Innovació en la recerca i en la docència en comunicació (8)

[Resums de les IV Jornades de Recerca en Comunicació dels Països Catalans, 17 de desembre de 2012]

Anàlisis de los relatos audiovisuales sobre civilizaciones y culturas. Representaciones e interpretaciones de los relatos informativos de la televisión
Presentat per: Frederic Guerrero-Solé (UPF)

Universitat Pompeu Fabra i 3 altres universitats
UNICA, Unitat d’Investigació en Comunicació Audiovisual – UPF
Dates: gener 2012-desembre 2014
Investigador principal: Miquel Rodrigo Alsina

Telenoticies: Maies i la fi del mon

Telenotícies 19/12/12: Els maies i la fi del món

El projecte ARACC (Análisis de los relatos audiovisuales sobre civilizaciones y culturas. Representaciones e interpretaciones de los relatos informativos de la televisión- CSO2011-23786) és un projecte finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación. Hi participen, a més de la UPF, la Universidad de Sevilla, la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid i la Universidad de Murcia.

El proyecto propone un enfoque más amplio, centrado en la civilización y la cultura, partiendo del medio como constructor de relatos sobre las civilizaciones y las culturas. Específicamente, el objetivo al final del proyecto será disponer de mejores estrategias de comunicación para la comunicación intercultural. Para ello es necesario disponer del conocimiento de cómo se representan las culturas y las civilizaciones en las televisiones, por los ciudadanos y los expertos. ¿Cómo puede plantearse un diálogo de civilizaciones sin profundizar en las representaciones de estos tres actores? Font

El projecte consta de tres fases:

  1. Anàlisi de la construcció i la representació de civilitzacions i cultures a través d’unitats informatives de 6 canals de televisió
  2. Anàlisi de la percepció dels espectadors
  3. Anàlisi de la interpretació dels experts en aquests àmbits de les mateixes unitats visionades pels espectadors en la segona fase

Hipòtesi de partida: Es produiran contradiccions sensibles entre l’anàlisi dels relats televisius i la interpretació dels espectadors i dels experts.

Tècniques

  • Mostra d’informatius del prime time nocturn: se’n farà una anàlisi de contingut, anàlisi semiòtica, anàlisi crítica del discurs, framing, etc.
    • Canals estatals: TVE, Antena 3, Tele 5
    • Canals autonòmics: TV3, Telemadrid, Canal Sur
  • 8 focus group a Barcelona, Madrid, Múrcia i Sevilla
    • 4 amb joves de més de 30 anys
    • 4 amb adults de més de 40 anys
  • Mètode Delphi amb un panell d’experts format per 15 intel·lectuals de diferents àmbits

———————————————————————————
En voleu saber més?

Miquel Rodrigo Alsina. La comunicación intercultural. Barcelona: Anthropos, 1999.

Deixa un comentari