Resum: |
La participació dels joves en l'educació secundària postobligatòria a Catalunya és substancialment inferior a la d'altres països del nostre entorn. Aquest és un problema clau per al futur del nostre país, tant per les repercussions que té sobre el mercat laboral l'oferta de joves poc qualificats, com per les dificultats que tenen aquests joves per construir els seus itineraris formatius i, en conseqüència, per la seva inserció social i laboral futura. Aquest informe dóna compte del debat existent entre la comunitat educativa en¬torn d'aquesta situació, i recull els elements principals que haurien de contemplar les polítiques d'educació, formació i treball per incloure aquests joves, en principi fora dels "circuits educatius", en dinàmiques d'oportunitat formativa. També recull la reflexió d'un grup de professionals experimentats en el treball amb joves en situació vulnerable o de risc i en les polítiques d'inclusió social per a aquest col·lectiu. Una reflexió que posa en relleu els grans reptes que han d'afrontar les polítiques socials: la disminució del fracàs escolar; la com¬pensació de les desigualtats; la coordinació dels agents que intervenen en el territori en l'orientació i acompanyament educatiu dels joves; la dignificació de la formació professional i la millora que cal fer per generar ponts entre el món educatiu i el productiu. |