1 00:00:07,240 --> 00:00:10,720 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social 2 00:00:12,240 --> 00:00:14,760 Unitat 1, Accessibilitat als mitjans; 3 00:00:14,920 --> 00:00:16,880 punt 2, Què és l'accessibilitat?; 4 00:00:17,000 --> 00:00:18,600 vídeo "Accessibilitat". 5 00:00:18,920 --> 00:00:22,080 Soc Anna Matamala, de la Universitat Autònoma de Barcelona 6 00:00:22,200 --> 00:00:25,880 i en aquesta presentació intentaré definir la idea d'accessibilitat. 7 00:00:26,800 --> 00:00:30,760 Si pregunto a un director de teatre, director d'escola o alcalde: 8 00:00:31,040 --> 00:00:33,840 "El seu teatre, escola o ajuntament és accessible?", 9 00:00:34,280 --> 00:00:36,440 la majoria contestarà: "Sí, i tant! 10 00:00:36,720 --> 00:00:39,800 Tenim serveis accessibles i rampa per a cadires de rodes". 11 00:00:40,440 --> 00:00:44,280 Sovint, l'accessibilitat es veu com una forma de donar accés 12 00:00:44,640 --> 00:00:46,960 a les persones amb mobilitat reduïda. 13 00:00:47,400 --> 00:00:51,000 No obstant això, és més que una rampa per a usuaris en cadira de rodes, 14 00:00:51,240 --> 00:00:53,600 tot i que el seu disseny també sigui important. 15 00:00:54,240 --> 00:00:56,080 La Convenció de l'ONU 16 00:00:56,200 --> 00:00:58,400 sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat 17 00:00:58,640 --> 00:01:00,440 (amb l'abreviatura UN CRPD) 18 00:01:00,960 --> 00:01:04,600 inclou un article complet sobre "accessibilitat". 19 00:01:04,920 --> 00:01:07,160 En llegiré el primer paràgraf de forma literal. 20 00:01:07,840 --> 00:01:10,080 "1. A fi que les persones amb discapacitat 21 00:01:10,200 --> 00:01:12,480 visquin de forma independent i participin 22 00:01:12,600 --> 00:01:13,880 en tots els aspectes de la vida, 23 00:01:14,080 --> 00:01:16,680 els estats part adoptaran mesures pertinents 24 00:01:16,800 --> 00:01:19,320 per assegurar l'accés de les persones amb discapacitat 25 00:01:19,440 --> 00:01:21,280 en igualtat de condicions amb la resta, 26 00:01:21,760 --> 00:01:24,320 a l'entorn físic, el transport, 27 00:01:24,440 --> 00:01:26,520 la informació i les comunicacions, 28 00:01:26,640 --> 00:01:28,720 inclosos els sistemes i les tecnologies 29 00:01:28,840 --> 00:01:30,160 d'informació i comunicació, 30 00:01:30,600 --> 00:01:35,120 i a altres serveis i instal·lacions oberts al públic, 31 00:01:35,440 --> 00:01:38,760 tant a zones urbanes com rurals". 32 00:01:40,400 --> 00:01:43,720 L'accessibilitat no es refereix només a l'espai físic, 33 00:01:44,000 --> 00:01:46,680 sinó també a la comunicació i a la informació. 34 00:01:47,080 --> 00:01:50,760 De fet, podríem identificar tres tipus diferents d'accessibilitat. 35 00:01:51,200 --> 00:01:52,120 Per exemple, 36 00:01:52,400 --> 00:01:53,840 l'accessibilitat física, 37 00:01:54,160 --> 00:01:55,480 l'accessibilitat cognitiva, 38 00:01:55,920 --> 00:01:57,480 l'accessibilitat sensorial, 39 00:01:57,600 --> 00:02:00,880 quan no es té accés a elements acústics o visuals. 40 00:02:01,280 --> 00:02:03,120 També podem parlar 41 00:02:03,360 --> 00:02:07,080 d'accessibilitat lingüística, quan no s'entén l'idioma, 42 00:02:07,280 --> 00:02:08,760 d'accessibilitat social, 43 00:02:09,080 --> 00:02:12,680 quan no s'hi té accés per factors socioeconòmics. 44 00:02:13,360 --> 00:02:15,560 Una altra manera de veure l'accessibilitat 45 00:02:15,720 --> 00:02:19,160 és des de la perspectiva del contingut que es fa accessible. 46 00:02:19,440 --> 00:02:22,040 Podríem parlar d'accessibilitat audiovisual, 47 00:02:22,440 --> 00:02:24,960 d'accessibilitat del text escrit i de moltes més. 48 00:02:25,440 --> 00:02:29,360 Si tenim en compte l'entorn on hi ha un contingut específic, 49 00:02:29,600 --> 00:02:33,880 podríem parlar d'accessibilitat web, d'accessibilitat a les arts escèniques, 50 00:02:34,040 --> 00:02:36,240 d'accessibilitat museística, etc. 51 00:02:36,960 --> 00:02:41,360 La norma EN 17161:2019 "Disseny per a totes les persones" 52 00:02:41,640 --> 00:02:44,600 defineix accessibilitat de la forma següent: 53 00:02:45,800 --> 00:02:47,560 "Mesura en què els productes, 54 00:02:47,680 --> 00:02:50,400 sistemes, serveis, entorns i instal·lacions 55 00:02:50,680 --> 00:02:53,280 poden ser utilitzats per persones d'una població 56 00:02:53,640 --> 00:02:57,920 amb la més àmplia gamma de necessitats d'usuari, característiques i capacitats 57 00:02:58,160 --> 00:03:02,400 per aconseguir objectius específics en un context específic d'ús". 58 00:03:02,800 --> 00:03:05,040 Una nota a aquesta definició indica que 59 00:03:05,680 --> 00:03:07,800 "context d'ús inclou l'ús directe 60 00:03:07,920 --> 00:03:10,320 o l'ús assistit per tecnologies de suport". 61 00:03:10,960 --> 00:03:14,040 Quan llegim altres definicions ISO d'"accessibilitat", 62 00:03:14,280 --> 00:03:16,920 disponibles a la Plataforma de Navegació ISO, 63 00:03:18,160 --> 00:03:21,600 veurem que les definicions tenen petites diferències. 64 00:03:21,920 --> 00:03:22,920 Per exemple: 65 00:03:23,040 --> 00:03:26,080 Usabilitat d'un producte, servei, entorn o instal·lació 66 00:03:26,280 --> 00:03:28,960 per persones amb la més àmplia gamma de capacitats. 67 00:03:29,400 --> 00:03:32,360 Facilitat d'accés i ús d'un servei o instal·lació. 68 00:03:33,120 --> 00:03:37,160 Tot i que es considerava que l'accessibilitat només afectava 69 00:03:37,280 --> 00:03:40,680 sobretot grups específics de persones amb discapacitats, 70 00:03:41,240 --> 00:03:44,880 (allò que Gian Maria Greco anomena "enfocament particularista"), 71 00:03:45,240 --> 00:03:49,120 ara hi ha un canvi cap a un "enfocament universalista de l'accés", 72 00:03:49,400 --> 00:03:51,320 que significa que l'accessibilitat 73 00:03:51,440 --> 00:03:54,280 ha de ser d'interès de tots els éssers humans. 74 00:03:54,760 --> 00:03:57,440 De fet, molts requisits d'accessibilitat 75 00:03:57,720 --> 00:03:59,840 milloren la usabilitat de tothom. 76 00:04:00,280 --> 00:04:03,800 Un exemple: els subtítols poden beneficiar persones oients 77 00:04:04,200 --> 00:04:08,000 que veuen contingut audiovisual en un lloc silenciós sense volum. 78 00:04:08,520 --> 00:04:11,040 Però avancem una mica més: 79 00:04:11,600 --> 00:04:15,400 Com es relaciona l'accessibilitat amb la usabilitat? 80 00:04:16,600 --> 00:04:20,960 La usabilitat es defineix a la norma ISO 9241-11 81 00:04:21,200 --> 00:04:25,160 com a "mesura en què un producte s'utilitza per usuaris específics 82 00:04:25,440 --> 00:04:28,480 per aconseguir objectius específics amb eficàcia, 83 00:04:28,600 --> 00:04:33,000 eficiència i satisfacció en un context específic d'ús". 84 00:04:33,600 --> 00:04:37,000 Si els "usuaris específics" inclouen persones amb discapacitats 85 00:04:37,400 --> 00:04:41,960 i el "context d'ús específic" inclou aspectes d'accessibilitat, 86 00:04:42,280 --> 00:04:45,880 la usabilitat es podria considerar una denominació general. 87 00:04:46,440 --> 00:04:48,280 El problema, segons algunes persones, 88 00:04:48,480 --> 00:04:49,640 és que molt sovint 89 00:04:49,760 --> 00:04:52,720 les necessitats de les persones amb discapacitats es dilueixen 90 00:04:53,000 --> 00:04:56,800 perquè algunes professionals de l'àmbit no tenen presents les seves necessitats. 91 00:04:57,320 --> 00:05:00,360 No tot és blanc o negre, per això us recomanaria 92 00:05:00,480 --> 00:05:01,880 que llegiu més sobre el tema 93 00:05:02,000 --> 00:05:04,120 per tal de fer-vos-en una opinió pròpia. 94 00:05:04,640 --> 00:05:06,040 Una pregunta de reflexió: 95 00:05:06,240 --> 00:05:09,720 Anem més enllà de la discapacitat i ens centrem en les capacitats? 96 00:05:10,120 --> 00:05:12,600 En un article de 2019 que vaig publicar a Hikma, 97 00:05:12,720 --> 00:05:14,800 amb Belén Agulló i Pilar Orero, 98 00:05:15,160 --> 00:05:19,760 vam acordar que la selecció d'usuaris per les seves discapacitats sensorials 99 00:05:19,960 --> 00:05:24,080 potser no era la millor estratègia en investigació, doncs altres capacitats, 100 00:05:24,360 --> 00:05:26,600 com per exemple, les tecnològiques, 101 00:05:26,800 --> 00:05:28,920 poden repercutir més en els resultats. 102 00:05:29,440 --> 00:05:30,520 Una segona pregunta: 103 00:05:30,880 --> 00:05:33,200 ¿Anem més enllà de l'accessibilitat 104 00:05:33,320 --> 00:05:37,160 i ens centrem en la personalització i l'adaptació? 105 00:05:37,560 --> 00:05:41,160 La personalització permetria que el sistema t'identifiqués 106 00:05:41,560 --> 00:05:44,720 i oferís una experiència basada en la conducta anterior. 107 00:05:45,200 --> 00:05:49,040 L'adaptació permetria fer canvis en l'experiència 108 00:05:49,160 --> 00:05:50,400 segons les necessitats. 109 00:05:50,840 --> 00:05:52,360 Deixo obertes les preguntes 110 00:05:52,480 --> 00:05:54,640 perquè les contesteu amb idees pròpies. 111 00:05:55,360 --> 00:05:57,960 Presentació preparada per Anna Matamala, 112 00:05:58,080 --> 00:06:00,000 de la Universitat Autònoma de Barcelona. 113 00:06:00,120 --> 00:06:03,880 Podeu posar-vos en contacte a Anna.matamala@uab.cat. 114 00:06:04,760 --> 00:06:05,680 Imatges. 115 00:06:06,120 --> 00:06:10,400 Font: pixabay.com, publicdomainvectors.org, 116 00:06:10,760 --> 00:06:12,800 stockfreeimages.com. 117 00:06:13,120 --> 00:06:16,680 Llicència: Llicència Pixabay, CC0. 118 00:06:17,560 --> 00:06:19,840 El projecte EASIT ha rebut fons 119 00:06:19,960 --> 00:06:21,480 de la Comissió Europea, 120 00:06:21,600 --> 00:06:23,800 dins el programa Erasmus+ d'Associacions Estratègiques 121 00:06:23,920 --> 00:06:25,720 de l'Educació superior, 122 00:06:25,840 --> 00:06:32,760 conveni de subvenció 2018-1-ES01-KA203-05275. 123 00:06:33,160 --> 00:06:36,600 El suport de la Comissió Europea en la producció d'aquest material 124 00:06:36,720 --> 00:06:39,280 no implica que n'aprovi els continguts, 125 00:06:39,400 --> 00:06:41,560 els quals només reflecteixen la visió dels autors. 126 00:06:41,840 --> 00:06:44,080 La Comissió no es fa responsable 127 00:06:44,200 --> 00:06:47,720 de qualsevol ús que es faci de la informació que conté. 128 00:06:48,400 --> 00:06:50,920 Aquest material té una llicència Creative Commons, 129 00:06:51,040 --> 00:06:54,680 llicència internacional de Reconeixement-CompartirIgual 4.0. 130 00:06:55,280 --> 00:06:57,160 Socis del projecte EASIT: 131 00:06:57,520 --> 00:06:59,760 Universitat Autònoma de Barcelona, 132 00:07:00,000 --> 00:07:02,200 Università degli Studi di Trieste, 133 00:07:02,560 --> 00:07:04,120 Universidade de Vigo, 134 00:07:04,400 --> 00:07:06,360 Stiftung Universität Hildesheim, 135 00:07:06,600 --> 00:07:07,880 SDI München, 136 00:07:08,120 --> 00:07:09,520 Dyslexiförbundet, 137 00:07:09,800 --> 00:07:11,440 Radiotelevisija Slovenija, 138 00:07:11,640 --> 00:07:12,840 Zavod Risa. 139 00:07:19,840 --> 00:07:23,280 EASIT: Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social