1 00:00:07,360 --> 00:00:10,840 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social. 2 00:00:12,680 --> 00:00:16,609 Unitat 2. Llenguatge fàcil de comprendre (LFC). 3 00:00:16,920 --> 00:00:21,040 Element 5. Presentació visual del llenguatge fàcil de comprendre. 4 00:00:22,920 --> 00:00:25,951 El vídeo inclou quatre exemples diferents d'imatges 5 00:00:26,396 --> 00:00:28,956 que segueixen la lògica dels propòsits de les imatges 6 00:00:29,257 --> 00:00:32,577 en llenguatge fàcil de comprendre, això és: posar exemples, 7 00:00:33,225 --> 00:00:34,705 afegir informació, 8 00:00:35,092 --> 00:00:37,052 garantir la comprensibilitat 9 00:00:37,352 --> 00:00:39,352 i resumir la informació. 10 00:00:41,548 --> 00:00:44,708 L'exemple 1 és una mostra de posar exemples. 11 00:00:45,993 --> 00:00:49,720 El text de l'esquerra, que està en eslovè fàcil, 12 00:00:50,000 --> 00:00:52,800 descriu un pas d'una recepta de boles de xocolata. 13 00:00:53,209 --> 00:00:55,529 Formem boles de xocolata amb les mans. 14 00:00:56,120 --> 00:00:57,720 La mida d'una bola de xocolata 15 00:00:58,040 --> 00:01:00,680 es compara amb un Chupa-Chups. 16 00:01:01,280 --> 00:01:03,264 Ambdues fotos il·lustren el text, 17 00:01:03,560 --> 00:01:06,565 exemplificant la forma i la mida de les boles de xocolata. 18 00:01:09,621 --> 00:01:12,901 L'exemple 2 és una mostra d'afegir informació al text. 19 00:01:13,840 --> 00:01:16,000 El text que acompanya aquesta il·lustració 20 00:01:16,184 --> 00:01:19,544 parla d'una persona del llibre que rep una carta de l'emperador. 21 00:01:20,200 --> 00:01:22,299 Malgrat això, el text no descriu 22 00:01:22,520 --> 00:01:24,760 el costum d'agenollar-se davant de l'emperador. 23 00:01:25,440 --> 00:01:28,000 Ni descriu detalls de l'escena 24 00:01:28,301 --> 00:01:30,581 com la roba o la decoració de la sala. 25 00:01:31,343 --> 00:01:33,783 El lector accedeix a aquesta informació addicional, 26 00:01:34,040 --> 00:01:37,230 que posa el text en perspectiva, només a través de la il·lustració. 27 00:01:39,480 --> 00:01:42,320 L'exemple 3 mostra com les imatges ajuden a garantir 28 00:01:42,640 --> 00:01:45,080 la comprensibilitat de la informació escrita. 29 00:01:46,280 --> 00:01:48,280 El text descriu aspectes tècnics 30 00:01:48,560 --> 00:01:51,640 per garantir la distància entre persones durant una epidèmia. 31 00:01:52,465 --> 00:01:55,305 És una informació que sola pot ser bastant abstracta. 32 00:01:55,920 --> 00:01:59,433 Les imatges serveixen com traducció visual del text escrit 33 00:01:59,734 --> 00:02:01,894 i reforcen la comprensibilitat. 34 00:02:04,760 --> 00:02:08,440 A l'últim exemple es resumeix la informació del text escrit. 35 00:02:09,095 --> 00:02:11,438 El text que acompanya aquesta il·lustració 36 00:02:11,739 --> 00:02:14,339 descriu exactament el que veiem a la imatge. 37 00:02:14,762 --> 00:02:16,543 L'home està en una cel·la 38 00:02:16,844 --> 00:02:19,004 encadenat pel coll a un abeurador de pedra. 39 00:02:19,480 --> 00:02:21,640 També té les mans i les cames encadenades. 40 00:02:21,958 --> 00:02:23,758 Sagna per una ferida que té al cap 41 00:02:24,059 --> 00:02:25,899 i que li ha fet l'emperadriu. 42 00:02:28,560 --> 00:02:31,720 Tots els exemples d'aquest vídeo són propietat de Zavod RISA. 43 00:02:32,360 --> 00:02:35,680 Les il·lustracions dels exemples 2 i 4 són de Ciril Horjak, 44 00:02:36,040 --> 00:02:38,000 artista responsable de les imatges 45 00:02:38,188 --> 00:02:40,588 de l'adaptació a l'eslovè fàcil de la novel·la 46 00:02:40,889 --> 00:02:45,769 Pod svobodnim soncem, de Fran Saleški Finžgar, de 2015. 47 00:02:46,840 --> 00:02:49,400 Les imatges dels exemples 1 i 3 s'han agafat 48 00:02:49,600 --> 00:02:51,872 de mostraris digitals lliures de drets d'autor 49 00:02:52,173 --> 00:02:55,693 de Pixabay.com i Lahkojebrati.si 50 00:02:57,200 --> 00:03:00,760 El projecte EASIT ha rebut fons de la Comissió Europea, 51 00:03:01,014 --> 00:03:03,414 dins del programa Erasmus+ d'Associacions Estratègiques 52 00:03:03,600 --> 00:03:05,080 de l'Educació superior, 53 00:03:05,320 --> 00:03:12,320 conveni de subvenció 2018-1-ES01-KA203-05275. 54 00:03:12,840 --> 00:03:15,960 El suport de la Comissió Europea en la producció d'aquest material 55 00:03:16,200 --> 00:03:18,600 no implica que n'aprovi els continguts, 56 00:03:18,840 --> 00:03:21,120 els quals només reflecteixen la visió dels autors. 57 00:03:21,440 --> 00:03:23,560 La Comissió no es fa responsable 58 00:03:23,738 --> 00:03:27,258 de cap ús que es faci de la informació que conté. 59 00:03:27,960 --> 00:03:31,080 Aquest material té una llicència Creative Commons, 60 00:03:31,381 --> 00:03:34,221 llicència internacional de Reconeixement-CompartirIgual 4.0. 61 00:03:34,999 --> 00:03:36,719 Socis del projecte EASIT: 62 00:03:37,040 --> 00:03:39,320 Universitat Autònoma de Barcelona, 63 00:03:39,640 --> 00:03:41,800 Università degli Studi di Trieste, 64 00:03:42,150 --> 00:03:43,670 Universidade de Vigo, 65 00:03:43,920 --> 00:03:45,920 Stiftung Universität Hildesheim, 66 00:03:46,200 --> 00:03:47,440 SDI München, 67 00:03:47,720 --> 00:03:49,040 Dyslexiförbundet, 68 00:03:49,320 --> 00:03:51,000 Radiotelevisija Slovenija, 69 00:03:51,240 --> 00:03:52,400 Zavod Risa. 70 00:03:59,440 --> 00:04:02,960 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social.