El psicopedagog a l'educació secundària. Estudi etnogràfic de la intervenció psicopedagògica. Entre la intervenció sistèmica i la breu estratègica: el model CRAPs

El psicopedagog a l'educació secundària. Estudi etnogràfic de la intervenció psicopedagògica. Entre la intervenció sistèmica i la breu estratègica: el model CRAPs

Veure els fitxers associats amb aquesta Tesi

AutorPalau del Pulgar, Maria-Eulàlia
Adreça de correu electrònic mpalaude@xtec.cat
URLhttp://www.tdx.cat/TDX-1114108-123559
TítolEl psicopedagog a l'educació secundària. Estudi etnogràfic de la intervenció psicopedagògica. Entre la intervenció sistèmica i la breu estratègica: el model CRAPs
Llengua Català
UniversitatUAB
Departament/Institut425 - DEPARTAMENT DE PSICOLOGIA DE L'EDUCACIO
Àrea de coneixement Ciències de la Salut
Matèries
  • 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
  • Dipòsit legal/ISBN B-21966-2008 / 978-84-691-3318-7
    Direcció de la tesi
  • Izquierdo Rodríguez, Conrad. Director/a de la Tesi
  • Roche Olivar, Robert. Director/a de la Tesi
  • Paraules clau
  • Comunicació interpersonal
  • Teoria prosocial
  • Relació d'ajuda d'apeda
  • Data de defensa3-12-2007

    Resum

    Sovint la intervenció psicopedagògica als centres d'ESO es veu arrossegada per un clima de malestar que posa de manifest la complexitat dels problemes educatius i la incertesa de poder trobar una solució satisfactòria per a tots els implicats: professorat, famílies i alumnes. Aquest estudi construeix un itinerari d'actuacions psicopedagògiques, a partir de les anotacions registrades en una dotzena de quaderns de camp durant set cursos escolars, que un cop sotmeses a un procés sistemàtic d'indexació, codificació i anàlisi ha permès formular un model d'intervenció sensible a les persones, a les relacions, a les diferents formes de percebre les dificultats i a la cerca conjunta de solucions. El material indexat correspon a 484 casos atesos en diferents centres d'ESO.

    El llarg nombre de camps d'informació consignats als diaris s'ha agrupat en cinc blocs: Implicació del Centre [IC], Confirmació del problema [CP], Teoria de l'alumne [TA], Comportament clau de l'ajuda [CA] i Efectivitat percebuda [EP]. El contingut de cada bloc ha donat lloc a la definició de dimensions i categories d'interès. La codificació de les unitats d'informació en cada categoria ha permès construir la matriu de dades que resumeix de forma selectiva el gran volum de material indexat.

    El material sistemàticament elaborat dels quaderns de camp s'analitza, en primer lloc, com a relat que cal clarificar i valorar, segueix la seva descripció quantitativa i, per últim, s'aplica la metodologia de casos a una petita selecció de intervencions que exemplifiquen la complexitat dels problemes educatius afrontats i l'oportunitat de la resposta psicopedagògica que incorpora elements de la intervenció sistèmica, breu estratègica i de la relació d'ajuda. .

    Els resultats mostren com la percepció de satisfacció de tots implicats (alumnes, famílies, direcció del centres i professorat) és fa palesa quan les condicions de la intervenció psicopedagògica són gestionades des dels plantejaments que donen lloc a la proposta del model CRAPs.

    Paraules clau: comunicació interpersonal, teoria prosocial, relació d'ajuda, intervenció psicopedagògica, escola secundaria, metodologia etnogràfica, teoria arrelada.

    ---------------------------------------------------------------

    Con frecuencia la intervención psicopedagógica en los centros de ESO se ve llevada por un clima de mal estar que pone de manifiesto la complejidad de los problemas educativos y la incertidumbre de encontrar una solución que satisfaga a todos los implicados: profesorado, familias y alumnado. Este estudio elabora un itinerario de actuaciones psicopedagógicas, a partir de las anotaciones registradas en una docena de cuadernos de campo a lo largo de siete cursos escolares, sometidas a un sistemático proceso de elaboración de índices, codificación y análisis ha permitido formular un modelo de intervención sensible a las personas, a las relaciones, a las diferentes formas como se perciben las dificultades y se buscan conjuntamente las soluciones. Se han recogido datos de 484 casos atendidos en los diferentes centros de ESO.

    El extenso número de campos de información consignados en los diarios se han agrupado en cinco bloques: Implicación del Centre [IC], Confirmación del Problema [CP], Teoría del alumno [TA], Comportamiento clave de la Ayuda[CA], y Efectividad Percibida [EP]. El contenido de cada bloque ha dado lugar a dimensiones y categorías de interés. La codificación de las unidades de información en cada categoría ha permitido construir la Matriz de datos, que resume de forma selectiva el gran volumen de material existente.

    El material sistemáticamente elaborado de los cuadernos de campo, se analiza, en primer lugar, como un relato que se debe clarificar y valorar, seguidamente se hace una descripción cualitativa, y por último se aplica de estudio de casos a una pequeña selección de intervenciones que son muestra de la complejidad de los problemas educativos que se han tenido que afrontar, y la oportunidad de la respuesta psicopedagógica que incorpora elementos de la intervención sistémica, breve estratégica y de la relación de ayuda.

    Los resultados muestran como la percepción de los distintos implicados (alumnos, familias, dirección del centro y profesorado) es evidente cuando las condiciones de la intervención psicopedagógica se gestionan des de los planteamientos que dan lugar a la propuesta del modelo CRAPs.

    ---------------------------------------------------------------

    Often, the psycho-pedagogic intervention at the ESO centres is swept out by a bad atmosphere that reveals the complexity of the educational problems and the uncertainty to find a satisfactory solution to all the involved parts: teaching staff, families and students. This study constitutes an itinerary of psycho-pedagogic actions based on the annotations registered in a dozen of logbooks during seven scholar courses. The systematic indexation, codification and analysis has permitted formulating an intervention model sensitive to persons, to relations, to the different ways to feel difficulties and the joint search for solutions. The indexed material corresponds to 484 cases that have been attended in several ESO centres.

    The large amount of information fields consigned to logbooks has been grouped in five blocks: Implication of the Centre [IC], Confirmation of the Problem [CP], Student's Theory [TA], Key Behaviour of the Help [CA] and Perceived Effectiveness [EP]. Every block content has lead to the definition of the dimension and the categories of interest. The codification of the information units in each category has permitted to build the data matrix that resumes, in a selective manner, the great volume of indexed material.

    The systematically elaborated material in the logbooks is, in first place, analysed as an account that has to be clarified and evaluated, then a quantitative description follows, and finally the case methodology is applied to a small selection of interventions that exemplify the complexity of the faced educational problems and the opportunity of the psycho-pedagogic answer that incorporates elements of the systematic intervention and the relation of the aid.

    The results show how the satisfaction perception of all involved parts (students, families, centres management and teaching staff) is highlighted when the conditions of the psycho-pedagogic intervention are administered from the approaches that lead to the proposal of the CRAP's model.

    Keywords: interpersonal communication, prosocial theory, relation of aid, psycho-pedagogical intervention, secondary school, ethnographic methodology, grounded theory.

    Documents ADVERTIMENT. La consulta d'aquesta tesi queda condicionada a l'acceptació de les següents condicions d'ús.

    La difusió d'aquesta tesi per mitjà del servei TDX ha estat autoritzada pels titulars dels drets de propietat intel.lectual únicament per a usos privats emmarcats en activitats d'investigació i docència. No s'autoritza la seva reproducció amb finalitats de lucre ni la seva difusió i posada a disposició des d'un lloc aliè al servei TDX. No s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing).

    Aquesta reserva de drets afecta tant al resum de presentació de la tesi com als seus continguts. En la utilització o cita de parts de la tesi és obligat indicar el nom de la persona autora.

  • mepp1de1.pdf
  • NOVA CERCA
    Organization:UAB Author:Palau,del,Pulgar,Maria-Eulàlia URN:http://www.tdx.cat/TDX-1114108-123559 Title:El psicopedagog a l'educació secundària. Estudi etnogràfic de la intervenció psicopedagògica. Entre la intervenció sistèmica i la breu estratègica: el model CRAPs Department:425 - DEPARTAMENT DE PSICOLOGIA DE L'EDUCACIO Subject:CDU37 Advisor:Izquierdo Rodríguez, Conrad. Director/a de la Tesi Advisor:Roche Olivar, Robert. Director/a de la Tesi Keywords:Comunicació interpersonal Keywords:Teoria prosocial Keywords:Relació d'ajuda d'apeda DefenseDate:3-12-2007