Sociologia de les identitats [101132]
Fernández González, Miquel 1976-
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Data: 2014-15
Resum: Aquest curs és una aproximació sociològica a la qüestió de la identitat. Pretén un abordatge dividit en dos grans blocs. El primer d'ells és una reflexió a partir de la dimensió ontològica i gnoseològica del concepte. És a dir, d'un costat la identitat és un fenomen social i de l'altre una categoria sociològica. Les primeres preguntes que intentarem respondre des de la filosofia, la psicologia social, la sociologia i l'antropologia és què és la identitat. Seguidament ens plantejarem com es formen les identitats individuals i col·lectives. Per últim abordarem la problemàtica normativa de les identitats i la seva relació amb processos com el reconeixement o conceptes afins i complementaris com comunitat. Per últim ens plantejarem els tres eixos des dels quals es pot contemplar la dimensió ontològica de la identitat: qui som, qui podem ser i quins són els marcs que permeten o neguen tenir una o un altra identitat, personal o col·lectiva. En la segona part del curs ens ocuparem de quatre dimensions comuns de la identitat. La relativa a les qüestions "culturals" és a dir, la lligada a l'estrangeritat i la naturalitat. Una segona dimensió és la que té a veure amb la modernitat i el desenvolupament de les ciutats. Com es forma la classe social, com afecten els canvis en els règims de producció i què significa la vida a les ciutats en el que concerneix la identitat. Un tercer grup de reflexions tenen a veure amb la identitat nacional i el plantejament relatiu a la substitució de les identitats religioses i la seva substitució o implementació per part de les nacionals. Parlarem també de les identitats lligades al cos, al sexe i al gènere i acabarem amb les més recents identitats virtuals aparegudes amb la difusió de les noves tecnologies i internet.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [819]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 122.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2014-09-12, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir