1 00:00:07,315 --> 00:00:10,917 EASIT, Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social 2 00:00:12,331 --> 00:00:15,230 Unitat 1, Accessibilitat als mitjans; 3 00:00:15,628 --> 00:00:18,673 punt 3, Què és el disseny universal?; 4 00:00:19,468 --> 00:00:22,129 Mètodes participatius en el disseny. 5 00:00:23,234 --> 00:00:28,638 Entrevista amb Mia Ahlgren, de la Federació Sueca pels Drets de les Persones amb Discapacitats. 6 00:00:29,560 --> 00:00:33,132 Ahlgren explica la importància d'involucrar persones 7 00:00:33,433 --> 00:00:37,509 amb capacitats diferents en els processos de disseny i desenvolupament. 8 00:00:39,294 --> 00:00:45,290 Ens reunim amb Mia Ahlgren, de la Fed. Sueca pels Drets de les Persones amb Discapacitats. 9 00:00:46,038 --> 00:00:48,815 Parlarem de la participació activa 10 00:00:49,323 --> 00:00:52,264 en els processos de disseny. 11 00:00:54,332 --> 00:00:56,348 Hola, et presentes una mica? 12 00:00:57,479 --> 00:01:01,230 Em dic Mia Ahlgren. Treballo per a una federació 13 00:01:01,531 --> 00:01:06,160 formada per 46 organitzacions, la Fed. Sueca pels Drets de les Persones amb Discapacitats. 14 00:01:06,835 --> 00:01:10,443 No som gaires, així que fem moltes coses diferents. 15 00:01:10,744 --> 00:01:15,222 Jo treballo pels drets de les persones amb discapacitats, 16 00:01:15,523 --> 00:01:20,210 tots ho fem, i amb accessibilitat, disseny universal, estandardització 17 00:01:20,511 --> 00:01:23,637 i moltes altres coses. -Moltes coses diferents. 18 00:01:24,734 --> 00:01:29,730 La participació activa s'anomena de maneres diferents. 19 00:01:30,313 --> 00:01:36,242 Quins termes utilitzeu? Pots comentar-los una mica? 20 00:01:37,164 --> 00:01:40,750 És veritat, té força noms. 21 00:01:41,050 --> 00:01:43,926 A la UE s'utilitza "disseny per a tothom". 22 00:01:45,030 --> 00:01:49,900 Però a la Convenció pels drets de les persones amb discapacitats 23 00:01:50,532 --> 00:01:54,246 es va començar a emprar el terme "disseny universal". 24 00:01:55,117 --> 00:01:58,117 Els investigadors ho associen 25 00:01:58,417 --> 00:02:01,417 amb el seu entorn i diversos criteris. 26 00:02:01,931 --> 00:02:07,931 La Convenció no cerca només implicar els usuaris, 27 00:02:08,689 --> 00:02:12,003 sinó que vol que totes les coses noves que es desenvolupin 28 00:02:12,304 --> 00:02:16,081 siguin accessibles a tanta gent com sigui possible, 29 00:02:16,382 --> 00:02:19,140 incloses les persones amb discapacitats. 30 00:02:20,210 --> 00:02:25,180 També és important que tothom a qui s'impliqui sigui diferent. 31 00:02:25,675 --> 00:02:31,271 Tots tenim qualitats diferents, que poden ser discapacitats. 32 00:02:32,766 --> 00:02:36,015 Per què és important implicar els usuaris 33 00:02:36,315 --> 00:02:39,565 i altres agents en el procés de desenvolupament? 34 00:02:40,988 --> 00:02:43,700 Si vols estar segur que allò que crees 35 00:02:44,001 --> 00:02:48,180 ho podrà emprar tanta gent com sigui possible, 36 00:02:48,481 --> 00:02:52,035 hi has d'involucrar els experts. 37 00:02:53,301 --> 00:02:57,859 Qui ha de fer front als obstacles, sap què no funciona. 38 00:02:58,188 --> 00:03:03,858 Pot assegurar-se que les solucions són una millora i que no es deixen res. 39 00:03:04,515 --> 00:03:09,496 Per exemple, si fas una màquina de bitllets, és important 40 00:03:09,957 --> 00:03:15,503 que hi impliquis els treballadors dels transports públics. 41 00:03:15,804 --> 00:03:17,604 Així funcionarà per a tots. 42 00:03:18,829 --> 00:03:24,737 Com es fa la participació activa? Què s'ha de tenir en compte? 43 00:03:27,070 --> 00:03:33,000 Parlant de la Convenció i dels drets, vull comentar que hi ha un altre terme 44 00:03:33,301 --> 00:03:37,500 per a la participació activa en el procés de presa de decisions. 45 00:03:38,000 --> 00:03:41,183 És un dret civil i polític de les organitzacions 46 00:03:41,484 --> 00:03:44,999 per a persones amb discapacitats. 47 00:03:45,300 --> 00:03:48,867 Hem d'estar involucrats en el procés 48 00:03:49,168 --> 00:03:52,691 de presa de decisions polítiques. 49 00:03:54,090 --> 00:03:58,714 Hi hem d'estar i hi ha pautes sobre com es pot fer 50 00:03:59,015 --> 00:04:04,200 d'una manera efectiva i significativa. Ens hi hem d'implicar des de l'inici. 51 00:04:04,501 --> 00:04:08,855 Hem d'entendre per què ens hi involucrem i què podem fer. 52 00:04:09,504 --> 00:04:14,444 El més important és rebre comentaris sobre el procés de presa de decisions. 53 00:04:14,906 --> 00:04:18,776 Així pots saber en què has participat i contribuït, 54 00:04:19,077 --> 00:04:21,700 i si no pots participar-hi, per què. 55 00:04:22,466 --> 00:04:26,200 En els processos de disseny de què parles 56 00:04:26,786 --> 00:04:32,000 passa el mateix. Ens hi hem d'involucrar des de l'inici 57 00:04:32,301 --> 00:04:36,888 i hem d'estar informats del resultat d'aquesta participació. 58 00:04:37,391 --> 00:04:43,288 Però la Convenció no parla d'aquest dret així. 59 00:04:44,050 --> 00:04:49,477 Es refereix més a la participació d'individus, i no a la d'organitzacions. 60 00:04:50,053 --> 00:04:51,878 I a vegades se sobreposen. 61 00:04:53,978 --> 00:04:56,280 Hi pot participar tothom? 62 00:04:58,031 --> 00:05:04,031 També treballo amb estandardització i hi ha una norma europea. 63 00:05:04,332 --> 00:05:09,896 Es diu "accessibilitat a través d'un disseny universal" 64 00:05:10,914 --> 00:05:14,100 i tracta aquests processos de desenvolupament. 65 00:05:14,313 --> 00:05:20,297 Diu que s'ha de començar per aquells que no poden accedir al producte o servei. 66 00:05:20,625 --> 00:05:26,000 Aquests "no usuaris" saben els obstacles que hi ha. 67 00:05:26,496 --> 00:05:31,150 A vegades dic "involucreu primer els qui no poden opinar". 68 00:05:32,120 --> 00:05:38,000 Així és com et pots centrar més en els temes que s'han de solucionar. 69 00:05:40,692 --> 00:05:44,277 La participació activa també es pot referir 70 00:05:44,577 --> 00:05:48,672 a implicar els qui no en són usuaris actualment? 71 00:05:48,995 --> 00:05:52,064 Sí, és una bona manera de començar amb bon peu. 72 00:05:52,365 --> 00:05:55,899 Les coses s'arreglen perquè més gent pugui emprar-les. 73 00:05:56,562 --> 00:06:02,134 A més del fet que és un dret tenir accés a tots els avenços. 74 00:06:02,523 --> 00:06:05,060 Hi podeu involucrar tothom? 75 00:06:05,817 --> 00:06:09,355 En el disseny n'hi ha molts, 76 00:06:10,417 --> 00:06:13,081 de mètodes per involucrar els usuaris. 77 00:06:13,382 --> 00:06:17,008 Hi ha moltes eines 78 00:06:17,526 --> 00:06:21,749 i has d'utilitzar la més adequada per al teu públic. 79 00:06:22,050 --> 00:06:26,880 N'has de parlar amb els usuaris per saber del cert què és l'adient. 80 00:06:27,345 --> 00:06:32,020 A Suècia hem creat el que anomenem "Millor junts", 81 00:06:32,326 --> 00:06:37,000 en què utilitzem diferents reunions de grup. És una manera d'abordar-ho. 82 00:06:37,562 --> 00:06:41,737 Altres han investigat quina mena de participació 83 00:06:42,177 --> 00:06:44,866 dona més pes a l'usuari, 84 00:06:45,166 --> 00:06:48,977 o potencial usuari, en el procés. 85 00:06:49,562 --> 00:06:55,044 Crec que això és important, poder intervenir en el procés. 86 00:06:55,345 --> 00:07:01,146 Et pots sentir insignificant si només pots provar el que altres han fet. 87 00:07:02,022 --> 00:07:05,307 Parlant dels processos de disseny, 88 00:07:05,980 --> 00:07:10,140 quins són millors? 89 00:07:10,326 --> 00:07:15,596 Hi ha ocasions en què no cal involucrar els usuaris 90 00:07:15,896 --> 00:07:21,166 o val més no fer-ho? 91 00:07:22,050 --> 00:07:25,916 També pot ser un repte trobar gent que tingui 92 00:07:26,216 --> 00:07:30,919 els requisits per participar-hi i que se'n pugui beneficiar. 93 00:07:32,120 --> 00:07:37,000 Si crees una cosa, crec que és natural 94 00:07:37,301 --> 00:07:41,304 involucrar-hi els qui l'han de fer servir. 95 00:07:41,905 --> 00:07:45,150 Desafortunadament, a vegades això no es fa 96 00:07:45,451 --> 00:07:50,459 fins que ja és massa tard. És una pèrdua de diners. 97 00:07:51,014 --> 00:07:55,000 Si pots fer-ho, crec que moltes persones 98 00:07:55,301 --> 00:07:58,794 que dissenyen coses noves se'n poden beneficiar. 99 00:07:59,288 --> 00:08:05,204 I hi ha l'altra cara que he mencionat. Quan parlem d'un procés polític, 100 00:08:06,120 --> 00:08:11,175 aquesta implicació és obligatòria i has de facilitar-la. 101 00:08:15,140 --> 00:08:20,254 I quan es tracta de producció de textos 102 00:08:21,627 --> 00:08:23,867 o producció audiovisual? 103 00:08:24,168 --> 00:08:28,681 Normalment són una cosa diària i tu en recalques la producció. 104 00:08:29,152 --> 00:08:32,977 Com es poden involucrar els usuaris en aquests processos? 105 00:08:33,517 --> 00:08:38,061 El disseny universal s'aplica a totes les novetats que es creen. 106 00:08:38,737 --> 00:08:44,040 Quan estàs millorant un procés o durant el desenvolupament 107 00:08:44,341 --> 00:08:47,180 és quan has d'involucrar els usuaris. 108 00:08:47,481 --> 00:08:52,303 Potser no hi poden participar sempre, 109 00:08:52,603 --> 00:08:58,285 però sí que se'ls hauria d'implicar quan estàs millorant alguna cosa. 110 00:08:58,824 --> 00:09:03,504 I una altra cosa sobre el disseny universal. 111 00:09:04,000 --> 00:09:06,671 No serveix la mateixa solució per a tot. 112 00:09:07,110 --> 00:09:10,230 Hi hauria d'haver un "menú" de solucions. 113 00:09:10,531 --> 00:09:14,748 No pots decidir quin "plat" ha d'escollir cadascú. 114 00:09:15,170 --> 00:09:19,407 Tothom té dret a triar i se'ls ha d'oferir la "carta". 115 00:09:20,543 --> 00:09:24,740 Així, algú sense discapacitats també el podria fer servir 116 00:09:25,041 --> 00:09:27,850 si li fos útil en aquell moment en concret? 117 00:09:28,151 --> 00:09:31,667 Exacte, si ets a un lloc amb molt de xivarri, 118 00:09:31,967 --> 00:09:35,150 va bé tenir l'opció de llegir un text. 119 00:09:37,000 --> 00:09:43,000 Quins creus que són els erros més comuns? 120 00:09:44,152 --> 00:09:49,937 Ha de ser un benefici mutu. 121 00:09:50,593 --> 00:09:54,100 Quan involucres gent no usuària, 122 00:09:54,401 --> 00:09:57,050 has de rebre alguna mena de benefici. 123 00:09:57,351 --> 00:10:01,113 Pot ser un benefici econòmic o una altra cosa. 124 00:10:01,623 --> 00:10:04,558 Pots ajudar una organització que es beneficia 125 00:10:04,859 --> 00:10:07,794 del desenvolupament amb la seva feina diària. 126 00:10:08,095 --> 00:10:12,565 Però ha de ser en benefici mutu i la gent hi ha de poder participar. 127 00:10:13,179 --> 00:10:17,425 Ningú no hauria de fer una cosa pensada per a algú altre. 128 00:10:17,726 --> 00:10:21,702 Els usuaris no són conillets d'índies. Creeu-ho junts. 129 00:10:22,192 --> 00:10:27,716 Vull comentar una altra cosa que representa un problema. 130 00:10:28,017 --> 00:10:30,826 S'associa la discapacitat a la personalitat 131 00:10:31,127 --> 00:10:34,520 i no està bé, perquè tothom té qualitats diferents 132 00:10:34,821 --> 00:10:39,161 i una discapacitat només n'és una. No ens agrada a tots el mateix. 133 00:10:39,462 --> 00:10:42,130 Els podcasts no agraden a tots els cecs. 134 00:10:42,221 --> 00:10:47,121 Potser s'estimen més cercar la informació en un text. 135 00:10:47,422 --> 00:10:51,432 Si fas un grup, assegura't que hi ha diversitat 136 00:10:51,733 --> 00:10:54,769 de qualitats, edats, etc. 137 00:10:55,263 --> 00:10:58,201 No miris només la discapacitat. 138 00:11:00,090 --> 00:11:02,730 Entesos, una última pregunta. 139 00:11:03,031 --> 00:11:08,220 Quin és el factor que fa que la participació activa sigui un èxit? 140 00:11:11,093 --> 00:11:15,471 Mira el procés des del punt de vista dels usuaris. 141 00:11:16,385 --> 00:11:19,660 Ras i curt, els usuaris primer. 142 00:11:19,961 --> 00:11:21,320 Els usuaris primer. 143 00:11:22,660 --> 00:11:25,141 Vídeo preparat per Ester Hedberg, 144 00:11:25,442 --> 00:11:28,246 de l'Associació Nacional Sueca per la Dislèxia, 145 00:11:28,613 --> 00:11:31,717 i produït per Ester Hedberg i Rio Hellgren, 146 00:11:32,018 --> 00:11:34,819 de l'Associació Nacional Sueca per la Dislèxia. 147 00:11:36,360 --> 00:11:38,480 El projecte EASIT ha rebut fons 148 00:11:38,600 --> 00:11:39,840 de la Comissió Europea, 149 00:11:40,080 --> 00:11:42,440 en el programa Erasmus+ d'Associacions Estratègiques 150 00:11:42,560 --> 00:11:44,236 de l'Educació superior, 151 00:11:44,468 --> 00:11:45,300 conveni 152 00:11:45,310 --> 00:11:51,364 2018-1-ES01-KA203-05275. 153 00:11:51,640 --> 00:11:55,120 El suport de la Comissió Europea en la producció d'aquest material 154 00:11:55,240 --> 00:11:57,680 no implica que n'aprovi els continguts, 155 00:11:58,000 --> 00:12:00,280 els quals només reflecteixen la visió dels autors. 156 00:12:00,640 --> 00:12:02,720 La Comissió no es fa responsable 157 00:12:02,840 --> 00:12:06,320 de qualsevol ús que es faci de la informació que conté. 158 00:12:06,760 --> 00:12:09,680 Aquest material té una llicència Creative Commons, 159 00:12:09,800 --> 00:12:13,360 llicència internacional de Reconeixement-CompartirIgual 4.0. 160 00:12:13,880 --> 00:12:15,760 Socis del projecte EASIT: 161 00:12:16,160 --> 00:12:18,440 Universitat Autònoma de Barcelona, 162 00:12:18,800 --> 00:12:20,920 Università degli Studi di Trieste, 163 00:12:21,280 --> 00:12:22,720 Universidade de Vigo, 164 00:12:23,040 --> 00:12:25,200 Stiftung Universität Hildesheim, 165 00:12:25,320 --> 00:12:26,400 SDI München, 166 00:12:26,680 --> 00:12:28,040 Dyslexiförbundet, 167 00:12:28,320 --> 00:12:30,080 Radiotelevisija Slovenija, 168 00:12:30,320 --> 00:12:31,480 Zavod Risa. 169 00:12:38,680 --> 00:12:41,960 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social