Web of Science: 14 cites, Scopus: 18 cites, Google Scholar: cites,
Parenting practices as mediating variables between parents' psychopathology and oppositional defiant disorder in preschoolers
Trepat, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona)
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Prácticas educativas de los padres como variables mediadoras entre la psicopatología parental y el trastorno negativista desafiante en preescolares
Data: 2014
Resum: Background: Oppositional defiant disorder (ODD) is very frequent in preschoolers. The severity and the long-term negative outcomes make the understanding of this disorder a priority. The goal in this study was to assess the mediating role of parenting practices in the relationship between parents' psychopathology and ODD in preschoolers. Method: A community sample of 622 children was assessed longitudinally at age 3 and age 5. Parents reported on children's psychopathology through a diagnostic interview, and on their own psychological state and parenting style through questionnaires. Results: At ages 3 and 5, corporal punishment mediated the relationships between mothers' anxiety-depression and ODD (in girls), between mothers' aggressive behavior and ODD (in boys), and between parents' rule-breaking and ODD both in boys and girls. For both sexes, there was a direct association between mothers' aggressive behavior score and ODD. The association between fathers' psychopathology and ODD was not mediated by the fathers' parenting practices. Fathers' anxiety-depression and aggressive behavior scores were directly associated with ODD. Conclusions: Parents' psychopathology must be explored and, in families where such psychopathology is a relevant variable, parenting practices must be addressed with a view to the prevention and treatment of children's ODD in the preschool years.
Resum: Antecedentes: la frecuencia del trastorno negativista desafiante (TND) y las consecuencias negativas a largo plazo hacen que la comprensión de este trastorno sea una prioridad. El objetivo de este estudio fue evaluar el papel mediador de determinadas prácticas educativas en la relación entre la psicopatología de los padres y el TND de los hijos. Método: una muestra comunitaria de 622 niños se evaluó longitudinalmente a los 3 y 5 años. Resultados: a los 3 y 5 años el castigo corporal medió la relación entre la ansiedad - depresión de la madre y TND (en las niñas), entre el comportamiento agresivo de la madre y TND (en los niños) y entre la ruptura de normas de las madres y TND en ambos sexos. Existe una asociación directa entre la puntuación de la conducta agresiva de la madre y el TND. El estilo educativo del padre no medió la asociación entre la psicopatología del padre y TND. Ansiedad - depresión y comportamiento agresivo del padre se asoció directamente con TND. Conclusiones: se debe explorar la psicopatología parental en familias de niños con TND y considerar las prácticas educativas como variables relevantes para la prevención y el tratamiento del TND.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Oppositional defiant disorder ; Parental psychopathology ; Parenting ; Preschoolers ; Trastorno Negativista Desafiante ; Psicopatología parental ; Crianza ; Preescolares
Publicat a: Psicothema, Vol. 26, núm. 4 (2014) , p. 497-504, ISSN 1886-144X

DOI: 10.7334/psicothema2014.102


8 p, 353.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències de la salut i biociències > Grup de Recerca Epidemiologia i Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament (UED)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2015-04-29, darrera modificació el 2023-03-19



   Favorit i Compartir