Tesines - desembre 2008  Número 9
Concepcions, percepcions i pràctiques en salut i malaltia. Una aproximació a la utilització dels serveis d'urgències hospitalàries

Des de ja fa anys s'està produint una creixent i contínua demanda de tots els serveis sanitaris, i en especial els serveis d'urgències hospitalaris, provocant un col.lapse gairebé permanent i preocupant que afecta tan a usuaris com a professionals. Aquest fet ha estat molt estudiat des de la medicina, tenint en compte només els aspectes organitzatius del sistema sanitari, com els horaris de visita dels ambulatoris. En canvi, existeixen molt pocs estudis antropològics que estudiïn el problema des d'una perspectiva més holística.

L'objectiu principal de la meva investigació ha estat conèixer els motius que porten a les persones a utilitzar els serveis d'urgència hospitalaris, què n'esperen i com es justifica el fet d'anar-hi, lligant-ho als conceptes d'urgència i gravetat. Conèixer com s'entén i es percep la salut i la malaltia enmig dels grans avenços tecnològics, quines creences hi ha al seu voltant, així com saber què es fa quan un es posa malalt, quines són les pràctiques i passos que es segueixen, per què es fan, i quines són les influències exteriors que es reben per fer-les, ha estat cabdal per poder arribar a conclusions més acurades.

El treball s'ha dut a terme amb persones residents a Sabadell i nascudes a l'Estat Espanyol, que van utilitzar el serveis d'urgències de l'Hospital de Sabadell i van estar donades d'alta a domicili, entre el juliol 2007 a juny de 2008. L'entrevista semiestructurada enregistrada, realitzada a 13 homes i 13 dones de 24 a 79 anys, ha estat la tècnica principal del treball, a més de la observació a les sales d'espera del servei d'urgències, i de l'anàlisi de fonts documentals. La resposta de les persones per realitzar l'entrevista ha estat molt bona, i més si tenim en compte que és una cosa molt poc habitual en el nostre entorn.

Es dóna una gran importància a la realització de proves tècniques pel diagnòstic mèdic -perquè donen "seguretat"-, a la vegada que hi ha una gran demanda d'atenció més humana i centrada en la persona, que inclogui una bona informació. Aquestes han estat les constants que han anat apareixent amb molta força al llarg de les entrevistes en tots els informants. També cal destacar com els criteris per considerar què és o no urgència i/o gravetat difereixen dels dels usuaris amb els dels professionals de la sanitat; o com malalties com "el mal d'ull" encara perduren entre nosaltres.

inici links