La metodologia emprada es situa en el marc de les Històries de Vida. La seva
significació s'inscriu dins una lògica associada a la recuperació de la memòria col.lectiva a través de
la transmissió oral. Alguns autors s'han referit al fet que les Històries de Vida volen fer parlar els
"pobles del silenci". D'acord amb aquesta apreciació, penso que les Històries de Vida tenen la virtud d'oferir
la possibilitat d'aprofundir en el coneixement i en l'anàlisi tant dels fets històrics més immediats com dels
diferents processos socials contemporanis. Aquesta metodologia doncs, permet redescobrir i matisar aspectes que
en la memòria col·lectiva poden ser o haver sigut ignorats, oblidats, o senzillament estigmatitzats.
Un dels períodes històrics del nostre país del qual se n'han fet lectures
interessades que poden haver comportat la manca d'aprofundiment d'alguns aspectes essencials per la seva
comprensió és, sens dubte, el de la dàcada dels anys trenta. Els anys de la Segona República i els de la
Guerra Civil, varen comportar un fort component de confrontació social que sovint ha sigut infravalorat i
menystingut. És paradoxal que la dàcada dels anys trenta encara no hagi passat a la Història com un dels
moments en els quals la societat civil va prendre la iniciativa a nivell col.lectiu de manera que va poder
contribuir d'una manera activa en la presa de decisions públiques.
Els dies 17, 18 i 19 de juliol de 1936 suposen la confirmació de l'aixecament de
sectors significatius de l'estament militar contra les institucions republicanes i provoquen una resposta
popular clarament polititzada i fortament heterogània. A Catalunya aquests esdeveniments situaran a la primera
línia de les representacions públiques dels diversos municipis un conglomerat de forces polítiques i sindicals
de l'espectre polític de l'esquerra que es constituiran sota la forma de comitàs antifeixistes en base a les
diferents correlacions de forces de cada localitat. Es posa de manifest l'existància d'un veritable contrapoder
capitalizat per la CNT que té la intenció d'impulsar un nou ordre revolucionari. Fruit de la interlocució entre
els dirigents revolucionaris i el President Companys es consensua la creació d'un nou organisme. El dia 21 de
juliol de 1936 Companys signa el decret de constitució del Comità Central de Milícies Antifeixistes. Fins a la
seva derogació el 4 d'octubre del mateix any, aquest organisme es convertirà en l'autàntic Govern de Catalunya.
Els comitàs antifeixistes doncs, varen esdevenir el nou marc a partir del qual cal
interpretar els esdeveniments que seguirien. Profundes reformes materialitzades a partir d'ambiciosos projectes
de municipalització, al costat d'un nou ordenament de l'economia productiva en forma de col.lectivitzacions,
poden ser alguns dels exemples de cap a on es volia encaminar el nou ordre social. Però no tot va transcórrer
com molts havien somiat durant tants anys. Al costat d'aquest esforç incalculable de transformacions radicals
en àmbits diversos, en el marc d'un context de Guerra Civil, va fer-se explícita una dinàmica d'activitat
centrada en la depuració d'aquelles persones que eren considerades contràries al procés revolucionari.
Per tal d'aprofundir en la comprensió d'aquest fenomen, alguns dels treballs
d'investigació que formen part de la meva tesi s'han centrat en l'anàlisi en profunditat de dos comitàs
antifeixistes determinats, el de Salt i el d'Orriols, ambdós de la província de Girona. A partir d'un estudi
comparatiu més aviat exhaustiu entre aquests dos comitàs, vaig arribar a formular una doble hipòtesi. Per
una banda, és innegable que la vessant de gestió política d'aquests i tants d'altres comitàs va ser, al meu
entendre, l'element més visible de la seva raó de ser. Però per l'altra, també és innegable que aquests comitàs
es varen veure relacionats, justificadament o no, amb el fenomen de la violància a la rereguarda.
Qui foren en realitat els veritables responsables d'aquesta violància? Sens dubte
foren individus que estaven directament vinculats a comitàs antifeixistes com per exemple el que es va destacar
a la zona d'Orriols o, també, els dels municipis de Salt i Puigcerdà, per citar-ne alguns. Majoritàriament eren
persones amb una forta consciància política que varen actuar d'una manera coherent, sempre que es tingui present
el context de l'àpoca i l'efervescància amb quà es varen viure els esdeveniments. Per ells, la violància era
una via necessària per poder acomplir el projecte d'inversió social que s'havia projectat, i això significava
l'eliminació física dels que ells consideraven com a enemics del nou ordre revolucionari.
Tanmateix, la repressió que es va dur a terme a la rereguarda gironina va tenir
forts tics d'inoperància i de desorganització. Més enllà de la influància de cada
comità antifeixista local, que a nivell polític exercien una autoritat pràcticament
completa a cadascun dels diferents municipis, sembla evident que la dinàmica
repressiva de l'any 1936 s'ha d'entendre trascendint el concepte de "comità local".
Partint de la base que hi va haver una provada complicitat d'individus de diferents
comitàs, es pot parlar d'una espàcie de comità intercomarcal que no va existir mai
de manera explícita, tangible o organitzada, però que podria explicar una eficàcia
depuradora que podem considerar relativa. Estaríem parlant d'una barreja
d'individus de poblacions diverses que seran el braç executor d'aquest nou ordre
revolucionari en el marc d'una actuació conjunta que dóna prioritat a l'ús de la
violància. Per tant, s'ha de fer referància a l'existància d'un gran comità repressiu
que havia de tenir enllaços en diversos punts de les comarques i que hi van operar únicament a nivell repressiu
fruit de la nova correlació de forces que es dibuixa a
partir de les darreries de juliol de 1936. Tanmateix, també s'ha de deixar clar que
aquests elements violents varen ser una minoria respecte al conjunt de la població i
també dels sindicats i partits de l'espectre polític de l'esquerra que integraven els
diferents comitàs antifeixistes.
Finalment, i per tal de fer més comprensiu el rerefons d'aquest plantejament
interpretatiu, una darrera reflexió. Penso que és fonamental que es restitueixi el
paper real de l'individu en el marc dels estudis que tenen a veure tant amb els
diferents processos socials, com també amb els històrics. En el context de les
investigacions centrades en els fenòmens de canvi social, massa anàlisis es fan a
partir dels idearis més o menys doctrinaris de cada organització, ja sigui un sindicat
o un partit polític, i es deixa de banda la capacitat pròpia de l'individu que, com a
tal, més enllà de la militància a una estructura concreta, és capaç de trascendir-la
per promoure iniciatives que apleguin de manera transversal a persones amb
adscripcions polítiques diverses.
Davant d'això, cal fer un esforç per deixar de veure les estructures polítiques com a
aquesta espàcie de sers immanents que tenen vida pròpia i disseccionar-les com el
que són, ni més ni menys que engranatges d'influància i de poder integrats per
persones amb diferents nivells i capacitats de decisió.
|