Títol variant: |
¿De la geógrafa ausente a la geógrafa desaparecida? El profesorado de geografía de las universidades públicas de Cataluña |
Títol variant: |
De l'absence à la disparition de la femme géographe? Les professeurs de géographie dans les universités publiques de Catalogne |
Títol variant: |
From the absent to the disappeared woman geographer? Teaching staff ofm the public universities of Catalonia |
Data: |
2004 |
Resum: |
En aquest article presentem els resultats d'un estudi sobre el professorat de geografia de les universitats públiques de Catalunya, fixant-nos especialment en quina és la presència, la categoria assolida i la producció científica de les dones dins aquest col·lectiu, tot seguint les pautes dels treballs realitzats en l'àrea anglosaxona, a partir de la publicació de Wilbur Zelinsky (1973) sobre l'absència de geògrafes en la tasca professional de la geografia i en particular en els departaments universitaris nord-americans d'aquesta especialitat. Pel que fa a Catalunya, les xifres ens indiquen que aquesta absència no és, inicialment, tan significativa, però, en canvi, s'observa una progressiva disminució (desaparició) d'efectius en els darrers anys, que ens pot portar a una situació de creixement de les desigualtats. |
Resum: |
En este artículo presentamos los resultados de un estudio sobre el profesorado de geografía de las universidades públicas de Cataluña, prestando especial atención a la presencia, categoría y producción científica de las mujeres de este colectivo. Para ello seguimos las pautas de los trabajos realizados en el área anglosajona a partir de la publicación de Wilbur Zelinsky (1973a) sobre la ausencia de geógrafas en el trabajo profesional de la geografía y en particular en los departamentos universitarios norteamericanos de esta especialidad. Para Cataluña, las cifras indican que esta ausencia no és inicialmente tan significativa, pero, en cambio, se observa una progresiva disminución (desaparición) de efectivos en los últimos años, que puede llevar a una situación de crecimiento de las desigualdades. |
Resum: |
Nous voulons présenter dans cet article les résultats d'une étude sur les professeurs de géographie dans les universités publiques de Catalogne, particulièrement sur la présence, la catégorie obtenue et la production scientifique des femmes de ce collectif. Cela se fait suite aux travaux empruntés dans le monde anglosaxon, voir le travail de Wilbur Zelinsky (1973) sur l'absence de femmes géographes dans le développement professionnel de la géographie et particulièrement dans les départements universitaires de géographie de l'Amérique du Nord. En Catalogne les chiffres nous montrent que cette absence n'est pas, d'abord, si marquée, mais par contre nous observons une progressive diminution (disparition) des effectifs féminins dans les dernières années, ce qui peut nous amener à une situation d'acroissement des disparités. |
Resum: |
In this article we present some results of a study of teachers of geography in public universities in Catalonia, with special emphasis on the position of women and their scientific work. In order to do this we use the approach developed in the English speaking world following the work of Wilbur Zelinsky (1973ª) on the lack of professional women geographers, especially in university geography departments. For Catalonia the data shows that initially there was no such conspicuous absence, however, a progressive decline (disappearance) in staff numbers can be seen in recent Years, which could lead to an increase in inequality. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Llengua: |
Català |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Professorat universitari de geografia ;
Gènere ;
Catalunya ;
Profesorado universitario de geografía ;
Género ;
Cataluña ;
Professeurs universitaires de géographie ;
Genre ;
Catalogne ;
Teachers of geography academia ;
Gender ;
Catalonia |
Publicat a: |
Documents d'anàlisi geogràfica, N. 43 (2004) , p. 135-152, ISSN 2014-4512 |