La producció informativa en un context de comunicació especialitzada. Anàlisi qualitativa del procés de producció de la informació de dues revistes professionals espanyoles

La producció informativa en un context de comunicació especialitzada. Anàlisi qualitativa del procés de producció de la informació de dues revistes professionals espanyoles

Veure els fitxers associats amb aquesta Tesi

AutorSoriano Clemente, Jaume
Adreça de correu electrònic jaume.soriano@uab.cat
URLhttp://www.tdx.cat/TDX-0428108-174106
TítolLa producció informativa en un context de comunicació especialitzada. Anàlisi qualitativa del procés de producció de la informació de dues revistes professionals espanyoles
Llengua Català
UniversitatUAB
Departament/Institut414 - DEPARTAMENT DE PERIODISME
Àrea de coneixement Ciències Socials
Matèries
  • 070 - Diaris. Premsa. Periodisme. Ciències de la informació
  • Dipòsit legal/ISBN B-23338-2008 / 978-84-691-3304-0
    Direcció de la tesi
  • De Fontcuberta i Balaguer, Mar. Director/a de la Tesi
  • Paraules clau
  • Producció de la informació
  • Anàlisi qualitativa
  • Premsa professional
  • Data de defensa18-03-1998

    Resum

    En el marc teòric es revisen les aportacions de l’estructural-culturalisme britànic i l’etnometodologia nordamericana sobre la producció de notícies. Es discuteixen posteriorment els treballs més recents que tracten la producció informativa de continguts especialitzats com a un procés que trenca amb la tradicional visió uniformitzadora de les redaccions, detectant l’existència de diverses cultures de notícies.

    S’estudia el procés de producció de notícies en revistes professionals partint de tres problemes de recerca: 1) com la informació que produeixen ve donada per unes poques fonts amb una elevada activitat promocional i, per tant, més visibles als periodistes; 2) com en la producció informativa es simplifica la selecció de continguts i s’emfasitza el com presentar-los; i 3) com aquests mitjans construeixen una visió tecnoeconòmica de la realitat que difonen.

    Per a la recollida de dades es va practicar l’observació dels participants i les entrevistes en profunditat a les redaccions de dues revistes professionals. Les dades es van processar amb un model d’anàlisi qualitativa basada en la teoría fonamentada i seguint el següent ordenament temàtic: la cultura organitzacional, les relacions amb les fonts i els formats noticia dels mitjans.

    La producció informativa estudiada es defineix com a un procés per a la racionalització de pràctiques empresarials i l’articulació d’interessos comercials d’un conjunt d’actors socials poderosos en el col·lectiu professional sobre el quals informen, abans que un procés d’integració del coneixement especialitzat i de debat entre múltiples perspectives que poden coexistir en el col·lectiu sobre fets d’interès professional. També es conclou que la forma com els mitjans fabriquen les seves versions de la realitat ens informa alhora sobre la seva visió del periodisme.

    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    En el marco teórico se revisan las aportaciones del estructural-culturalismo británico y de la etnometodología norteamericana sobre la producción de noticias. Se discuten posteriormente los trabajos más recientes que tratan la producción informativa de contenidos especializados como un proceso que rompe con la tradicional visión uniformizadora de las redacciones, detectando la existencia de diversas culturas de noticias.

    Se estudia el proceso de producción de noticias en revistas profesionales partiendo de tres problemas de investigación: 1) cómo la información que producen viene dada por unas pocas fuentes con una elevada actividad promocional y, por tanto, más visibles a los periodistas; 2) cómo en la producción informativa se simplifica la selección de contenidos en favor de cómo presentarlos; y 3) cómo estos medios construyen una visión tecnoeconómica de la realidad que difunden.

    Para la recogida de datos se practicó la observación de los participantesy las entrevistas en profundidad en las redacciones de dos revistas profesionales. Los datos fueron procesados con un modelo de análisis cualitatico basado en la teoría fundamentada y siguiendo la siguiente estructura temática: la cultura organizacional, las relaciones con las fuentes y los formatos de noticia de los medios.

    La producción informativa estudiada se define como un proceso para la racionalización de prácticas empresariales y la articulación de intereses comerciales de un ocnjunto de actores sociales poderosos dentro del colectivo profesional sobre el cual informan, antes que un proceso de integración del conocimiento especializado y de debate entre múltiples perspectivas que pueden coexistir en el colectivo sobre hechos de interés profesional. También se concluye que la forma como estos medios fabrican sus versiones de la realidad nos informa asimismo sobre su visión del periodismo.

    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    The theoretical framework makes review the contributions of newsmaking ethnomethodology. We shall then discuss more recent studies on the production of news of a specialist nature. These studies treat this production as a process wich breaks with traditional means of editorial uniformity by wich we can detect the existence of diverse news cultures.

    This thesis examines the process of news procuction in professional magazines, focusing, in particular, on three research issues or problems. Firstly, how the production of news has its origen in large numbers of promotional activities and, as a results, is more visible to journalists than other sources. Secondly, how, in the process of producing news the selection of subject matter is simplified and emphasis is placed upon their presentation. Thirdly, how the media constructs a “techno-economical” version of the reality they present.

    Data collection include the participant observation and in-depth interviews in the newsroom of two magazines. The material was then processed following a qualitative analytical of grounded theory and following thematic sequence: the organisational culture, the relationship with sources and the format of news media.

    The production of news studied here can be defined as a process for the rationalisation of business practices and for the articulation of commercial interests of groups of powerful social actors in the professional arena, and not as a process for integrating specialised knowledge and debates about events of professional interest from different points of view. This thesis also finds that the way in wich the magazines produces their own versions of reality is informative of their own idea of journalism.

    Documents ADVERTIMENT. La consulta d’aquesta tesi queda condicionada a l’acceptació de les següents condicions d'ús.

    La difusió d’aquesta tesi per mitjà del servei TDX ha estat autoritzada pels titulars dels drets de propietat intel.lectual únicament per a usos privats emmarcats en activitats d’investigació i docència. No s’autoritza la seva reproducció amb finalitats de lucre ni la seva difusió i posada a disposició des d’un lloc aliè al servei TDX. No s’autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing).

    Aquesta reserva de drets afecta tant al resum de presentació de la tesi com als seus continguts. En la utilització o cita de parts de la tesi és obligat indicar el nom de la persona autora.

  • jsc1de4.pdf
  • jsc2de4.pdf
  • jsc3de4.pdf
  • jsc4de4.pdf
  • NOVA CERCA
    Organization:UAB Author:Soriano,Clemente,Jaume URN:http://www.tdx.cat/TDX-0428108-174106 Title:La producció informativa en un context de comunicació especialitzada. Anàlisi qualitativa del procés de producció de la informació de dues revistes professionals espanyoles Department:414 - DEPARTAMENT DE PERIODISME Subject:CDU070 Advisor:De Fontcuberta i Balaguer, Mar. Director/a de la Tesi Keywords:Producció de la informació Keywords:Anàlisi qualitativa Keywords:Premsa professional DefenseDate:18-03-1998