Web of Science: 18 cites, Google Scholar: cites
Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas
Aguaded Gómez, José Ignacio (Universidad de Huelva)
Cabero Almenara, Julio (Universidad de Sevilla)

Títol variant: Avenços i reptes en la promoció de la innovació didàctica mitjançant les tecnologies emergents i interactives
Títol variant: Progress and challenges in promoting educational innovation with emerging and interactive technologies
Data: 2014
Resum: En este vertiginoso mundo de cambios en que vivimos, las tecnologías de la comunicación (TIC), especialmente Internet, las redes sociales y la web 2. 0, están abriendo grandes horizontes para la ciudadanía en todos los ámbitos de la vida y también, de manera especial, en el campo educativo. La didáctica, como área de conocimiento que siempre ha acogido a la tecnología educativa desde los años setenta, tiene ahora la gran oportunidad de dar entidad y corpus a los estudios y a las investigaciones pedagógicas con tecnologías que se han desarrollado en los últimos decenios, porque estas, sin duda, diseñan y condicionan en grado sumo a los nuevos modelos de enseñanza. Como señala Prensky (2011): «la problemática no implica solo cambiar de tecnología, sino también la concepción que tengamos del aprendizaje». El uso didáctico de las TIC debe alejarse tanto del determinismo tecnológico como del pedagógico, y debe abrir vías hacia un modelo sistémico que tenga presente la «transformación cognitiva» a la que estamos asistiendo y que asuma la complejidad del fenómeno educativo, así como la diversidad de variables que deben ser contempladas en dicho proceso. Este es el gran reto de la educación en la sociedad electrónica en que vivimos, donde el aprendizaje es cada vez más ubicuo, puesto que rompe las fronteras del tiempo y del espacio.
Resum: En aquest vertiginós món de canvis en què vivim, les tecnologies de la comunicació (TIC), especialment Internet, les xarxes socials i la web 2. 0, estan obrint grans horitzons per a la ciutadania en tots els àmbits de la vida i també, de manera especial, en el camp educatiu. La didàctica, com a àrea de coneixement que sempre ha acollit la tecnologia educativa des dels anys setanta, té ara la gran oportunitat de donar entitat i corpus als estudis i a les recerques pedagògiques amb tecnologies que s'han desenvolupat en els últims decennis, perquè aquests, sens dubte, dissenyen i condicionen en gran manera els models nous d'ensenyament. Com assenyala Prensky (2011): «la problemàtica no implica solament canviar de tecnologia, sinó també la concepció que tinguem de l'aprenentatge». L'ús didàctic de les TIC ha d'allunyar-se tant del determinisme tecnològic com del pedagògic, i cal que obri vies cap a un model sistèmic que tingui present la «transformació cognitiva» a la qual estem assistint i que assumeixi la complexitat del fenomen educatiu, com també la diversitat de variables que han de ser contemplades en aquest procés. Aquest és el gran repte de l'educació en la societat electrònica en què vivim, on l'aprenentatge és cada vegada més ubic, perquè trenca les fronteres del temps i de l'espai.
Resum: In this fast-paced world of changes in which we live, information and communications technologies (ICT), especially the Internet, social networks and the Web 2. 0, are broadening the horizons of citizens from all walks of life, particularly in the educational field. Didactics as an area of knowledge, which has relied on educational technology since the seventies, now has the opportunity to give form and content to educational technology research of recent decades due to the key role such research plays in designing and determining new teaching models. As Prensky says, "the problem is not only changing technology, but also the conception we have of learning". The use of ICTs in education must move away from both technological and educational determinism and open up new avenues towards a systemic model that addresses the current "cognitive transformation", while accepting the complexity of the educational phenomenon and the diversity of variables that must be taken into account in the process. This is the main challenge of education in today's e-society, where learning is increasingly ubiquitous, breaking the limits of time and space.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Tecnologies ; Canvis ; Ubiqüitat ; Didàctica ; Models d'ensenyament ; Transformació cognitiva ; Technologies ; Change ; Ubiquity ; Didactics ; Teaching models ; Cognitive transformation ; Tecnologías ; Cambios ; Ubicuidad ; Didáctica ; Modelos de enseñanza ; Transformación cognitiva
Publicat a: Educar, Núm. Especial (2014) , p. 67-83, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v50-esp-aguaded-cabero
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287048
DOI: 10.5565/rev/educar.691


18 p, 944.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-08, darrera modificació el 2022-02-13



   Favorit i Compartir