb aquesta informació s'obté el grau de difilcutat de la pregunta així com el grau de discriminació i l'atracció de les repostes.

 

 

Elaborat pel Servei d'Informatica de la Universitat Autònoma de Barcelona
Edifici D 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) Tel.: (93) 581 2100 Fax: (93) 581 20 94
Correu electrònic: enllac@uab.es
Data d'actualització: