Sessions de formació sobre el TFG, 15-16 de desembre

Posted in Acadèmic, Formació 02 des. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Ets alumne de 4t de la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB i estàs preparant el Treball de Fi de Grau?

TFG Facultat

El Deganat de la Facultat organitza, conjuntament amb la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, unes sessions de formació per orientar-vos en la redacció i presentació del treball. S’adrecen exclusivament a estudiants de la Facultat que s’hagin matriculat al TFG.


Dilluns, 15 de desembre
Com fer una bona presentació oral del TFG i dubtes sobre el TFG
A càrrec de Virginia Luzón, Carles Llorens i Anna Bosch

Sessió de matí: De les 12 a les 14 h. Inscripció

Sessió de tarda:  De les 16 a les 18 h. Inscripció


Dimarts, 16 de desembre
Recursos, citació i drets d’autor del TFG
A càrrec de Carme Besson i Mònica Gonzàlez (Biblioteca de Comunicació)

Sessió de matí: De les 9 a les 12 h. Inscripció

Sessió de tarda: De les 15 a les 18 h. Inscripció


Totes les sessions es faran a la Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació

Us podeu inscriure a una o a totes dues jornades, segons el vostre interès. Es pot combinar una sessió de matí i una de tarda.

Important! Per accedir a les sessions, serà obligatori haver formalitzat la inscripció abans de l’11 de desembre

Hi ha un límit de 100 places per sessió.

No es faran certificats d’assistència.

Dubtes? Escriviu un correu-e a tfg.fcc@uab.cat

Més informació a la web de la Facultat

Recomanem: Informe sobre l’audiovisual a Catalunya, 2012-2013

Posted in Cinema, Televisió i ràdio 24 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

plato televisio de catalunya

Ens fem ressò de la publicació, ara fa pocs dies, de l’edició 2012-2013 de l’Informe sobre l’audiovisual a Catalunya del Consell Audiovisual del Catalunya (CAC). Podeu descarregar-vos el document -i les edicions anteriors- des de la web del CAC.

L’Informe és un recurs imprescindible per conèixer l’estat de la ràdio i la televisió a Catalunya: legislació, empreses audiovisuals, inversió publicitària, ajuts públics, programació, consum i audiència.


Imatge: Plató de Televisió de Catalunya. Autor: Kippelboy. Font: Wikimedia Commons

III Jornada “Comunicación, Viajes y Aventura”, 28 de novembre

Posted in Acadèmic, Congressos, jornades i premis 21 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Jornada comunicacion viajes y aventura

El Gabinete de Comunicación y Educación i el Máster en Periodismo de Viajes de la UAB organitzen la III Jornada “Comunicación, Viajes y Aventura”, que tindrà lloc el divendres 28 de novembre a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB. El lema d’aquest any és “El viaje que educa y cuenta historias”.

Visiteu la pàgina web de la jornada per conèixer el programa, els ponents i les indicacions per fer la inscripció, que és gratuïta.


En voleu saber més?

El primer congrés es va celebrar el 22 i 23 de novembre de 2012. El seu lema, “El viaje como diálogo intercultural”.

El segon congrés es va celebrar el 22 de novembre de 2013, sota el lema “Comunicando viajes”.

Recomanem: “¡Copiad, malditos!”

Posted in General 19 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Aquesta és l’entrada número 1.000 del blog!!!

Avui us recomanem el documental “¡Copiad, malditos! derechos de autor en la era digital”, que podeu veure gratuïtament per internet a l’adreça https://www.copiadmalditos.net.

Copiad malditos

“¡Copiad, malditos!” és una coproducció del 2010 d’Elegantmobfilms i TVE, escrita i dirigida per Stéphane M. Grueso. El seu propòsit és indagar, de manera amena i instructiva, de quina manera la propietat intel·lectual i els drets d’autor estan presents en la vida diària. Seguint un fil argumental, que és la producció del propi documental i la seva posterior publicació a Internet sota una llicència copyleft, es fa un recorregut pel complex i no sempre intel·ligible món dels drets d’autor a Espanya.

Stéphane i el seu equip tenen la intenció publicar el documental a Internet amb una llicència diferent al copyright, que permeti a tothom visionar-lo, descarregar-lo i copiar-lo lliurement. Però, quins passos hauran de seguir per fer-ho? És més: el seu contracte amb TVE els permetrà fer-ho? Quins permisos han d’obtenir per part de totes les parts implicades? Quines traves els pot posar l’SGAE, a la qual el compositor de la banda sonora està afiliat?

El seu recorregut (físic, i també burocràtic!) ens mostrarà què són els drets morals, els drets d’explotació, el copyright i les llicències Creative Commons. Es parlarà de pirateria, de l’adaptació de la indústria audiovisual a la caiguda de vendes de DVD i d’entrades de cinema (amb l’aparició de plataformes de visionat online com Netflix). De nous sistemes de producció de llargmetratges, com el projecte “El cosmonauta”, finançat pel mateix públic que l’anirà a veure. De la irrupció de les netlabels, petites discogràfiques basades en Internet. De projectes editorials alternatius que han optat per utilitzar llicències Creative Commons. Del ¿discutible? ús del dret de cita que es fa a Youtube…

També es parla del paper de les entitats de gestió de drets, amb un especial protagonisme per a la sempre polèmica SGAE.

Especialment recomanable per a… tots aquells que esteu preparant o teniu previst preparar un projecte audiovisual

A més a més… al blog del projecte trobareu gran quantitat de material addicional

Tingueu en compte que… és un documental de 2010, i potser polèmiques com la de la “llei Sinde” i la del “cànon digital” us sonen una mica passades de moda. Però el contingut és totalment vigent!!!

Recordeu… que el gener de 2015 entrarà en vigor la nova Llei de Propietat Intel·lectual

Copiad malditos

El documental s’ha publicat sota una llicència Creative Commons BY-NC: el podeu veure, descarregar i copiar, sempre que en reconegueu l’autoria i no utilitzeu el material amb finalitats comercials

 


En voleu saber més?

Guia “Recursos audiovisuals i drets d’autor”

Taula rodona: Debatem sobre els estàndards del #periodismedequalitat, 20 de novembre

Posted in Acadèmic, Periodisme 17 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Debat sobre el periodisme de qualitatEl Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura organitza la taula rodona “Debatem sobre els estàndards del periodisme de qualitat”. L’acte tindrà lloc el dijous 20 de novembre a les 12 h, a la Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB.

Hi participaran:

Antonio J. Rodríguez, editor en cap de Playground Magazine

Andreu Gomila, director de Time out

Kim Amor, periodista i fundador de Bauab

Vicent Canet, promotor de la Xarxa Ciutadana pel Dret a la Informació i la Comunicació

Modera:

David Vidal, professor del Departament

Amb la col·laboració de SomAtents

Més informació en aquesta notícia i a l’esdeveniment creat a Facebook.

Antoni Bassas a la Facultat, 18 de novembre

Posted in Acadèmic, Periodisme 13 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

El Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat UAB informa:

Antoni Bassas parla de l’entrevista

La master class serà el proper dimarts 18 de novembre d’11 a 13 h a l’Aula Magna de la Facultat
Antoni Bassas
Antoni Bassas parlarà de diversos temes que han estat i continuen sent claus per formar comunicadors i entendre la importància de determinats gèneres periodístics en l’actual entorn audiovisual, com són l’entrevista, la crònica o el magazine informatius, entre d’altres.
 
Bassas té una llarga trajectòria als mitjans de comunicació tant a la ràdio i a la televisió, com a la premsa escrita. Entre les seves activitats professionals destaquen la direcció del programa “Els matins de Catalunya Ràdio” durant 14 temporades i la corresponsalia de TV3 als Estats Units entre 2009 i 2013. Actualment forma part de l’equip directiu del diari Ara i presenta el programa de televisió en línia “Ara Bassas”.
 
La primera master class, dedicada a l’entrevista, serà el proper dimarts 18 de novembre d’11 a 13 hores a l’Aula Magna de la Facultat.
 
Durant el curs el periodista també parlarà de:

  • La crònica (2 de desembre)
  • El magazine (2 de març)
  • Comparativa informació EUA/Catalunya (5 de març)
  • El directe (16 d’abril)

En voleu saber més?

Obres d’Antoni Bassas a les Biblioteques UAB


Imatge: fotografia d’Antoni Bassas feta per Josep Renalias (Lohen 11), accessible a Wikimedia Commons

Recomanem: “Diaris i revistes: panoràmica editorial i d’audiències a Catalunya (2012-2013)”

Posted in Premsa 11 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Franch, Pere; Guallar, Javier. “Diaris i revistes: panoràmica editorial i d’audiències a Catalunya (2012-2013)”. Anuari de l’Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura, vol. 3 (2014), p. 35-45.
https://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/282067

revistes

Aquest capítol de l’Anuari de l’Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura de 2014 és una útil aproximació, breu i concisa, a la situació de la premsa catalana els anys 2012-2013.

En reproduïm el resum:

“Es presenta una panoràmica de les publicacions periodístiques catalanes durant el bienni 2012-2013. Es mostren les dades d’audiència i de difusió dels principals mitjans d’informació diària (generalista, especialitzada, gratuïta, exclusivament digital i local) i no diària, i es comenten les novetats principals de les capçaleres informatives més importants en el període analitzat. Es mostra també una relació no exhaustiva dels nous mitjans apareguts durant el període, i se’n descriuen les característiques.”

Els autors:

Pere Franch és periodista i professor de la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull

Javier Guallar és documentalista i professor de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona

Conferència de Lluís Bassets a la Facultat, 13 de novembre

Posted in Acadèmic, Periodisme 10 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Lluis Bassets

Lluís Bassets, director de l’edició catalana del diari El País, oferirà la conferència “El País.cat i el futur del periodisme” el dijous 13 de novembre a les 17 h a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB.

Organitza l’acte el Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació.

Més informació


En voleu saber més?

Obres de Lluís Bassets a les biblioteques UAB. El seu últim llibre ha estat El último que apague la luz: sobre la extinción del periodismo (Madrid: Taurus, 2013)

Blog de Lluís Bassets a El País: Del alfiler al elefante

L’edició de Catalunya de El País va néixer a principis d’octubre de 2014. Us en vam parlar aquí.


Font de la imatge

Actes a la Facultat, 10 de novembre

Posted in Acadèmic, Periodisme 07 nov. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Dilluns 10 de novembre el Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació organitza dos actes a la Facultat de Ciències de la Comunicació UAB, en el marc de l’assignatura Escriptura en premsa:

Conferència de Gabriel Jaraba

El professor de la Càtedra Internacional UNESCO Aliança de Civilitzacions d’Alfabetització Mediàtica i Diversitat Cultural, Gabriel Jaraba, analitzarà l’estat actual del negoci de la comunicació i els importants canvis a què s’ha vist sotmès en l’entorn digital.

9 h i 15 h, a l’Aula Magna

Més informació


Conferència de Xavier Albertí

El director artístic del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Xavier Albertí, oferirà la conferència “Thomas Bernhard: un monstruós compositor de paraules”.

11 h, a l’Aula Magna

Més informació


En voleu saber més?

Gabriel Jaraba acaba de publicar el llibre Periodismo en internet: cómo escribir y publicar contenidos de calidad en la red (Barcelona: Robinbook, 2014). El podeu trobar a la Biblioteca.

Obres de Thomas Bernhard (1931-1989) a les Biblioteques UAB

Terminologia de màrqueting digital, del TERMCAT

Posted in Publicitat i màrqueting 29 oct. 2014 by Monica – No hi ha comentaris |

Reproduïm aquesta notícia publicada a la web del TERMCAT el 28 d’octubre de 2014, perquè hem considerat que pot ser de gran interès per a vosaltres:

El TERMCAT presenta la Terminologia de màrqueting digital, una eina per a promoure el mercat digital català

marqueting digital

En l’àmbit del màrqueting digital i els mitjans socials tot està per aprendre i hi ha un gran escenari creatiu per explorar. Les estratègies digitals en màrqueting són una realitat que ha arribat amb una terminologia pròpia. Per aquest motiu, el TERMCAT ha considerat necessària l’elaboració d’un diccionari que contingui la terminologia bàsica d’aquest àmbit.

La tria dels termes, i en molts casos també les denominacions, s’han consensuat a través de les propostes i els comentaris dels usuaris a les xarxes socials. En els casos de termes neològics, un grup d’experts van consensuar en una sessió de treball les millors alternatives catalanes que després van ser avaluades pel Consell Supervisor del TERMCAT.

La Terminologia de màrqueting digital recull més d’un centenar de termes. Cada terme inclou les denominacions i la definició en català, els equivalents en castellà, en francès i anglès, i, en alguns casos, aclariments conceptuals o notes d’exemple. El vocabulari recull termes com ara contingut de marca (per a l’anglès branded content), compromís (per a l’anglès engagement), gestor de comunitats (community manager en anglès), postureig, transmèdia, etc.

El projecte és obert i s’enriqueix amb les propostes que els usuaris volen compartir a les xarxes socials. En el moment de tancar aquesta primera versió del recull, ja s’està treballant en la segona edició on es trobaran termes com lead nurturing, influencergrowth hacking, social loyalty i community gardener. Aquestes són algunes de les propostes que els usuaris han fet arribar pel Twitter. Per participar en el projecte s’han de fer arribar les propostes amb l’etiqueta #màrquetingdigital.

L’obra és fruit de la iniciativa del TERMCAT, i s’ha fet amb l’assessorament de destacats experts de l’àmbit. La publicació s’ha fet coincidir amb la Transmedia Week, i forma part de la col·lecció Diccionaris en Línia, que difon prop de vuitanta repertoris terminològics especialitzats d’àmbits diversos.