Revista del Servei d'Informàtica de la UAB

No parem de crèixer: les xifres canten
 

Infraestructura de xarxa

Tenim una infraestructura de xarxa estesa de més 30 km de fibra òptica i de més de 300 km de cablatge de coure en l’àmbit local del campus de Bellaterra i, amb línies telefòniques de distints cabdals, tenim interconnectades les Escoles de Sabadell, totes les unitats docents i tots els centres adscrits o vinculats que ho han sol·licitat.

Hem instal·lat més de 3.600 punts de connexió en tres anys i ja hem superat els 5.600 punts de connexió a la xarxa. Estem creixent al ritme d’uns 70 punts nous / mes.

Connectivitat a l’Anella Científica

Deixant a banda l’excepció del mes d’octubre de 1998 que vam tenir només un 88.17% de temps de connexió a causa de la caiguda d’un llamp sobre les instal·lacions de comunicacions de l’edifici i el desembre del mateix any per una avaria important del proveïdor, la mitjana de temps de connexió ha estat sempre pel damunt del 98.5% i va assolit el registre màxim de 99.98% el setembre de 1998.

Usuaris actius

Tots els professors, tots els becaris FPI i tot el PAS tenen dret a gaudir dels serveis d’ofimàtica, correu electrònic, accés a Internet i pàgines web (el que, per abreujar, anomenem Servei 2002). Tenim actualment més de 4.500 usuaris actius entre PDI i PAS (la pràctica totalitat) i, potencialment, el 100% dels estudiants, perquè tots els estudiants tenen --pel sol fet de matricular-se--, bústia i adreça de correu electrònic i poden accedir als serveis de la xarxa UAB des del campus o des de casa mitjançant CESAR. Tenim més de 18.000 estudiants que en fas ús habitual i no para de créixer el nombre d’estudiants que s’incorporen a gaudir-ne, mes darrera mes. Ajuntant els tres estaments, els usuaris "addictes" generen més de 30.000 sessions / mes de connexió remota via CESAR.

En tres anys, en les aules informàtiques, hem passat de tenir un lloc de treball per cada 35 estudiants a tenir un lloc de treball per cada 26 estudiants.

Moltes titulacions tenen assignatures en el campus virtual de l’Autònoma Interactiva . Més de 14.000 estudiants i més de 300 professors participen ja en aquesta experiència docent innovadora.

El correu electrònic ja és el mitjà habitual de intercomunicació de la majoria del personal de la UAB. Processem una mitjana de 605.351 missatges / mes (uns 120 missatges / mes i persona) amb un volum de 22.5 Gbs / mes. El nombre d’accessos al directori electrònic (pas obligat pel correu intern i per accedir a les aplicacions corporatives) s’ha multiplicat per 5.43 en un any. Hem passat de 1.054.080 accessos durant 1998 a 5.724.127 accessos durant 1999.

La mitjana d’articles de news llegits durant el darrer semestre ha estat de 915.952 articles / mes. I el nombre de fitxers de web transmesos ha estat de 2.411.556 fitxers web / mes, amb un volum de 4,8 Gbs / mes.

Aplicacions i serveis corporatius

Hem inventariat més de 70 serveis disponibles en el nostre Catàleg de Serveis i tenim més de 30 aplicacions corporatives en règim d’explotació.

Les bases de dades globals de la UAB, que ocupaven 300 Gbs en el 1997, van créixer fins a 601 Gbs a finals de 1998 i han arribat a 1.200 Gbs a finals de 1999. I, a tota pressa, ja estem preparant l’ampliació necessària per afrontar el 2000.

El nombre de servidors a la sala de màquines del SI ha passat de poc més de 20 al 1997 a 50 servidors a finals del 1998 i 64 servidors a dia d’avui. Hem calculat que hi ha més de 2.500 metres de cablatge sota el fals terra de la sala de màquines.

D’un ratio de 500 atencions d’incidències / persona i mes a la Unitat de Sistemes durant 1998, hem passat a 700 atencions d’incidències / persona durant 1999. I la demanda no para de créixer.

El catàleg del Servei de Biblioteques ha rebut 591.388 consultes des de 61 països diferents durant el curs passat. Tenim (a part de DECOMATE II i de la Biblioteca Digital), 49 lectors CD-ROM de bases de dades bibliogràfiques consultables en línia des de qualsevol punt de la xarxa UAB

Hem automatriculat més de 8.800 alumnes, des de 158 poblacions diferents escampades per tota la geografia del país, amb un temps mig de 7 minuts / matrícula. La consulta d’expedients via els caixers de l’entitat bancària, dels terminals d’autoservei propis de la UAB o des de la web, ha estat de 195.544 durant el curs 1998/99 i no para de créixer.

Durant l’any 1999, s’han processat més de 85.000 fulls OCR d’exàmens tipus enquesta i més de 120.000 fulls d’enquestes sobre la qualitat de l’ensenyament.

Atenció als usuaris

El CAS (Centre d’Atenció i Suport) ha passat d’atendre un pic màxim de 2.500 trucades durant juliol 1998 a atendre’n 4.229 durant novembre de 1999. Tenim mesurat que actualment s’estan perdent, per saturació, un 9.98% de les trucades –ja estem plantejant l’ampliació-- i que cada cas o incidència requereix, de mitjana, 1.73 trucades. Més del 70% dels casos són solucionats en primera trucada.

S’han coordinat, cada mes, una mitjana de 73 reparacions de microinformàtica via l’empresa especialitzada resident al campus.

 

Elaborat pel Servei d'Informatica de la Universitat Autònoma de Barcelona
Edifici D 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) Tel.: (93) 581 2100 Fax:(93) 581 20 94
Correu electrònic: enllac@uab.es
Data d'actualització: