Patologia de l'audició, la parla i la veu [101715]
Lorente Guerrero, Juan
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2014-15
Resum: L'assignatura Patologia de l'Audició, la Parla i Veu s'imparteix en el segon curs en el primer semestre del Grau de Logopèdia. La patologia que afecta el nas, faringe, laringe i oïda, sol cursar amb trastorns de la comunicació. Els metges i en particular els ORL són sovint els primers professionals en ser consultats quan el llenguatge triga a aparèixer, quan la parla és difícil d'entendre o quan hi ha alguna altra alteració de la veu, per descartar la presència d'una hipoacúsia. El llenguatge constitueix una funció exclusivament humana i de gran complexitat, que ens permet posar de manifest la nostra personalitat i expressar els nostres sentiments. Per a la seva normal desenvolupament es requereix una integritat de la funció auditiva, del sistema nerviós i de la psique i dels òrgans efectors. El desenvolupament òptim del llenguatge, la precisió de la parla, la formació de conceptes, el creixement social i emocional i l'adaptació a l'escola depèn de l'audició intacta. Pel que la presència d'hipoacúsies en nens és un problema que sobrepassa àmpliament el quadre purament otològic, ja que l'audició és necessària per al desenvolupament del seu llenguatge i de la seva intel·ligència. Així doncs, el dèficit auditiu pot tenir unes repercussions profundes en tota la vida. Amb el temari de l'assignatura es pretén que l'alumne adquireixi un coneixement precís de la anatomia i fisiopatologia, clínica i mètodes diagnòstics de l'aparell auditiu (orella externa, mitjana i interna, així com de 1 Patologia de l'audició, la parla i la veu 2014 - 2015 les vies auditives centrals), per poder intervenir en els hipoacúsies i poder desenvolupar les seves funcions principals. Així, el logopeda s'ocuparà, sota la direcció d'un metge responsable ORL del tractament pedagògic de les alteracions de l'audició, del llenguatge i de la parla, la finalitat consisteix a millorar la capacitat de comunicació d'aquests pacients i facilitar la seva integració social. Aquests coneixements adquirits en l'assignatura, els permetran a més de saber interpretar un informe mèdic d'un pacient afecte d'una hipoacúsia, realitzar un assessorament a la família en cas necessari sobre la intervenció logopèdica individualitzada i la col·laboració amb altres professionals. OBJECTIUS DE L'ASSIGNATURA 1. Oferir a l'alumne una visió àmplia del conjunt d'òrgans que intervenen en l'audició, així com del seu funcionament. Conèixer les diferents proves que s'utilitzen en l'exploració de l'audició. Saber fer una interpretació bàsica dels resultats de l'exploració auditiva, per poder definir les seves implicacions en la intervenció logopèdica. 2. Que l'alumne tingui uns conceptes bàsics sobre la fisiopatologia, clínica, diagnòstic, tractament i pronòstic de les hipoacúsies. Es fa èmfasi en els símptomes i signes que ens han de fer sospitar que estem davant d'un patologia greu, sobretot els factors de risc de les hipoacúsia infantils i en la necessitat d'un diagnòstic precoç d'aquestes per aconseguir un tractament més eficaç.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Logopèdia [2500893]
Pla d'estudis: Grau en Logopèdia [828]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 114.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2014-09-12, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir