1 00:00:07,203 --> 00:00:10,803 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social 2 00:00:11,280 --> 00:00:12,900 Unitat 4. La professió. 3 00:00:13,201 --> 00:00:15,441 Element 2. Habilitats interpersonals. 4 00:00:15,639 --> 00:00:18,519 Punts clau de les habilitats interpersonals. 5 00:00:19,972 --> 00:00:22,932 L'animació presenta habilitats interpersonals 6 00:00:23,200 --> 00:00:25,818 com la comunicació i una actitud positiva, 7 00:00:26,120 --> 00:00:30,080 necessàries al procés de crear llenguatge fàcil de comprendre (LFC). 8 00:00:32,136 --> 00:00:36,096 A totes les feines calen algunes habilitats interpersonals, 9 00:00:36,440 --> 00:00:40,000 però un professional de l'àmbit del LFC 10 00:00:40,440 --> 00:00:42,640 depèn molt d'aquestes habilitats. 11 00:00:43,979 --> 00:00:47,979 Crear LFC de qualitat és un procés complex. 12 00:00:48,434 --> 00:00:50,234 Pot requerir molt de temps. 13 00:00:51,278 --> 00:00:56,638 Durant el procés, segurament treballaràs amb diferents usuaris i professionals. 14 00:00:57,000 --> 00:01:00,280 Vegem amb detall algunes habilitats interpersonals 15 00:01:00,560 --> 00:01:01,929 que poden ser útils. 16 00:01:02,500 --> 00:01:03,700 Escoltar. 17 00:01:05,440 --> 00:01:07,840 Escoltar atentament és molt important. 18 00:01:08,000 --> 00:01:10,720 Deixa que l'interlocutor acabi de parlar. 19 00:01:11,021 --> 00:01:13,661 Reflexiona sobre el que diu i resumeix-ho. 20 00:01:13,962 --> 00:01:17,922 Repeteix-ho per comprovar que has entès bé l'interlocutor. 21 00:01:20,126 --> 00:01:22,006 Comunicació verbal clara. 22 00:01:22,320 --> 00:01:24,440 Sigues decisiu i concret. 23 00:01:24,760 --> 00:01:26,600 Fes preguntes concretes. 24 00:01:27,000 --> 00:01:32,560 Quan parlis amb validadors evita utilitzar preguntes de sí o no. 25 00:01:33,200 --> 00:01:34,960 Assegura't que t'entenen. 26 00:01:35,440 --> 00:01:38,160 Fes preguntes per aclarir el que calgui. 27 00:01:38,560 --> 00:01:41,520 Pots utilitzar imatges per explicar-te millor 28 00:01:41,680 --> 00:01:43,920 o per ajudar la gent a respondre. 29 00:01:44,118 --> 00:01:46,958 I no t'oblidis d'escoltar i reflexionar. 30 00:01:48,040 --> 00:01:49,760 Comunicació no verbal. 31 00:01:51,040 --> 00:01:55,243 La comunicació no verbal són els missatges no escrits i no orals 32 00:01:55,560 --> 00:01:57,240 que enviem o rebem. 33 00:01:57,960 --> 00:01:59,720 És el llenguatge corporal. 34 00:02:00,040 --> 00:02:03,579 Els sons que fem, les expressions facials, gestos, 35 00:02:03,880 --> 00:02:05,960 la proximitat i moltes altres coses. 36 00:02:06,560 --> 00:02:09,317 Algunes persones amb què treballis 37 00:02:09,618 --> 00:02:12,808 potser no utilitzaran gaire comunicació verbal, 38 00:02:13,017 --> 00:02:17,857 per això és important que coneguis els elements de comunicació no verbal. 39 00:02:19,440 --> 00:02:20,800 Assertivitat. 40 00:02:21,280 --> 00:02:25,040 L'assertivitat és una paraula dura, però un concepte tou. 41 00:02:25,480 --> 00:02:28,315 Significa que no som passius, ni agressius, 42 00:02:28,600 --> 00:02:31,771 però sabem transigir, fer les coses justament 43 00:02:32,072 --> 00:02:34,872 i defensar-nos a nosaltres i als altres. 44 00:02:35,400 --> 00:02:38,520 Recordes el que hem dit de la comunicació clara? 45 00:02:38,760 --> 00:02:42,120 Quan som assertius la gent sap quin és el seu lloc. 46 00:02:42,480 --> 00:02:44,200 Tots hi sortim guanyant. 47 00:02:44,533 --> 00:02:45,933 Genial, no? 48 00:02:48,200 --> 00:02:49,440 Treball en equip. 49 00:02:49,760 --> 00:02:54,400 Treball en equip vol dir treballar amb els altres per produir quelcom. 50 00:02:54,680 --> 00:02:58,200 Si vols que el teu LFC sigui de bona qualitat, 51 00:02:58,560 --> 00:03:01,880 segurament hauràs de treballar amb diverses persones. 52 00:03:02,200 --> 00:03:04,720 Hauràs de crear una xarxa de contactes. 53 00:03:05,021 --> 00:03:08,381 Busca gent amb les habilitats i coneixement necessaris. 54 00:03:08,680 --> 00:03:11,040 Reconeix quan necessites ajuda 55 00:03:11,341 --> 00:03:13,981 i no siguis massa orgullós per demanar-ne. 56 00:03:14,280 --> 00:03:18,699 És important que identifiquis els punts forts i dèbils dels companys. 57 00:03:19,000 --> 00:03:22,720 Si ho fas, podràs treballar amb les persones adequades 58 00:03:23,040 --> 00:03:25,480 per a la tasca en la qual treballis. 59 00:03:25,800 --> 00:03:28,720 Defineix clarament els rols, sigues sincer. 60 00:03:29,080 --> 00:03:31,360 Guiar a les persones és important. 61 00:03:31,680 --> 00:03:37,320 Treballaràs amb gent amb altres nivells de coneixements, destresa o experiència. 62 00:03:37,760 --> 00:03:40,728 Dona el mèrit als altres. Dona les gràcies. 63 00:03:41,029 --> 00:03:43,115 Escolta què preocupa a la gent. 64 00:03:43,400 --> 00:03:46,080 Fes-te responsable dels teus errors. 65 00:03:47,927 --> 00:03:50,767 Com ja hem dit, estableix una xarxa de gent 66 00:03:51,068 --> 00:03:53,588 per fer la feina més ràpida i eficient. 67 00:03:53,880 --> 00:03:58,440 Els validadors, també coneguts com lectors de prova, són aliats. 68 00:03:58,920 --> 00:04:01,763 També treballaràs amb altres professionals. 69 00:04:02,080 --> 00:04:06,440 És important que mostris respecte i confiança als teus companys. 70 00:04:07,400 --> 00:04:09,000 Resolució de problemes. 71 00:04:09,480 --> 00:04:11,720 Cada persona i cada professional 72 00:04:12,040 --> 00:04:14,200 té problemes en algun moment. 73 00:04:14,520 --> 00:04:18,080 És important saber definir el problema, analitzar-lo, 74 00:04:18,400 --> 00:04:21,360 trobar possibles solucions i triar-ne una. 75 00:04:22,080 --> 00:04:26,200 La resolució de problemes va molt lligada a la presa de decisions. 76 00:04:26,658 --> 00:04:28,858 Què es pot fer? Qui ho pot fer? 77 00:04:29,160 --> 00:04:30,920 Quan i com ho poden fer? 78 00:04:31,280 --> 00:04:35,600 Hi ha molts consells per adquirir i polir la presa de decisions. 79 00:04:36,000 --> 00:04:39,560 Així que no t'amoïnis si és un dels teus punts dèbils. 80 00:04:40,400 --> 00:04:41,840 Actitud positiva. 81 00:04:42,200 --> 00:04:43,746 Sigues positiu sempre. 82 00:04:44,080 --> 00:04:46,680 Així impulsaràs el procés creatiu. 83 00:04:46,978 --> 00:04:50,548 Inspira i motiva la gent, augmenta la col·laboració. 84 00:04:50,920 --> 00:04:52,800 El resultat serà millor. 85 00:04:53,320 --> 00:04:56,920 El teu LFC serà millor i més útil. 86 00:04:58,718 --> 00:04:59,798 Humor. 87 00:05:00,120 --> 00:05:02,440 No, no ens hem oblidat de l'humor. 88 00:05:02,694 --> 00:05:06,974 És més fàcil treballar amb altres amb una dosi saludable d'humor. 89 00:05:07,200 --> 00:05:10,282 Sabies que, de vegades, amb l'humor pots fer 90 00:05:10,583 --> 00:05:13,760 que la gent entengui coses difícils d'entendre? 91 00:05:14,440 --> 00:05:18,000 I si et diem que pots fer divertida la teva feina? 92 00:05:19,440 --> 00:05:23,240 Ves i sigues el professional més divertit i genial 93 00:05:23,560 --> 00:05:25,880 que crea LFC. 94 00:05:26,520 --> 00:05:28,640 Abans, dona'ns un minut. 95 00:05:31,120 --> 00:05:35,752 No et sents molt sociable? Amb do de gents? Enfocat al client? 96 00:05:36,160 --> 00:05:37,211 No passa res. 97 00:05:37,512 --> 00:05:41,040 Hi ha moltes maneres de practicar les habilitats interpersonals. 98 00:05:41,360 --> 00:05:43,039 L'ofici fa el mestre. 99 00:05:43,400 --> 00:05:47,680 Intenta parlar amb la gent sempre que puguis. Uneix-te a un grup. 100 00:05:48,000 --> 00:05:50,760 Pots fer tallers en línia o cara a cara. 101 00:05:51,200 --> 00:05:54,200 Només necessites la voluntat de fer un canvi. 102 00:05:54,920 --> 00:05:58,880 El LFC de qualitat que has triat crear 103 00:05:59,320 --> 00:06:01,840 suposa un gran canvi per a molta gent. 104 00:06:02,160 --> 00:06:04,440 Així que bona sort i bon viatge. 105 00:06:05,520 --> 00:06:09,240 Guió preparat per Zavod Risa i RTV Slovenija. 106 00:06:09,600 --> 00:06:13,080 Disseny gràfic i animació creats per Blaž Zajc. 107 00:06:13,480 --> 00:06:17,240 Produït per RTV Slovenija al 2021. 108 00:06:18,535 --> 00:06:20,735 El projecte EASIT ha rebut fons 109 00:06:20,920 --> 00:06:22,080 de la Comissió Europea, 110 00:06:22,350 --> 00:06:24,750 dins del programa Erasmus+ d'Associacions Estratègiques 111 00:06:24,873 --> 00:06:26,393 de l'Educació superior, 112 00:06:26,640 --> 00:06:33,640 conveni de subvenció 2018-1-ES01-KA203-05275. 113 00:06:34,200 --> 00:06:37,280 El suport de la Comissió Europea en la producció d'aquest material 114 00:06:37,427 --> 00:06:39,907 no implica que n'aprovi els continguts, 115 00:06:40,208 --> 00:06:42,488 els quals només reflecteixen la visió dels autors. 116 00:06:42,747 --> 00:06:44,827 La Comissió no es fa responsable 117 00:06:45,040 --> 00:06:48,680 de qualsevol ús que es faci de la informació que conté. 118 00:06:49,243 --> 00:06:52,523 Aquest material té una llicència Creative Commons, 119 00:06:52,704 --> 00:06:55,784 llicència internacional de Reconeixement-CompartirIgual 4.0. 120 00:06:56,320 --> 00:06:58,200 Socis del projecte EASIT: 121 00:06:58,453 --> 00:07:00,773 Universitat Autònoma de Barcelona, 122 00:07:00,968 --> 00:07:03,288 Università degli Studi di Trieste, 123 00:07:03,492 --> 00:07:05,012 Universidade de Vigo, 124 00:07:05,234 --> 00:07:07,394 Stiftung Universität Hildesheim, 125 00:07:07,554 --> 00:07:08,914 SDI München, 126 00:07:09,101 --> 00:07:10,501 Dyslexiförbundet, 127 00:07:10,687 --> 00:07:12,487 Radiotelevisija Slovenija, 128 00:07:12,617 --> 00:07:13,857 Zavod Risa. 129 00:07:20,797 --> 00:07:24,397 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social