Procesos de segregación y polarización escolar : la incidencia de las políticas de zonificación escolar
Alegre, Miquel Àngel, 1975- (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)
Benito Pérez, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)
González, Isaac (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)

Títol variant: School segregation and school polarization processes: the influence of school zonification policies
Data: 2008
Resum: En este artículo se presentan algunos resultados de una investigación que, a partir de los datos recogidos en 10 municipios catalanes, analiza la incidencia de diferentes políticas de zonificación escolar -es decir, las políticas de preferencia de asignación de plaza escolar a través de la delimitación de zonas de influencia de las escuelas- sobre la segregación y la polarización de la red escolar. Mediante los índices de segregación escolar y los índices de polarización escolar se analiza la distribución del alumnado entre las diferentes escuelas de primaria -tanto públicas como privadas concertadas- según su capital instructivo familiar y el país de nacimiento. El análisis realizado apunta que algunos de los modelos de zonificación analizados -como es el caso del modelo que asigna una única escuela a cada área de influencia- favorecen la reproducción -o el incremento- de la segregación residencial en la red escolar. Otros, en cambio, establecen unas condiciones objetivas en el.
Resum: This paper assesses the influence of different policies of school zonification (i. e. local policies that sort students into different schools on the basis of the delimitation of areas of proximity) on school social segregation and school polarization dynamics. Using the school segregation index and the school polarization level we analyze how different groups of pupils (basing on family educational capital and country of birth) are distributed among primary public funding schools -public and private schools- in a sample of ten municipalities of Catalonia. Our results suggest that certain zonification models − such as the model that assigns a single catchment area per single school − tend to reproduce -or increase- the patterns of residential segregation into the school network social configuration. Others, however, establish certain objective conditions to access to school that favour a reduction in school segregation and polarization. This occurs when more than one public school and more than one private dependent school are assigned the same catchment area. These results have clear implications for the policy debate concerning educational equality and equity.
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Llengua: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: Segregación escolar ; Equidad educativa ; Políticas educativas ; Zonificación escolar ; School segregation ; Equity ; Education policy ; School zonification
Publicat a: Profesorado, Vol. 12, N. 2 (2008) , p. 2-26, ISSN 1989-6395

Adreça alternativa: http://www.ugr.es/~recfpro/rev122ART5.pdf


26 p, 193.2 KB

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