Durant els últims anys, el consum de productes audiovisuals a Catalunya
ha anat augmentant i, de ben segur, al llarg d'aquest nou segle, la tendència
és que continui incrementant-se l'oferta i l'ús. Cada vegada hi
ha més programes de ràdio i televisió, més cadenes
i més hores d'emissió.
L'oferta de televisió s'ha multiplicat per 5 en els últims 12
anys. Aquesta expansió tan ràpida de la indústria audiovisual
ha fet necessària la creació d'una entitat que vetlli pel seu
correcte desenvolupament.
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) és un òrgan independent
amb personalitat jurídica pròpia, que emana de la Llei 2/2000
del Parlament de Catalunya, que té com a principal finalitat exercir
un control en els programes i en la publicitat emesos pels serveis de comunicació
audiovisuals gestionats directament per la Generalitat o en règim de
concessió. Altres competències del CAC són: vetllar pel
pluralisme polític, religiós, social, lingüístic,
cultural i garantir el compliment de la normativa vigent.
El 9 d'abril de 2001, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya, va obrir l'Oficina
de Defensa de l'Audiència amb l'objectiu que els usuaris dels mitjans
de comunicació audiovisual poguessin formular els seus suggeriments,
queixes i consultes pel que fa als continguts dels programes i la publicitat
emesos. La Comissió de Reclamacions del Consell de l'Audiovisual de Catalunya atén
i dóna resposta a les peticions que arriben en aquesta oficina.
El 28 de juny de 2004, el programa Entre línies de Televisió
de Catalunya, va emetre un reportatge titulat El Control Televisiu on
s'explica el paper que juga el CAC en el control dels continguts dels programes
i la publicitat emesos a la TV i del funcionament de l'Oficina de Defensa de
l'Audiència.